NEMZETKÖZI AZONNALI FIZETÉSI „CSODAFEGYVEREK”
Az Európai Központi Bank felmérése alapján Európában a fejlett bankkártya infrastruktúrával rendelkező és magas digitalizáltságú országokban lett a legnépszerűbb az azonnali fizetés.
A használati és népszerűségi adatok alapján Dánia és Svédország vezeti a rangsort. Az Egyesült Királyságban némi meglepetésre lassabb a növekedés, a korai indulók táborába tartozó Lengyelországban pedig a 2019-es év hozta meg az áttörést. Ázsiában az egységes átjárható QR-kódok megteremtését követően nőtt gyorsan az azonnali fizetés használata.
Öt ország tapasztalatait, eredményeit vizsgáltuk és kerestük a hasonlóságokat, a siker (és kudarc) gyökereit a dán, a svéd, a lengyel, a hongkongi és a szingapúri példákban.
33 éve kezdte meg működését az első nem bankközi azonnali fizetési rendszer a világon, de csak 2014 hozott látványos fejlődést a rendszerek terjedésében, használatában. 2018-ban 40, egy évvel később pedig már 54 azonnali fizetési rendszer működött a világban.
Mi a kulcs az azonnali fizetési szolgáltatások gyors terjedéséhez?
Melyek a követendő példák?
Mi a közös a sikeres modellekben?
Az egyik máig legsikeresebb azonnali fizetési megoldás Európában. Gyakorta tekintik mintának: az ország lakosságának közel 75 %-a, 7,5 millió felhasználó rendszeresen használja az azonnali mobilfizetési megoldást, a SWISH-t.
Svédország 6 vezető bankja, a Svéd Központi Bank és a klíringház, a Bankgirot együttműködése eredményeként indult el a szolgáltatás 2012-ben. Azóta további 3 bank csatlakozott. A forgalom elszámolását, a háttér infrastruktúra üzemeltetését az állami tulajdonú Bankgirot végzi, mely egyben az infrastruktúra tulajdonosa is.
A mobil alkalmazás fejlesztése, karbantartása, a szolgáltatással kapcsolatos feladatok az erre a célra alapított szolgáltató cég, a Getswish AB feladata.
A szolgáltatás magánszemélyek számára ingyenes, kereskedők, elfogadók számára térítésköteles.
A felhasználóknak két alkalmazást kell letölteniük; a SWISH mobilfizetési alkalmazást és saját mobilbankjukból a Mobile BankID alkalmazást. A mobilbankban aktíválni szükséges a Mobile BankID-t, ami annyit jelent, hogy az alkalmazás letöltését követően a mobiltelefonszámot be kell írni, majd a SWISH appban meg kell adni a Mobile BankID-t és máris használható az alkalmazás fizetésre.
Az alkalmazásba beépítésre került egy QR-olvasó, valamint egy QR-kód generátor, mellyel az azonnali átutaláshoz szükséges adatokat tartalmazó „én QR” mellett egyszerűen, gyorsan állíthatják elő a felhasználók a fizetési kérelemhez szükséges QR-kódot is. A QR-kód e-mailben, sms-ben is elküldhető, vagy papír alapon kinyomtatható.
A QR-os fizetési mód mellett lehetséges a mobilszámra történő utalás, pénzküldés és a fizetési kérelem küldése is.
A SWISH eredeti víziója a magánszemélyek közötti azonnali pénzküldés/pénzátutalás megteremtése volt mobiltelefon használatával, azonban a bevezetést követően – még az alkotók számára is meglepetésként – a kispiacok, kiskereskedők körében kezdett gyorsan terjedni először a mobilszámra utalás, majd a QR-kódos mobilfizetés.
A QR-kódos fizetés megteremtése és a SWISH bevezetése az elektronikus kereskedelemben 2017-ben újabb nagy lökést adott. A könnyű, jól skálázható, így a legkisebb kereskedő számára is elérhető megoldásnak köszönhetően ma már 230.000 vállalkozásnál, szolgáltatónál, illetve online, vagy fizikai kereskedőnél lehet SWISH-el fizetni.
A mobilszámra küldött utalás a fodrászok, szolgáltatók körében, a QR-kódos fizetés lehetősége a kispiacokon, illetve a futárszolgálatoknál vált rendkívül népszerűvé.
DÁNIA: MOBILEPAY
A MobilePay-t a lakosság több mint 60%-a napi szinten használja. Az e-kereskedelemben a kártyás fizetések (64 %) után a második helyet foglalja el; a vásárlások 23%-a MobilePay-l történik.
2019-ben népszerűsége megelőzte a Facebook és Messenger népszerűségét is és a legkedveltebb alkalmazás lett Dániában.
Dániában az azonnali fizetés 2014 novembere óta érhető el a lakosság és a vállalkozások számára.
A banki alkalmazások mellett a MobilePay és a Swipp szolgáltatás felhasználói az év minden napján maximum 10 másodperces tranzakciós idővel bonyolíthatják vásárlásaikat. Az azonnali fizetési rendszer fenntartója a Finance Denmark – a dán bankszövetség, bankok, pénzügyi alapok, hitelintézetek szövetsége -, üzemeltetője a dán Nets, amely a magyar azonnali fizetési rendszer központi infrastruktúráját is szállította.
Az azonnali fizetés a lakosság számára jellemzően ingyenes, az üzleti szegmens számára díjköteles.
A FAST azonnali fizetési rendszer 2014 tavaszán került bevezetésre Szingapúrban. A rendszer fizetési és megtakarítási számlák közötti forgalmat bonyolít jelenleg 19 bank ügyfelei számára. 2018 őszén a csatlakozás lehetősége megnyílt az elektronikus pénztárcák, és azonnali pénzküldést biztosító fizetési alkalmazások előtt.
Ugyanebben az évben a Mastercard, a Visa, az AMEX, az Alipay, a WeChat és még 25 pénzügyi szolgáltató megállapodott az egységes QR-kód alkalmazásáról. A szingapúri pénzügyi szabályozó (MAS), valamint az infokommunikációs és média hatóság (IMDA) kezdeményezésének célja az volt, hogy egyszerűsítsék a QR-kód alapú mobilfizetést, ezért létrehozták az SGQR-t (Singapore Quick Response Code), mely 27 elektronikus fizetési megoldással kompatibilis.
Az SGQR bevezetése a vásárlók és a kereskedők számára is rendkívül egyszerűvé tette a vásárlást és a szolgáltatónként eltérő QR-kódok helyett csupán az SGQR-t kell feltüntetniük a kassza mellett. A fizetéshez nincs szükség külön terminálra, a vásárló mobiltelefonjával leolvassa az egységesített formátumú QR-kódot és elindítja a fizetést.
Hong-Kong
2018 őszétől több devizában, mobilszámra, e-mail címre és QR-kódra is indíthatnak azonnali fizetéseket a hongkongi felhasználók.
21 lakossági bank, köztük a Bank of China, az OCBC, a DBS Bank (a világ legjobb digitális bankja), továbbá az Alipay és a WeChat együttműködésében indult el a szolgáltatás. A platformhoz elektronikuspénz-kibocsátók, hűségprogram üzemeltetők és prepaid szolgáltatók is csatlakoztak. A szereplők mindegyike önállóan is nagy ügyfélelérésű szolgáltató, így biztosított volt már induláskor a kritikus felhasználói bázis elérése.
A gyors terjedést segítette az is, hogy a hongkongi pénzügyi hatóság a piaci szereplőkkel együtt kidolgozta az országban használandó QR-kód szabványt, a hatóság honlapján edukációs tartalmakat és QR-kód generátort jelentetett meg, mellyel ingyenesen pár pillanat alatt az „én QR” kódok előállíthatók. Emellett az azonnali fizetési rendszert üzemeltető Hong Kong Interbank Clearing Ltd. a pénzügyi szolgáltatók egyedi QR-kódjait egységes QR-kóddá átalakító „Hong Kong Common QR Code” (HKQR) mobil alkalmazást is fejlesztett.
2020 januárjában Hong-Kong lakosságának már 50 %-a regisztrált a rendszerre.
WEBINÁRIUM:
AZONNALI FIZETÉS
Lengyelország
Lengyelországban a hagyományos és az új piaci szereplők is sürgették az azonnali fizetés bevezetését. Azzal a feltételezéssel éltek, hogy nagy a felhasználói igény a gyors, elektronikus fizetési lehetőségek iránt és a pénzügyi piaci szereplők közötti verseny erősödése várható már rövid távon.
A rendszer 2012-ben indult 24 bank részvételével, az elszámolást az állami tulajdonú klíringház végzi. A felhasználók gyakorlatilag számlafizetésre és a hitelek visszafizetésére használják.
2015-ben 6 bank – Alior Bank, Bank Millenium, Santander Bank Polska, ING Bank Slaski, mBank és aPKO Bank Polski – összefogásában indult a BLIK mobilfizetési szolgáltatás.
A bankok külön céget (Polish Payment Standard) hoztak létre a szolgáltatás üzemeltetésére. A rendszerhez további bankok és nem banki szolgáltatók is csatlakoztak, így mára már a mobilbankkal rendelkező lakosság 95 %-a számára elérhető szolgáltatás. 2019 év végére gyakorlatilag minden webshopban, a POS terminálok 65 %-nál és az ATM-k 90 %-nál elérhető a BLIK.
A szolgáltatás népszerűsége 4 év után, 2019-ben ugrott meg, amikor az előző évhez képest 228%-kal nőtt a tranzakciók száma. Elsődleges használati területe az online vásárlás (összes tranzakció 72%-a), ahol a növekedés eredményeként 2019. első negyedévétől már a vezető fizetési forma. A magas terminálszám ellenére a fizikai üzletben történő vásárlás az összes tranzakciók mindössze 9 %-át teszik ki.
„A növekedés kulcsa az egységes, átjárható mobilfizetési rendszerek.” – EMPSA
A MobilePay, a Swish és a BLIK is alapítótagja a 2019-ben megalakult Európai Mobilfizetési Rendszerek Szövetségének (EMPSA). Az EMPSA tagok együttesen 25 millió felhasználót, több mint egymillió elfogadóhelyet szolgálnak ki, a rendszerekhez csatlakozott bankok száma több mint 350.
Az EMPSA célja, hogy egységesített, széleskörű nemzetközi mobilfizetési hálózatot hozzanak létre, amelyen belül bármelyik fizetési megoldás felhasználói a belföldön megszokott applikációval tudnak fizetni bármelyik másik fizetési megoldást elfogadó kereskedő partnernél is.
Ennek érdekében a Szövetség tagjai célul tűzték ki, hogy első lépésben egymással átjárhatóvá teszik fizetési megoldásaikat.
MI LEHET AZ AZONALI FIZETÉSI RENDSZEREK SIKERÉNEK A TITKA?