blank
blank

2023.05.12.

2026-ig megduplázná az elektronikus fizetések arányát a Mastercard Magyarországon

Szerző:

Kategóriák:

A Mastercard célja, hogy az elektronikus fizetések aránya a jelenlegi 30 százalékról 60 százalékra nőjön 2026-ra. Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója azt is bemutatta a PayTechShow-n, hogyan lehet eljutni idáig.

Mindennapjainkban a vásárlásokat záró kérdések egyike általában a ,,Kártya vagy készpénz?”, amellyel kapcsolatban Szász Ferenc kiemelte,

“az online piac egyik legfőbb célja hosszútávon, hogy a megszokott kártyás fizetési lehetőségen túlmenően hamar lehessen a mindenki által jól ismert párbeszédbe ültetni a kripto, AFR, vagy egyéb fizetési lehetőségeket is.”

Persze minden ilyen változásnál nemcsak az ügyfélélményt kell figyelembe venni, hanem a kereskedő igényeit, céljait is. Természetesen a hétköznapokban a legfontosabb cél, hogy pillanatok alatt lepörögjön a sor a kasszánál.

A fizikai elfogadás terén számtalan szabályozói hatás befolyásolta a piac működését, de a teendők sora nem ért még véget. A Mastercard adatai alapján elmondható, hogy szignifikánsan megnőtt azon felhasználók száma, akik rendszeresen használják a bankkártyájukat.

Szász Ferenc kiemelte, hogy az adatok alapján viszont a bankkártyát soha nem használók száma elkezdett csökkenni – vagyis ezek az ügyfelek valamilyen elektronikus fizetési lehetőség irányába kezdtek elmozdulni.

“Ez azt jelenti, hogy a bankkártya használatot elutasító ügyfeleket meg tudta győzni a piac arról, hogy igenis érdemes használni a kártyát.”

Persze ez a változás infrastrukturális fejlesztéseket is igényel, amik összességében sikeresen megtörténtek hazánkban. A Mastercard adatai alapján a környező V4-es országokat tekintve vezetők vagyunk az egy főre jutó POS terminálok számát illetően.

A fejlődés egyik legfontosabb következő lépcsőfoka lehet azon szektorok lefedése is, ahol jelenleg nem általános a kártyával való fizetés.

Mastercard - PayTechShow 2023 - Szász Ferenc

Fotón: Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója a PayTechShow-n. (Készítette: Kovács Dávid, Instagram)

A Mastercard igazgatója szerint a készpénzhasználat csökkentésére alkalmas lehet hosszútávon, ha az ügyfelek elégedettek a számláról-számlára történő átutalásokkal.

Persze a kártyás fizetésen túl is van élet, de Szász Ferenc még úgy gondolja, távoli jövőnek tekinthető a hétköznapi életben például a kripto fizetés.

Szembe kell nézni azzal, hogy a kártyás és készpénzes fizetéseken túl minden egyéb fizetési lehetőség még gyerekcipőben jár.

Ezek az idővel változhatnak, de a jelenlegi állapot ez.

A kártyás fizetési lehetőség hosszútávú jelenlétét garantálja az is, hogy ez a fizetési mód folyamatosan változik, egyre modernebb szolgáltatások fűződnek hozzá, mint például a kártya átköltöztetése a felhasználók mobiltelefonjára.

Jelenleg a háromszázezer hazai terminált alig több, mint húsz elfogadó biztosítja a piacon – de ez a szám folyamatosan változik.

A Mastercard jövőképében fontos munka lesz azon szektorok feltérképezése, ahol még gyenge a terminalizáció vagy egyáltalán az elektronikus fizetési lehetőség. Az adatok alapján a hazai piacon 80-100 ezer kis – és középvállalat van a szegmensben, akiket el lehet érni a fejlődési lehetőség népszerűsítésével.

A Mastercard ezen kívül vizsgálja még az alapítványi, nonprofit szervezetek aktivitását is a digitális fizetési hajlandóság kapcsán. E nonprofit tevékenységeket végző szereplők száma hazánkban 60 ezer, de a szektorban fellelhető terminálok száma nem éri el a négyszázat.

“Ez alapján a non-retail területek vizsgálata célszerű piaci lépés, hisz rengeteg a még meg nem szólított szereplő a területen.”

A modernizálódás egyik fő eleme lehet az online fizetés, viszont ezzel kapcsolatban felkészültnek kell lennie az ügyfeleknek. Biztonsági veszélyt foglal magában, ha a kártyaadatokat nem kellő elővigyázatossággal kezelik a kártyatulajdonosok.

Kétféle felhasználót lehet megkülönböztetni; aki minden kártyaadatot egyből elment, és aki semmit sem. A Mastercard számára fontos annak az ügyfélnek a kiszolgálása is, aki az utóbbi csoportba tartozik, ezért az ügyfélélmény fokozása céljából új megoldáson dolgoznak, ami a Click to Pay nevet kapta. A Click to Pay a kártyaszám beírását tudja kiváltani.

Ennek lényege, hogy a kibocsátói oldalon történik a tárcában a kártyaszám tárolása a Mastercard rendszerében és a népszerű Apple Pay, vagy Google Pay check out-othoz hasonlóan történik néhány lépésben a fizetés.

Persze bátor, aki jósolni tud, mondjuk 2026-ig, de az biztos, hogy az új lehetőségek kialakítása mellett az edukációra is nagy hangsúlyt kell fektetni. Komoly biztonsági tudatossággal és felkészültséggel kell rendelkeznie a vásárlóknak ahhoz, hogy valóban élményként éljék meg a tranzakciós folyamatokat, hisz egy-egy rossz fizetési élmény, egy-egy visszaélés hatalmas károkat tud okozni az attitűdváltás során.

Szász Ferenc előadásának végén elmondta, a Mastercard célja, hogy 2026-ra az elektronikus fizetések aránya elérje a 60 százalékot. Ez duplázást jelent, hisz ez az arány jelenleg 30 százalék – ha lehet így fogalmazni, megnyomják a Doppio gombot a kávégépen.

Címlapfotón: Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója a PayTechShow-n. (Készítette: Kovács Dávid, Instagram)

Címkék:

blank
blank
blank