2021.12.15.

Vizsgálja az MNB a fizetési kérelem kötelező bevezetését. Jön az AFR 2.0!

Szerző:

Több mint 350 szakember csatlakozott a GIRO Zrt. és a FinTechZone közös webináriumához, amelyen a fizetési kérelem széleskörű elterjedéséhez szükséges lépéseket vitatták meg. Az előadók egyetértettek abban, a legfontosabb lépés, hogy minden banknál elérhető legyen a fizetési kérelem. Emellett fontosnak tartják a fenntartható üzleti modell kialakítását és felmerült a piacépítés „központi” szervezésének igénye is. A Magyar Nemzeti Bank vizsgálja a fizetési kérelem kötelező bevezetését az azonnali fizetési rendszer továbbfejlesztése, az AFR 2.0 keretében.

Jelentős érdeklődés mellett zajlott tegnap a fizetési kérelem webinárium, ahol bemutatásra kerültek az új fizetési módban rejlő lehetőségek, az MNB AFR 2.0 tervezett intézkedései és a piaci szereplők tapasztalatai. A webinárium végére összeállt egy szakmai javaslatcsomag is, ami iránymutatásként szolgálhat majd a jogszabályalkotó, a felügyelet, a GIRO Zrt. és a piaci szereplők számára.

MNB: jön az AFR 2.0

A Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója, Bartha Lajos bemutatta, az MNB az azonnali fizetési ökoszisztéma továbbfejlesztése érdekében számos lehetséges lépést vizsgál, amelyek alapján elkészül egy javaslatcsomag. Ez várhatóan 2022 elején kerül bemutatásra a piaci szereplőknek. A vizsgált lépések közé tartozik:

  • a mobilbanki alkalmazásokban a kötelező QR-kód olvasási képesség,
  • az egységes QR-kód szabvány továbbfejlesztése például hitelesítési funkcióval,
  • a kötelező és szabványos pozitív visszajelzés bevezetése a kereskedői elfogadói szolgáltatások támogatása érdekében,
  • a fizetési kérelem kötelező fogadási képesség,
  • az egységes márkahasználat,
  • a 10 millió forintos limit.

A webináriumon az előadók és a résztvevők is rámutattak arra, hogy a fizetési kérelem terjedését gátolja a fizető fél oldalán mutatkozó magas díjak. Az MNB úgy látja, hogy a jelenlegi banki számlatermékek nemzetközi viszonylatban is drágák, köszönhetően a tranzakció alapú árazásnak, ezért a jegybank a tranzakció alapú árazás helyett a csomagárazást javasolja. A csomagárazású számlatermékek már megjelentek Magyarországon, ám ezeket még kevés ügyfél veszi igénybe. 

Az MNB fontosnak tartja a tranzakcióktól független árazású csomagok elterjesztését és meglátásuk szerint növelni kell az ügyfelek tudatosságát a számlaválasztással kapcsolatban. Az MNB a következő hetekben várja a piaci szereplők konstruktív javaslatait az azonnali fizetési ökoszisztéma továbbfejlesztésével kapcsolatban az alábbi e-mail címen: azonnalifizetes@mnb.hu.

Raiffeisen Bank: szeretik az ügyfelek a Szeged Pay-t

A Raiffeisen Bank úttörő szerepet játszik a fizetési kérelem szolgáltatás bevezetésében és hozzájuk kötődik az első hazai gyakorlati megoldás is, a Szeged Pay. Az utóbbi kapcsán kiemelték, a szegedi lakosok körében végzett ügyfélfelmérés feltárta, rövid időn belül népszerű lett a szolgáltatás az egyszerű használat miatt.

Ugyanakkor a bank szakértői azt is kiemelték, a fizetési kérelmet nyújtó bankok nagyon eltérő folyamatokat alakítottak ki a fizetési kérelem jóváhagyására, ami gátja lehet a széleskörű elterjedésnek. A folyamat lépéseinek standardizálása hozzájárulhat az egységes ügyfélélmény megteremtéséhez. Hisznek abban is, hogy a fizetési kérelemnek külön márkát kell kialakítani, ami segítheti az edukációt és a marketingkommunikációt is.

A Raiffeisen Bank szakértői, Oláh Gábor és Pjeczka Attila a prezentációjukban külön bemutatták, véleményük szerint milyen további tényezők gátolják a fizetési kérelem terjedését. Többek között az alábbiakat emelték ki:

  • nem egyenlő feltételek a kártyás fizetéshez képest,
  • nem minden bank tud fizetési kérelmet fogadni,
  • a kereskedők, szolgáltatók nem ismerték még fel a fizetési kérelem előnyeit,
  • nem ébredt még fel az igény a vásárlók részéről a fizetési kérelemre.

A szakértők az előbbi pontokat részleteiben is kifejtették, amit az érdeklődők megismerhetnek a visszanézhető videóban itt.

Billingo: „Egy folyóhoz több patakra van szükség.”

Az online számlázók közül a Billingo volt az első, amelyik elérhetővé tette a fizetési kérelem küldési lehetőséget. A Billingo felhasználóknak nem kell tranzakciónkét fizetniük a fizetési kérelem küldéséért, hiszen azt a szolgáltatáscsomagjuktól függően igénybe vehetik a havi előfizetési díj keretében.

A Billingo vezérigazgatója, Sárospataki Albert kiemelte, hogy

„mivel a fizetési kérelem néhány banknál érhető csak el, ezért nincs közös és megfelelő kommunikáció, ezáltal kevésbé van jelen a köztudatban, így még kevesen tudják, mi is az a fizetési kérelem. Emiatt alacsony az általános kereslet és az ismeret is.”

BIG FISH Payment Services: A siker sokszereplős játék

A fizetési kérelem széleskörű terjedésében számos szereplő érintett, az MNB, a Pénzügyminisztérium, a GIRO, a bankok, a fizetési szolgáltatók, a fizetőkapuk, a kereskedők és az ügyfelek is. A kereskedők elsősorban költségoldalról vizsgálják a fizetési kérelemben rejlő lehetőséget. Ha ez számukra lényegesen olcsóbb, 30-70%-kal, mint a bankkártyaelfogadás, akkor az jelentős motiváció.

A BIG FISH Payment Services ügyvezető igazgatója, dr. Horváth Attila szerint a fizetési kérelem tömeges elterjedésének legfontosabb sikerkritériumai közé az alábbiak tartoznak:

  • legyen olcsóbb és gyorsabb,
  • a bevezetés a lehető legkevesebb erőforrás felhasználásával történjen,
  • erőteljes, többszintű, szinergikus kommunikációs kampány,
  • illeszkedjen a meglévő online fizetési folyamatokhoz,
  • ne legyen bonyolultabb, mint a bankkártya,
  • egyenszilárdságú elérhetőség és élmény számlavezetői oldalon,
  • legyen hová fordulni technikai és üzleti problémákkal.

OTP Mobil: “ahogy a piaci feltételek adottak, elindítjuk a szolgáltatást”

Az OTP Mobil ügyvezető-helyettese, dr. Al-Absi Gáber bemutatta, hogy az azonnali fizetési megoldások iránt folyamatosan növekszik az igény a webáruházak részéről. Az OTP Mobil az Instant transzfer keretében az elsőként tette elérhetővé több mint 8000 webáruház számára az azonnali fizetési megoldásokat, mint a QR-kód, a deeplink és a netbank alapú fizetést.

A SimplePay teljes elektronikus fizetési volumenében az azonnali átutalással végrehajtott tranzakciók már 5%-ot tesznek ki. Emellett az OTP Mobil ügyvezető-helyettese kihangsúlyozta azt is, hogy

az azonnali átutalással teljesített kosárérték jellemzően 2-szerese a bankkártyás fizetésekének.

Az OTP Mobil megszerezte a jogosultságot a fizetési kérelem küldésére, ám a szolgáltatást még nem indították el. „Erre akkor kerül sor, ahogy a piaci feltételek adottak lesznek” – mondta el dr. Al-Absi Gáber.

Kiemelte, nagyon fontos a kereskedők tájékoztatása, edukálása az új elektronikus fizetési módokkal kapcsolatban, amiben az OTP Mobil meghatározó szerepet tölt be. Az ismeretszint növelése, továbbá az egyes fizetési megoldásokban rejlő előnyök kihasználása érdekében az OTP Mobil a SimplePay-jel szerződött kereskedők számára elektronikus fizetési stratégiát készít, amelyben bemutatják, melyik fizetési megoldást mikor célszerű használni.

Magyar Posta: felkészítjük a digitálisan kevésbé felkészült felhasználókat az új elektronikus fizetési módokra

Deé Gergely, a Díjnet vezérigazgatója, a Magyar Posta elektronikus csatornák vezetője bemutatta, milyen szerepet tölt be a Magyar Posta a készpénzhelyettesítő fizetési megoldások elterjesztésében.

Sokak számára a bankkártyás fizetés, az online és a mobilfizetés még újdonságnak számít, és több időre van szükségük ahhoz, hogy megbízzanak az elektronikus fizetési megoldásokban. Ennek a felhasználói rétegnek a felkészítésében tölt be úttörő szerepet a Magyar Posta, amely folyamat eredményeként a késői felhasználók is képesek lesznek az új elektronikus fizetési módokat használni.

A Magyar Posta is vizsgálja az azonnali fizetési megoldásokban rejlő lehetőségeket, amelyek előkészítése most zajlik.

GIRO: „Az út ott van, mindenki használhatja”

„Az azonnali fizetési rendszerben még számos potenciál rejlik, ami arra vár, hogy kihasználják” – hangsúlyozta dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója. Annak érdekében, hogy minél szélesebb kereskedői, szolgáltatói kör számára váljon ismertté a fizetési kérelem szolgáltatás, a GIRO Zrt. edukációs kampányba kezdett. Ennek jegyében készült el november végén a „Fizetési kérelem. Új lehetőségek az elektronikus kereskedelemben” c. kiadvány is.

Azt is látjuk, hogy a fizetési kérelem széleskörű elterjedéséhez számos ponton kell még segíteni a piacot, többek között olyan szakmai fórumok megteremtésével, amelyek segítik a közös megértést, valamint a közös és egyéni cselekvési tervek, feladatok meghatározását. A fizetési kérelem webinárium is ennek jegyében került megrendezésre, amelyen rengeteg konstruktív visszajelzést kaptunk.

„Most az a feladatunk, hogy ezek a javaslatok cselekvésekben testesüljenek meg”

– mondta el dr. Selmeczi-Kovács Zsolt.

A webinárium teljes felvétele ezen a linken keresztül 2022. január 31-ig visszanézhető.

Címlapfotó: stock.adobe.com | Licence: FinTech Group

Címkék: