A PayTechShow-n amellett, hogy a fizetési iparág meghatározó szereplői megosztják gondolataikat az aktuális trendekkel és a jövővel kapcsolatban, kiemelt szerepet kapnak a már elérhető megoldások, jó gyakorlatok.
Hogyan tudják már ma megkönnyíteni a kereskedők életét a bankok, fizetési szolgáltatók, és növelni a fizetési tranzakciók hatékonyságát, ügyfélélményét a hagyományos POS térben? Hogyan lesz a terminálokból ügyfélinterakciós pont? Megtudhattuk Panagiotis Chalkias, a Transaction Systems Közép-, Dél- és Kelet-Európáért felelős vezérigazgatójának előadásából, aki rávilágított arra, hogy a felforgató tecnológiák és innovációk általánossá válásáig is van bőven mit tenni és ehhez eszközt is adott a kezünkbe.
Mit hoz a jövő? Tegyék meg tétjeiket
Az utóbbi időben mást sem hallunk, mint hogy az egyetlen, ami biztos – a folyamatos változás. Természetes módon mindenki megpróbálja kitalálni a jövőt.
,,Itt, a színpadon állva, úgy is gondoljuk, hogy ismerjük a jövőt és meg is mondjuk, hogy milyen lesz a jövő, pedig valójában egyikünk sem tudhatja biztosan, hogy milyen lesz.”
– kezdte előadását egy vallomással Panagiotis Chalkias.
Az egyik elképzelés, amit sokat hallhatunk, hogy a fizikai POS terminálok el fognak tűnni. Helyüket a softPOS, vagy egyéb szoftveres megoldások veszik át. Sokan azt gondolják, hogy a nap végén a személyek közötti (P2P – person-to-person) átutalások lesz az a mód, ahogy mindenért fizetünk. Megint mások úgy látják, hogy a biometria a jövő útja.
Ezek a jóslatok lehetnek helyesek, de tévesek is. Mindezeknek a jóslatoknak van egy kritikus tényezője. Nem ismerjük az idődimenziót. Meglehet, hogy a legtöbb, vagy akár az összes jóslat valóra válik, azonban azt senki nem tudja megmondani, hogy mikorra válhatnak általánossá.
,,A jövőre nézve a személyes véleményem, hogy a fizetési megoldások szoftveralapúvá válnak.”
– tette meg tétjét a Transaction System vezérigazgatója.
Fotón Panagiotis Chalkias, a Transaction Systems Közép-, Dél- és Kelet-Európáért felelős vezérigazgatója 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)
“Minden változik körülöttünk és mégis minden marad a régiben”
Bár az elmúlt évek során sokszor, sokat hallhattunk arról, hogyan forgatják fel bizonyos technológiák a fizetési piacot (is), a tranzakcióink alapja mégis nagyon régóta ugyanaz.
Fontos a már látható, vagy a horizonton felsejlő innovációk nyomonkövetése, de Panagiotis Chalkias szerint nem az az elsődleges kérdés, hogy ezek közül melyik és mikor fog bekövetkezni. Ennél egy fontosabb feladatot fogalmazott meg a fizetési iparág szolgáltatói számára.
,,Mit teszünk addig, amíg ezek az innovációk általánossá válnak? Hogyan javítjuk a mindennapi tranzakciókat, hogy hatékonyabbá, ügyfélbarátabbá tegyük őket, amíg az olyan nagy változások, mint a tenyér-, vagy az íriszszkenner megérkeznek?”
Az Android operációs rendszer forradalma
Ha visszatekintünk az elmúlt 10 évre és megnézzük, mi hozta a legnagyobb változást a kereskedői fizetések területén, akkor a legtöbben várhatóan az Android alapú kereskedői eszközök megjelenését említenék – osztotta meg véleményét Panagiotis Chalkias.
,,Amikor 2016-ban Magyarországon először beszéltem a POS terminálokon futó Android operációs rendszerről, mindenki azt hitte, hogy megőrültem. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a Transaction Systems az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban elsőként értékesített és telepített Android alapú POS terminálokat 2016 végén”
– mondta Panagiotis Chalkias.
Ma már nem nagyon kérdőjelezi meg senki, hogy az Android operációs rendszer a POS jövője. Ennek oka abban rejlik, hogy az Android készülékek alapértelmezetten több-alkalmazásos (multi-app) megoldások, integrációra nyitottak, könnyebben használhatók és egyszerűen menedzselhetők távolról.
,,Azt állítom, hogy ma, 2024-ben már szinte minden olyan alkalmazás futtatására képes egy Android POS terminál, amire a kereskedőknek szükségük lehet.”
A jövő termináljai mint interakciós pontok
Ma a kereskedőknek minimum van egy kasszarendszerük és egy fizetésre alkalmas termináljuk, de emellett lehet egy külön eszköz a hűségprogramhoz, egy másik eszköz valami más futtatáshoz, stb.
De mi van akkor, ha minderre nincs szükség, ha mindezeket az alkalmazásokat egyetlen eszközzel is elérheti a kereskedő? Legyen az pénztárgép, POS, kiosk, PDA, tablet, vagy akár egy okostelefon.
A jövő termináljai már nem csak a fizetésről szólnak. Az Android operációs rendszernek köszönhetően az újgenerációs terminálok a vállalkozók “svájci bicskája” lehet, amin a kereskedő akár több ezer alkalmazás közül választhat – a saját üzleti profiljához igazodóan – a fizetéstől kezdve, a rendelés felvételen, jegyérvényesítésen és hűségprogramok kezelésén át egészen az üzletmenedzsmenthez kapcsolódó alkalmazásokig.
Tehetik mindezt egyetlen eszközön, egyetlen kattintással, körülményes integráció és többéves projektek indítása nélkül.
Emellet az elfogadó és a kereskedő között is van interakció, de ma jellemzően ha az elfogadó kommunikálni akar a kereskedővel, akkor e-mail-t, vagy levelet küld, illetve telefonál.
Miért ne lehetne a POS az a médium, amelyen keresztül a kereskedők és az elfogadók egymással kommunikálni tudnak szöveges, vagy hangüzenetek formájában?
,,Egyre inkább olyan fizetési ökoszisztéma felé haladunk, amelyben a terminálok interakciós ponttá válnak, ahol egy eszköz sokkal több dologra képes, mint fizetésre. Ez a legfontosabb változás, amit az elmúlt néhány évben láttam és még látni fogok a következő néhány évben az iparágunkban.”
– emelte ki Panagiotis Chalkias.
,,Meglehet, ez nem a legfelforgatóbb technológiai újítás, de azok számára, akik már túl vannak pár POS-integrációs projekten, megérthetik mennyire fontos ez a változás.”
– tette hozzá a Transaction Systems vezérigazgatója.
Minek a sokféle terminál?
Húsz évvel ezelőtt mindössze kétféle terminál közül választhattak a kereskedők: az asztali és a hordozható (mobil) terminál közül. Ma a kép sokkal színesebb, amit alapvetően a kereskedői igények hívtak életre.
,,A PAX termékpalettán 68 különböző terminál modellel rendelkezünk. Nem azért, mert fel akarunk vágni ezzel, hanem azért, mert a kereskedőknek nagyon különböző igényei vannak, amelyeket igyekszünk lefedni.”
– mutatott rá Panagiotis Chalkias.
Emellett azt is kiemelte, azok a szolgáltatók, akik több országban is üzleti tevékenységet folytatnak az országok közötti eltérő igényekkel is szembesülhetnek.
Hogyan lehet nagy terminál “parkot” mégis hatékonyan fenntartani?
A kulcs a háttér (back-office) rendszerben rejlik. A Transaction Systems az általa értékesített PAX terminál családot a MAXStore back-office rendszer segítségével támogatja. A platform amellett, hogy fejlett terminálkezelő rendszer, alkalmazás-piactér létrehozását is biztosítja, amelyen keresztül a kereskedők saját maguk választhatják ki a használni kívánt applikációkat.
A rendszer távoli hozzáférést biztosít a napló fájlokhoz, lehetővé teszi a terminálokon futó szoftver valós idejű frissítését. Emellett alkalmas a kereskedővel való kétirányú szöveges kommunikációra és adatelemzések készítésére is.
Panagiotis Chalkias előadása végén, ráerősítve üzenetére kiemelte:
,,Órákig vitatkozhatunk arról, hogy a softPOS terminálok fognak-e dominálni, a biometria átveszi-e az uralmat, vagy arról, hogy az azonnali fizetés lesz-e a mainstream? Miközben ezt tesszük, annyi minden van, ami már ma javíthat a fizetési eszközhálózaton és komoly változást hozhat a piacon.
Három és fél évvel ezelőtt vezettük be az Android terminálokat a görög piacon és mára a piac 100%-ban átállt Androidra. Miért? Mert annyi extra lehetőséget kínál a kereskedők számára. Annyira javítja a mindennapi működést, hogy már nem is kérdés számukra.”
További PayTechShow beszámolók:
Címlapfotón: Panagiotis Chalkias, a Transaction Systems Közép-, Dél- és Kelet-Európáért felelős vezérigazgatója 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)