BankTechShow

5 éves a nyílt bankolás Magyarországon. Alig van látható eredménye

Szerző: | 2023. 01. 16. | API bankolás, Digitális pénzügyek, Hazai digitális bankolás, MNB, Open banking, Összes hír, PSD2

Öt évvel ezelőtt, 2018 januárjában elindult a nyílt bankolás az Európai Unióban, amely megnyitotta a banki adatvagyonhoz, pénzforgalmi infrastruktúrához való hozzáférést, hogy új, innovatív digitális pénzügyi szolgáltatások jöhessenek létre. A piaci eredmények messze elmaradnak a várakozásoktól – függetlenül az Európai Bankhatóság, valamint a helyi felügyeletek (pl. Magyar Nemzeti Bank) intézkedéseitől. Magyarországon a lakossági felhasználók szinte semmit nem érzékelnek a nyílt bankolás eredményeiből, de a vállalkozások sem örülhetnek a(z önhibájukon kívül) gyerekcipőben járó kezdeményezéseknek. Mi történt Magyarországon öt év alatt a nyílt bankolás terén és mire számíthatunk a következő években?

Előzmények: Mi a nyílt bankolás?

A nyílt bankolás egy Európai Uniós irányelv, a PSD2 (Második Pénzforgalmi Irányelv) eredménye. A PSD2 2018 januárjában lépett hatályba azzal a céllal, hogy fokozza az innovációt és növelje a versenyt a bankszektorban.

Az EU-ban a szabályozó felismerte, a pénzügyi szektor hatékonyságát, innovációs képességét úgy lehetne növelni, ha kötelezővé teszi – elsőként – a bankok számára nyílt API-k használatát. Az irányelv arra kötelezte a bankokat (fizetési számlát vezető pénzintézeteket), hogy az interneten (ú.n. API-n) keresztül hozzáférést biztosítsanak más pénzügyi szolgáltatók számára a banki adatvagyonhoz és/vagy a banki infrastruktúra meghatározott részéhez.

Ez a “nyitás” megteremtette annak a lehetőségét, hogy a PSD2-ben meghatározott ú.n. harmadik feles szolgáltatók (pl. fintech cégek) új digitális pénzügyi megoldásokat, szolgáltatásokat nyújthassanak a lakossági és üzleti felhasználóknak.

A PSD2-ben definiált harmadik feles pénzügyi szolgáltatók: számlainformációs szolgáltató (AISP), fizetés-kezdeményezési szolgáltató (PISP), kártyaalapú fizetési eszközt kibocsátó szolgáltató (CISP).

Mi az API?

Az API-hozzáférés a szolgáltatók, adatbázisok, funkcionalitások között teremt gyors, dokumentálható, menedzselhető kapcsolatot. Ezáltal lehetővé válik, hogy rövid idő alatt új digitális szolgáltatások kerülhessenek piacra.

A PSD2 előírja, hogy a bankok nyílt szabványokon alapuló API-hozzáférésen keresztül biztosítsák a hozzáférést a harmadik feles szolgáltatók számára

  • az ügyfelek folyószámla adataihoz, valamint
  • fizetési (azonnali átutalási) tranzakciók kezdeményezéséhez.

Mire lenne jó a nyílt bankolás?

A számlainformációs adatokhoz való hozzáférés segítségével olyan szolgáltatások, megoldások is létrejöhetnek, amelyek

  • a lakossági, üzleti felhasználók pénzügyi magatartása alapján képesek a legkedvezőbb konstrukciójú pénzügyi terméke(ke)t ajánlani. Röviden: a végfelhasználók olyan információk birtokába jutnak, amelyek segítségével képesek lehetnek tudatosabb pénzügyi döntéseket hozni és akár a pénzügyi szolgáltatások díján spórolni.
  • A vállalkozások (pl. egyéni vállalkozók, mikro- és kisvállalkozások) számára csökkentik a pénzügyi adminisztrációval járó terhet. A könyvelésre fordított erőforrások csökkenthetők az adategyeztetést segítő automatizmusokkal, amivel a vállalkozások és a könyvelők is jól járnak.
  • Új banki ügyfelek esetén is gyorsabbá válhat a hiteligénylés folyamata például a más banknál vezetett számlatörténet automatikus lekérésén keresztül.
  • A multibankolás segítségével a több mint egy fizetési számlával rendelkező lakossági és üzleti felhasználók képesek lehetnek egyetlen felületen keresztül áttekinteni pénzügyeiket (és kezelni azokat). A multibankoláshoz kapcsolódhatnak olyan funkciók is, amelyek segítségével a felhasználók optimalizálhatják pénzügyi helyzetüket.
  • A személyazonosítást, fedezetellenőrzést egyszerűsíthetik nem pénzügyi szolgáltatók, és/vagy lakossági felhasználók számára.
  • Újfajta digitális közvetítői modellek jelenhetnek meg, amelyek a vállalkozások (pl. e-kereskedők) számára addicionális jutalékbevételt, a bankok számára új értékesítési csatornát eredményezhetnek.

A fizetés-kezdeményezési szolgáltatás segítségével olyan szolgáltatások, megoldások is létrejöhetnek, amelyek:

  • egyszerűen és gyorsan bevezethető, a kereskedők, elfogadók számára olcsóbb elektronikus fizetési megoldást eredményeznek.
  • Újtaja, az online bankolásra épülő digitális tárca megoldások jöhetnek létre (lásd például Hollandiát, vagy a Skandináv országokat).
  • Újfajta fizetési, ún. embedded finance megoldások jöhetnek létre, amelyek új dimenzióba emelhetik a részletre történő vásárlást.

A nyílt bankolás nemcsak a vállalkozások, a fintech cégek, vagy a közvetítők (ügynökök), de a bankok számára is új digitális modellek (pl. a Banking-as-a-Service, BaaS) bevezetését teszi lehetővé. A konténerizáció, a felhő technológia, a mikro alkalmazások, valamint az API-hozzáférések megteremtik a banki infrastruktúra szolgáltatásként történő értékesítését, továbbá digitális platform / ökoszisztéma modellek kialakítását a BigTech cégek mintájára.

Mi a Bank-as-a-Service?

A Bank-as-a-Service egy olyan működési modell, amelyben komplett banki folyamatokat szolgáltatásként lehet igénybe venni felhőből, API-n keresztül. Ennek a hátterét – a szabályozói megfelelést, a szabályozói elvárásokat teljesítő infrastruktúrát – a bank biztosítja harmadik feles szolgáltatóknak, amelyek ezáltal pénzügyi szolgáltatásokat nyújthatnak ügyfeleiknek az üzleti folyamataikba beágyazott módon.

A BaaS modellek kötőeleme az API, építőkockái a mikroszolgáltatások (microservices), katalizátora a konténerizáció, környezete pedig a felhő.

A BaaS új megközelítést kínál a bankoknak, amelynek segítségével a digitális gazdaságban új üzleti modelleket alakíthatnak ki. Az API-gazdaság és a szabályozói akarat (Open Banking, Open Finance) felgyorsította a hagyományos banki modellek átalakulását, a pénzügyi szektor demokratizálódását, aminek a következménye a BaaS-modellek térnyerése lesz középtávon.

10 példa a nyílt bankolásra épülő megoldásra, szolgáltatásra Magyarországon

Összegyűjtöttünk 10 olyan megoldást Magyarországon, amelyek a nyílt banki API-hozzáférésekre építenek szolgáltatásokat:

  1. Autokassza (Számlázz.hu): „Az autokassza mentesít téged a kibocsátott számlák és a bankszámlaforgalom figyelésével járó, rengeteg időt és energiát felemésztő feladatok alól. Az autokassza szolgáltatás a kimenő számlákat és a bankba beérkező jóváírásokat szinkronizálja, így a naponta kibocsátott számlák mennyiségétől függően harmadára-negyedére csökkentheted az adminisztrációs terheidet.”
  2. Acounto: A digitális könyvelő, amelybe a nyílt bankolás segítségével automatikusan beköthetők a banki számlaadatok.
  3. Bankszámlakivonat.hu (Nyíltbankolás Zrt.): Bankszámlakivonat megosztási lehetőség azzal, akivel szükséges és addig, ameddig szükséges.
  4. Billingo Bankszinkron: „Automatikus adatszinkront biztosít a bank és a Billingo között. Egyetlen, közös felületen követheted nyomon bankszámláid és banki tranzakcióid adatait.”
  5. GRÁNIT FairPay: A FairPay a bankkártyás fizetéshez hasonlóan felhasználóbarát fizetési megoldás, amely a fogyasztók számára egyszerűbbé és biztonságosabbá teszi a vásárlást és a számlák befizetését. A nyílt bankolásnak köszönhetően az ügyfelek bármilyen hazai bankszámláról kényelmes tudnak azonnali átutalással fizetni a FairPay felületein keresztül. A rendszer ugyanis közvetlen összeköttetést létesít az ügyfél és a kereskedő bankszámlája között, függetlenül attól, hogy azok hol bankolnak.
  6. Innvoice.hu: Vállalkozók, kis- és nagykereskedők részére: „Kapcsolódj bankodhoz és töltsd le a beérkező tranzakciókat, egyenlítsd ki automatikusan a számlákat!”
  7. K&H multibank: A magyar piacon a K&H elsőként lépett a bankok között multibank nevű új digitális szolgáltatásával. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a K&H mobilbankon keresztül az érintett ügyfelek nemcsak a K&H-s számlájukat láthatják és kezelhetik, hanem – amennyiben rendelkeznek ilyennel -, akkor az Erste Banknál vezetett számlájukhoz is hozzáférhetnek, lekérdezhetik egyenlegüket, számlatörténetüket.
  8. OTP OpenBank: „Az OTP OpenBank szolgáltatásával a más bankoknál vezetett számláid egyenlegét is megtekintheted, így egyetlen felületen kontrollálhatod pénzügyeidet: elég csak az OTP új internetbankjába vagy mobilalkalmazásába bejelentkezned, és megtudhatod, mennyi pénz van a más bankoknál vezetett számláidon.”
  9. RECASH: A RECASH a bankodtól kapott információk alapján automatikusan jóváírja a bankkártyás vásárlásaid után járó pénzvisszatérítéseket az alkalmazáson belüli számládra.
  10. RegComp (Aggreg8): Az Aggreg8 RegComp – Információ Megosztási Szolgáltatás – célja, hogy a nyílt bankolás által biztosított lehetőségek ne csak egy nehezen megszerezhető és fenntartható AISP regisztrációval bíró szűk kör, hanem a pénzügyi adatokkal dolgozó vállalkozások széles köre számára elérhetővé váljanak.
Nyilt-bankolas-Magyarorszagon - open banking

Nyílt bankolás Magyarországon. Megoldások és lehetőségek | 2021. december

A kiadvány célja, hogy gyakorlati példákon keresztül bemutassuk, a nyílt bankolás (open banking) mit jelenthet a mindennapokban a lakossági és az üzleti felhasználók számára. Minél többen ismerik fel, milyen előnyök rejlenek a nyílt bankolásban, annál többen próbálják majd ki és válnak aktív felhasználóvá.

A nyílt bankolás nehézségei Magyarországon

Magyarországon a Magyar Nemzeti Bank számlainformációs, és/vagy fizetés-kezdeményezési szolgáltatóként az alábbi társaságokat vette nyilvántartásba: KBOSS.hu (számlázz.hu), Billingo, Aggreg8, Recash, Nyíltbankolás Zrt., PSC CEE, Budapest Eszközfinanszírozó Zrt., Koin. A Zedna Software engedélyét 2020 júniusában visszavonták, a Koin pedig tavaly év végén, 2022. december 10-én bejelentette, leállítja a szolgáltatását. Ahogy a weboldalukon írják:

„folyamatosan kerestük a lehetőségét annak, hogy a Koin-t pénzügyileg önfenntartóvá tegyük úgy, hogy az alkalmazás ingyenes maradhasson a felhasználók számára. Sajnos az erre irányuló kísérleteink nem jártak sikerrel.

Nem akarjuk a felelősségünket csökkenteni, de a pénzügyi intézetekre vonatkozó előírásoknak való megfelelés (PSD2) nehézsége, a banki kapcsolódások minősége, illetve a piaci szereplők nyitottságának korlátai miatt nagyobb nehézségekkel néztünk szembe, mint ahogyan azt előzetesen vártuk.”

Az elmúlt 5 évben az Európai Bankhatóság és a Magyar Nemzeti Bank is többször tett lépéseket annak érdekében, hogy a banki API-hozzáférések minősége javuljon. Az MNB még 2021-ben is arról számolt be, hogy “az ellenőrzések során megállapítást nyert, hogy az API-k elkészültek ugyan, de az API-k működése nem feltétlenül felhasználóbarát módon került kialakításra, ami ösztönözné a minél szélesebb körű használatot. „A pénzforgalmi szolgáltatók oldalán sem teljesen tökéletes az API-k üzemeltetése, illetve a harmadik fél szolgáltatók is tanulják még a jogszabályi rendelkezések helyes értelmezését” – mondta el az MNB.

Az Európai Bankhatóság 2021 elején felszólította a jegybankokat, tegyenek meg mindent az akadályok elhárítása érdekében. Ennek a felszólításnak eleget téve az MNB ugyanebben az évben kiadott ajánlásában ismertette, mely magatartásokat minősíti akadályozásnak. Az ajánlás alkalmazását 2021. augusztus 1-től várta el az MNB az érintett pénzügyi szervezetektől.

Ugyanebben az évben a FintechX csoport elkészítette Magyarország első PSD2 API-tesztjét, ami megerősítette, hogy

„összességében a hazai bankok meghatározó része úgy alakította ki az interfészeket, hogy azok kellemetlenséget okoznak a nyílt bankolásra épülő szolgáltatásokat (pl. számlainformációkat összesítő szolgáltatásokat) igénybe vevő ügyfeleknek. 2021. augusztus 1. óta viszont ezeket a kellemetlenségeket meg kellett volna szüntetniük a bankoknak.„

A Koin 2022. december 10. napján kelt bejegyzése alapján úgy tűnik, az MNB ajánlásai továbbra sem teljesültek maradéktalanul.

Mire számíthatunk a következő években?

„Egy kicsit lassabban, mint előzetesen vártuk, de egyértelműen kezdi elérni azt a szintet a nyílt bankolás, amire már valóban komolyan vehető, stabil szolgáltatások is építhetők. Persze még továbbra is van több-kevesebb frusztráló kihívás a terület előtt, ami, ha nem lenne, akkor az erre épülő szolgáltatások gyorsabban terjedhetnének, de ez legfeljebb lassítani fogja tudni a multibank megoldások beépülését a mindennapi pénzügyeink kezelésébe”

– mondta el Mudri György, a FintechX ügyvezetője, Magyarország első számlainformációs szolgáltatójának, az Aggreg8 társalapítója a FinTechZone-nak.

Igaz, a nyílt bankolás első 5 éve nem volt túl sikeres Magyarországon, és a bankok is lassan tettek eleget az API-hozzáférések körül akadályok elhárításának, ám szép lassan kezdik felismerni a nyílt bankolás által elérhető új lehetőségeket (pl. BaaS, embedded finance), amelyek új szegmenseket, üzleti modelleket és árbevételi csatornákat nyithatnak meg számukra. Erről is szó lesz 2023. április 20-án, a PayTechShow 4.0 konferencián, ahol negyedik alkalommal találkoznak a fizetési iparág meghatározó szereplői.

Pár napja Sherri Haymond, a Mastercard globális digitális együttműködésekért felelős ügyvezető alelnöke mondta a PYMNTS podcastjáben, hogy

a Banking-as-a-Service és az embedded finance most jutottak el arra a szintre, hogy rövid időn belül meghatározó üzletté váljanak.

Ezzel párhuzamosan a horizonton már megjelent az Open Finance, a PSD3 is, ami a bankszámla (pénzforgalmi számla) mellett, további pénzügyi termékekhez, szolgáltatásokhoz nyitná meg a hozzáférést harmadik feles szolgáltatók számára. A PSD2 felülvizsgálata 2022-ben elkezdődött, amelynek célja többek között, hogy a Bizottság megismerje és az Open Finance (PSD3) szabályozási keretrendszerbe beépíthesse a PSD2 tapasztalatait, különösen a fizetési számla adatokhoz való hozzáférési kötelezettség eredményei kapcsán.

Ha az elmúlt 5 évben még nem is volt látható eredménye a nyílt bankolásnak, de legalább az alapokat sikerült lerakni és az újfajta gondolkodásmód csíráit elültetni, amelyek a következő 5 évben markáns eredményekhez vezethetnek.

Címlapfotó forrása: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group Kft.
BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
„A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

LEMÁK GÁBOR

A Szabadidő Központban (a KÖZGÁZ-on) végzett, a Duna bal partján. Kimaradt a bölcsi és a multikulti szocializáció az életéből, így lettek eretnek gondolatai. Néha kiengedik a zártosztályról, de már egyre ritkábban. A gumiszobából pattantak ki a FinTechZone, a FinTech Akadémia, a FinTech Verseny, a HUNFINTECH25 és a FinTechShow ötletek, amiket sajnos továbbiak is követnek majd. #fintechterapia #gumiszoba
BankTechShow

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!