Az Európai Bizottság a napokban két új szakmai konzultáción várja a piaci szereplők véleményét, javaslatait: a digitális pénzügyi stratégia előkészítése mellett a fizetési szolgáltatások fejlesztésének ösztönzése is előtérbe került. 2020. harmadik negyedévében tervezi kiadni a következő 5 év fejlesztési területeit bemutató Digitális Pénzügyi Stratégiáját és az európai fizetési szolgáltatások alapját jelentő fizetési stratégiát, a Retail Payment Strategy-t.
A koronavírus járvány világszerte megmutatta a készpénzmentes fizetés, az online fizetési megoldások kiemelkedő fontosságát és egyben rávilágított arra, hogy
Európában a pénzügyi szektor digitalizációja, a digitális technológiák beépülése a pénzügyi szolgáltatásokba – és ezáltal életünkbe – még nem érte el a kívánatos mértéket.
A lakosság jelentős része került nehéz helyzetbe amiatt, hogy a kártyás fizetés nem minden kereskedőnél lehetséges és kevés a tapasztalatuk az online fizetési szolgáltatások terén.
A bankszektor minden szereplője, a vállalkozások, a lakosság számára is nyilvánvalóvá vált a gazdaság magasfokú kitettsége a digitális pénzügyi technológiáknak, szolgáltatásoknak.
Társadalmi szinten felértékelődött a fintech, a digitális pénzügyi technológiák alkalmazásának fontossága.
A pénzügyi szektor fejlesztésére kidolgozandó Uniós stratégia egyik legerősebb fókusza lett a távoli online fizetési megoldások fejlesztésének és európai szintű használatának növelése,
a vészhelyzet esetén is megbízhatóan működő pénzügyi hálózatok és rendszerek biztosítása.
Európa FinTech stratégiája
A 2018-as FinTech Akcióterv alapján a digitális pénzügyi technológiák és megoldások fejlesztésére, a pénzügyi innováció szabályozói akadályainak feltárására szakértői munkacsoportot (Expert Group on Regulatory Obstacles to Financial Innovation) hozott létre a Bizottság.
A 2019 decemberében benyújtott 30 pontos szakértői javaslatcsomag és a koronavírus járvány várható hatásai alapján a Bizottság 4 stratégiai fókuszpontot határozott meg a digitális pénzügyek európai fejlesztésére:
- a pénzügyi szolgáltatások szabályozási keretrendszere feleljen meg a digitális kor elvárásainak,
- a fogyasztók és a vállalkozások az európai egységes belső piacnak köszönhetően használják és élvezzék a digitális pénzügyi szolgáltatásokat.
- A Bizottság támogatni kívánja az adatvezérelt pénzügyi szektor kialakulását és működését.
- Alapvetően fontos az európai digitális pénzügyi rendszer megbízhatóságának, ellenálló képességének javítása.
Az Európai Unió új FinTech, Digitális Pénzügyi Stratégiája az első három stratégiai fókuszra adott válaszok felhasználásával kerül kialakításra.
A konzultációs kérdőív a stratégiai fókuszok mentén 3 fő csoportban összesen 47 kérdést tartalmaz:
- Az első kérdéscsoportban a piaci szereplők értékelhetik a jelenlegi szabályozói keretrendszer megfelelőségét, hogy a jelenlegi szabályozás mennyiben innovációbarát, illetve megfelel-e a technológiasemlegesség követelményének.
- A második kérdéscsoportban az egységes pénzügyi piac előnyeinek kihasználását célzó javaslatokat várja a Bizottság.
- A 3. kérdéscsoport célja, hogy az adott válaszok alapján a Bizottság az adatvezérelt pénzügyi piac fejlődését támogató szabályozói keretrendszerét kialakíthassa. A keretrendszer alapjait a GDPR, a nemrég elfogadott Európai Adatstratégia és a Mesterséges Intelligencia Fehérkönyv alkotják. Ezen szabályok bázisán keresi a Bizottság, szükségesek-e további intézkedések.
A válaszok mellett a Bizottság várja a pénzügyi szektor digitalizációjának további lehetőségeire, az új technológiák adaptálásának gyorsítására vonatkozó piaci javaslatokat is.
A konzultációs dokumentum és az online kérdőív elérése itt.
Kapcsolódó cikkek:
Készül az EU új fizetési stratégiája is
Az innovatív technológiák terjedése új szolgáltatási lehetőségeket eredményez a fizetés terén is (pl. azonnali fizetés, online szerződéskötés).
A fizetési szolgáltatások tagállami eltérő fejlődési üteme hozzájárul az egységes európai belső pénzügyi piac töredezettségéhez, ami nehezíti a szolgáltatások skálázását, rontja a hatékonyságot, így jelentős hátráltató tényező a BigTech cégekkel folytatott versenyben.
Az átfogó stratégiai célokon túl a készülő stratégia legfontosabb célkitűzése, hogy a jelenlegi járványhoz hasonló vészhelyzetben is biztonságosan, stabilan működő versenyképes pénzügyi szektor épüljön fel és szolgálja ki a lakosságot magas ügyfélélmény mellett megengedhető áron.
A stratégia elkészítéséhez a piaci szereplők véleményét, javaslatait kéri a Bizottság a 2020. április 3-án indított piaci konzultációval.
A konzultációs kérdőív 4 fő célkitűzésre összpontosít:
- Gyors, biztonságos, transzparens határon átnyúló fizetési eszközök legyenek megengedhető áron elérhetők Európa teljes területén. A szolgáltatások a belföldi szolgáltatások ügyfélélményével azonos módon legyenek igénybevehetők.
- Az európai lakossági fizetési piac legyen innovatív, versenyképes, nyitott.
- Hozzáférés biztosítása biztonságos, hatékony és interoperábilis retail fizetési rendszerekhez és a kiszolgáló infrastruktúrákhoz.
- Javuljanak a határon átnyúló fizetési szolgáltatások – beleértve az átutalást, pénzküldést, erősödjön az euro nemzetközi szerepe.
A konzultációs dokumentum elérhetősége itt.
A konzultációk keretében 2020. június 26-ig juttathatják el véleményüket a tagállamok szabályozói, pénzügyi felügyeletei, az Európai Központi Bank (EKB), a fintech szervezetek és a digitális pénzügyi piacokon érdekelt piaci szereplők (bankok, startupok, tech cégek), valamint a tudományos szféra képviselői. A Bizottság kifejezetten kíváncsi az Uniós polgárok véleményére, meglátására.
Címlapfotó: Pixabay.com