A Belügyminisztérium friss rendelete szerint az új személyi igazolványok ügyfél-hitelesítésre is használhatók majd a pénzforgalmi szolgáltatásokhoz. A minap a Millásreggeliben Dr. Bógyi Attila, a Magyar Bankszövetség Vészhelyzet kezelésével kapcsolatos Ad-hoc munkacsoportjának elnöke beszélt arról, mit lehet majd csinálni az új rendelet alapján a személyi igazolvánnyal.

E-személyi használata pénzforgalmi szolgáltatáshoz szükséges ügyfél-hitelesítésre

A rendeletmódosítás a 2016 után megjelent e-személyiket érinti, amelyekből tavaly év végén már közel 5 millió darab volt az országban. Az ezen található chipkártya felhasználásával egyre több szolgáltatást lehetett igénybe venni, pl. sportrendezvényekre való belépésre, vonatjegy vásárlásra stb.

Ezeknek a szolgáltatásoknak a köre fog kibővülni a BM rendeletmódosításnak köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy

a jövőben az e-személyiket pénzforgalmi szolgáltatásokhoz szükséges erős ügyfél-hitelesítéshez is fel lehet használni.

A gyakorlatban az ügyfelek ezt a lehetőséget akkor használhatják ki, amikor elsősorban digitális, online tranzakciók esetén hitelesítési adatokat kérnek tőlük a bankok. A jelenlegi jelszavas, ujjlenyomat-, vagy arcfelismerős megoldások mellett a jövőben már az e-személyiket is tudják majd használni ilyen azonosítási célra – mondta el Dr. Bógyi Attila a Millásreggeliben

Digitális szigetek helyett digitális folyamatok

Ez a friss módosítás része annak a 22 pontos digitalizációs javaslat csomagnak, amit még tavaly novemberben mutatott be a Bankszövetség.

„A kormányzat az elmúlt időszakban nagyon sok lépést tett a közszolgáltatások digitalizációja irányába, nagyon fejlett adatbázisok épültek ki, de ezek jelenleg pillanatban még kicsit olyanok, mintha

digitális szigetekként egy papírtengerből emelkednének ki és az ügyfelek azok, akik az egyik szigetről a másik szigetre a digitálisan előállt iratokat átviszik.

A hivatalokban a digitális folyamat végén kiállított dokumentumot visszük be a bankba, ahol azt digitalizálják ismét. A Bankszövetség javaslata ezeknek a folyamati lépéseknek az egyszerűsítése.

Ehhez komoly segítséget nyújthatnak a már létező állami adatbázisok, amelyek összekapcsolása révén nagyon sok területen érhető el hatékonyságnövelés, illetve az e-ügyintézési törvény adta lehetőségek kihasználása is hatékonyabbá válhat. Ennek az egyik eleme például az e-személyivel kapcsolatban most megjelent rendeletmódosítás.”

A jelenlegi járványhelyzet is nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a személyes ügyintézés helyett a digitális ügyintézés kerüljön előtérbe, amihez a friss BM rendeletmódosítás (is) megfelelő alapokat biztosít majd.

Ősszel újabb módosítások jöhetnek

A Millásreggeliben dr. Bógyi Attila utalt arra is, hogy Gion Gábor pénzügyekért felelős államtitkár nyilatkozata alapján az őszi pénzügyi javaslatcsomagban számos olyan digitalizációs módosító elem is megjelenhet, amelyekkel közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy az e-személyinkkel még több ügyet intézhessünk távolról.

Ugyanakkor ez egy is olyan terület, amihez kapcsolódóan nagyon nagy hangsúlyt kell majd helyezni edukációra, hogy ezek az új digitális szolgáltatások széles körben elterjedhessenek – hangzott el a beszélgetés során.

Millásreggeli: Pénzügyeinket is intézhetjük személyinkkel?

A belügyminiszter 20/2020. (VII. 6.) BM rendelete
az állandó személyazonosító igazolvány tároló elemén elhelyezett szolgáltatásazonosító felhasználásával ellenőrizhető jogosultságok köréről szóló 36/2019. (X. 15.) BM rendelet módosításáról

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 47. § (2) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 40. § (1) bekezdés 22. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § (1) Az állandó személyazonosító igazolvány tároló elemén elhelyezett szolgáltatásazonosító felhasználásával ellenőrizhető jogosultságok köréről szóló 36/2019. (X. 15.) BM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a a következő f ) ponttal egészül ki:
(Az állandó személyazonosító igazolvány tároló elemén elhelyezett szolgáltatásazonosító)
„f ) pénzforgalmi szolgáltatáshoz szükséges ügyfél-hitelesítésre”
(való jogosultság ellenőrzésére használható fel.)

(2) Az R. a következő 1/A. §-sal egészül ki:
„1/A. § Az 1. § szerinti igénybevétel céljából a szolgáltatásazonosító kiolvasásához szükséges technikai feltételeket a belügyminiszter a központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokról szóló kormányrendelet szerinti központi szolgáltató útján, az 1. § szerinti igénybevételt biztosító szerv (a továbbiakban: szerv) és a központi szolgáltató közötti megállapodás alapján biztosítja a szerv részére.”

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.