Jön a 2031*! „A mesterséges intelligencia várhatóan megmenti az emberiséget önmagától (legalábbis a gyarlóságaitól)” – mondta Ferenc (Kömlődi) jövőkutató, író az „Én vagyok itt” c. adásban minap. Szerinte „Ne a gépi értelemtől, az emberi butaságtól féljünk!„.
2031 és a gépi értelem még messze vannak, így gyarlóságaink (és butaságaink) még maradnak egy időre. Ugyanakkor (Cs)odaországban már ezeket is levetkőzték (nem így Sohaországban), így ott új értelmet nyert a digitális ügyfélélmény.
2017 InsurTech trendjei, avagy hogyan fejlődhet a biztosítási iparág 2017-ben, a világ csodásabb részein.**
TOP10 InsurTech trend 2017-ben
1. Gyorsul a digitalizáció: kárrendezés, panaszkezelés, ügyfélszerzés
[Ezt a verklit már tekerik egy pár éve. De majd most! Mindenesetre Thaiföldön láttunk egy vicces megoldást a digitális kárrendezésre; „Csak rázd a mobilod, ha baj van!”]
2. “Engagement Innovation”
Olyan megoldások fejlesztése, amelyek az ügyfélnek fontosak, értéknöveltek, és ezzel együtt növelik az elkötelezettséget a biztosító felé is.
Az Amodo [„Connecting insurers with the new generation of customers”] „beállt” a biztosítók és a digitálisan affluens fogyasztók közé. Okostelefonokról, egyéb connected eszközökről gyűjt adatokat; holisztikus megközelítéssel fogyasztói profilokat alakít ki, így nem csupán a termékfejlesztéshez, hanem a kockázatelemzéshez, a fogyasztók kockázati kitettségéhez is nyújt infokat.
Ez alapján preventív programok, egyedi árazás, perszonalizált “on the spot” biztosítási termékek alakíthatók ki.
3. Fejlett, prediktív, kontextusfüggő adatelemzés; AI, IoT, gépi tanulás kihasználása
Bővebben erről a témáról: 2017 FinTech trendjei (és delphoi jóslatai): 2. rész és 3. rész.
[Tweet Pee: ha bepisilsz, akkor arról nemcsak a mamád kap push notification-t a telefonjára, de a Huggies is megtudja, mennyi pelust kell Just in Time legyártani.]
4. Privacy félelmek felerősödése
Ha a fogyasztó is “kap” értéket a róla készült adatelemzésből, akkor nagyobb hajlandósággal oszthatja meg social adatait (is). Azok az InsurTech startup-ok növekedhetnek gyorsabban, amelyek megfelelő válaszokat adnak majd az adatvédelmi félelmekre.
Traity: a vásárlók saját „hírnevüket” menedzselhetik. A Traity Facebook, AirBnB, Linkedin és egyéb forrásokból nyert adatokat úgy dolgozza fel, hogy annak az eredményével
a fogyasztó saját megbízhatóságát tudja alátámasztani.
5. Kontextus alapú “pull” platformok
A “push”, azaz a (fogyasztó torkán) lenyomós marketing módszerek helyett a “pull”, a fogyasztót bevonó, igényeit megértő és arra biztosítási terméket kínáló marketing kerül előtérbe.
Az a biztosító lesz sikeres, amelyik megérti és „benne van” a fogyasztó életében; kontextusában tudja elemezni a fogyasztót és értéket teremteni számára.
6. Marketplace modellek
Az in-house fejlesztések mellett megjelenik a harmadik feles szolgáltatók bevonása az értékláncba. A „piactereken” keresztül a biztosítók elérést adnak a legjobb TPP (Third Party Provider) megoldásokhoz, hogy ezzel csökkentsék a költségeiket és maximalizálják az ügyfélélményt.
7. Open architecture
Digitális biztosítási ökoszisztémák megjelenése a banki szektorhoz hasonlóan. Bővebben erről a témáról: 2017 FinTech trendjei (és delphoi jóslatai): 3. rész (=7. pont: digitális pénzügyi ökoszisztémák).
8. Blockchain: kiszabadul a palackból
Amikor a Goldman Sachs, a Morgan Stanley és a Banco Santander kilépett az R3 konzorciumból, sokan azt hitték, a blockchain story beleáll a földbe. Hát, nem így történt! A blockchain töretlenül fejlődik és megy előre.
A bankok példáját követve a biztosítók is megalapították a saját blockchain szövetségüket, a B3i néven (AEGON, Allianz, Munich Re, Swiss Re és Zurich), hogy előkészítsék a technológia kereskedelmi célú bevezetését.
A smart contract mellett a fraud detektálás lehet egy olyan terület, ahol a biztosítók kihasználhatják a blockchain lehetőségeit. Lásd pl.: Everledger.
9. Robot tanácsadók alkalmazása
Roboadvice: gyorsabb, jobb kommunikáció a fogyasztóval, magasabb konverzió, személyre szabott megoldások.
Ügyfélszolgálat támogatása: struktúrált és nem struktúrált adatok felhasználása gépi tanulás segítségével, pl.: viselkedés elemzés és előrejelzés: Később fogja befizetni a díjat? Hajlandó lenne előre kifizetni a díjat? Mekkora a churn valószínűsége? stb.
10. Szimbiózis az InsurTech világgal
Egyre több inkumbens accelerator nyitja meg kapuit, és/vagy nyúl a lean start-up módszerekhez. Lásd pl.: Aviva Digital Garage.
*Kömlődi Ferenc most fejezte be a 2031-ben játszódó, cyber-fiction regényét.
**Felhasznált forrás: Roger Peverelli: „The Top 10 Insurtech Trends for 2017 that set the Digital Insurance Agenda”, 2016.12.21.