2024. november 26.
BankTechShow

2024.10.02.

,,A szabályozói megfelelés folyamatos biztosítása mellett a belső hatékonyság további növelése is komoly kihívás” – interjú a CIB Bank ügyvezető igazgatójával

Szerző:

Kategóriák:

2024-ben számos kihívással szembesülnek a banki CTO-k és CIO-k. Melyek azok a területek, amelyekre különösen érdemes figyelniük, hogy lépést tartsanak a jövő trendjeivel? A FinTechZone novemberi BankTechShow rendezvénye idén másodszor kínál lehetőséget a banki és IT szektor szakembereinek találkozására és eszmecserére.

Az eseményre készülve Magyarország vezető IT szakembereit kérdezzük. Ezúttal Sziráki László, a CIB Bank ügyvezető igazgatója, az informatikai divízió vezetője osztotta meg velünk gondolatait.

A bankok digitális jövőjét meghatározó technológiai trendekkel, az újgenerációs megoldásokkal 2024. november 26-án a BankTechShow-n foglalkozunk Magyarország vezetői banki és IT cégeinek technológiai és üzleti vezetőivel közösen. További részletek: BankTechShow 2.0

Melyek a legsúlyosabb kihívások 2024-ben a banki CTO-k / CIO-k számára?

Sziráki László: Első sorban a szabályozói megfelelést említeném, azt is több szempontból:

  • A nem támogatott és/vagy elavult infrastruktúra és applikáció elemek folyamatos naprakészen tartása, sérülékenységének csökkentése komoly emberi és anyagi erőforrásokat követel,
  • A jogszabályi kötelezettségekből fakadó projektek megvalósításának magasabb prioritása a tisztán üzleti hasznot hozó iniciatívákkal szemben,
  • Jogszabályi megfelelések biztosítása, például a DORA Rendeletben és a NIS2 irányelvben foglaltaknak való megfelelés, melyek a digitális biztonság, az informatikai rendszerek védelme és a kritikus infrastruktúrák biztonságának fokozása érdekében határoznak meg követendő rendelkezéseket.

Mindezek mellett a régi rendszerek, az úgynevezett legacy architektúrák modernizálása kifejezetten lassú és költséges folyamat, valamint sokszor ütközik az üzleti projektekkel, ami az innováció gátját is képezheti.

Emellett leszállítási- és költséghatékonyság miatt fontos foglalkozni a technológiai innovációk bevezetésével, ideértve a felhőalapú infrastruktúrák használatát, illetve a mesterséges intelligencia (AI) megoldások eseti/állandó bevezetését.

Várhatóan milyen főbb feladatok várnak majd a banki CTO-kra/CIO-kra 2025-ben?

Sziráki László: A pénzügyi szektor továbbra is a kiberbűnözők egyik elsődleges célpontja, így a kibertámadások elleni védekezés és az ügyféladatok védelme kritikus fontosságú, ezek megfékezéséhez is számos szabályozói előírás kapcsolódik, amelyek bevezetése komoly feladat lesz a következő években.

Az előbb említett szabályozói megfelelés folyamatos biztosítása mellett a belső hatékonyság további növelése egy komoly kihívás, ideértve

  • a folyamatos automatizációra való törekvést, devOps kultúra megvalósítását,
  • az üzleti prioritások gyorsabb szállítása érdekében az agilis módszertanok használatát,
  • mesterséges intelligencia mélyebb ismeretét és eseti/állandó alkalmazását.

Nemzetközi anyavállalattal rendelkező szereplők esetében, mint amilyen a CIB Bank is (az Intesa Sanpaolo Csoport leányvállalata), számolni kell a csoportszintű technológiai megoldások, platformok bevezetésével, amelyek kihívást jelenthetnek a lokális (törvényi és/vagy üzleti) igények teljeskörű kielégítése szempontjából.

Melyek azok a feltörekvő technológiák és/vagy IT módszertanok, amelyek paradigmaváltást hozhatnak a bankok jelenlegi IT működtetési gyakorlatához képest?

Sziráki László: Három fő irányt emelnék ki:

  • Mesterséges Intelligencie (AI): számos felhasználói igényt elégíthetnek ki a közeljövőben a mesterséges intelligencia alapú megoldások, ha az IT szervezet működésére koncentrálok, akkor komoly hatékonyságjavulás származhat abból, ha a jelenlegi manuális folyamatainkat az AI segítségével automatizáljuk, például funkcionális/rendszerspecifikáció írása-, tesztesetek készítése-, kódok írása/ellenőrzése területén és így tovább,
  • A felhőalapú infrastruktúra alkalmazása egy új dimenziót nyithat az infrastruktúra gyors skálázására, illetve a költséggazdálkodás hatékonyságának növelésére, de természetesen ez teljesen új működési modellt is megkövetel,
  • Az adat-vezérelt működés fejlesztése egy transzparensebb hétköznapi operációt és könnyebb priorizálást tehet majd lehetővé, valamint a szolgáltatásorientált szervezet kialakításának egyik alapköve.
Címlapfotón: Sziráki László, a CIB Bank ügyvezető igazgatója, informatikai divízió vezetője | Kép forrása: CIB Bank
Címkék: