A jelentős forgalom, a nagyszámú esti, illetve hétvégi tranzakció, valamint a több tízezer beregisztrált másodlagos számlaazonosító azt jelzi, a felhasználók igénylik az azonnali fizetéssel járó kényelmi szolgáltatásokat. Az indulást követő első hónapban több mint 9 millió azonnali átutalás valósult meg.
Röviden az első hónap (március) eredményeiről:
- 9,3 millió darab azonnali átutalás több mint 1 363 milliárd forint összértékben.
- Hétköznapokon átlagosan napi 385 ezer, hétvégenként 106 ezer darab tranzakció teljesült.
- A legtöbb tranzakció március 10-én volt, közel 590 ezer darab.
- A jelentős terhelés többek között a márciusi adófizetési kötelezettségek teljesítésének is köszönhető.
- A legnagyobb értékben március 20-án hajtottak végre tranzakciókat 75,6 milliárd forint értékben.
- A tranzakciók túlnyomó többsége még a legforgalmasabb időszakokban is 5 másodpercen belül, 92%-uk pedig mindössze 2 másodperc alatt került lebonyolításra.
- A folyamatos (24/7/365) elérhetőség előnyeit jelzi, hogy a tranzakciók 31%-át indították a jelenlegi napközbeni elszámolás üzemidején kívül, a hétköznap éjszakai vagy a hétvégi időszakban.
- A hétvégéken lebonyolított több mint 853 ezer tranzakció óránkénti megoszlása némileg eltér a hétköznapokétól, míg hétköznap a 11 óra körüli időszakban mutatkozik csúcsterhelés, addig hétvégén ez inkább az esti órákban tapasztalható.
32 ezer beregisztrált másodlagos számlaazonosító
Az azonnali fizetés egyik fontos újdonsága az ügyfelek kényelmét szolgáló másodlagos számlaazonosítók bevezetése, amelyből már több mint 32 ezret regisztráltak az első hónap során. A banki ügyfelek közel egyenlő arányban regisztráltak telefonszámokat és email-címeket, míg az elsősorban a vállalati ügyfelek esetében lényeges adószámok, illetve adóazonosítók aránya 7 százalék volt.
Már az indulást követő első időszakban több ezer tranzakciót indítottak a felhasználók másodlagos azonosítók használatával, ami jól jelzi az ügyféligényt erre a szolgáltatásra.
Következő fázis: fizetési kérelem és QR-kódos fizetés bevezetése
A következő időszakban számos pénzforgalmi szolgáltató tervezi az azonnali fizetésen alapuló pénzforgalmi szolgáltatásainak további bővítését. Ezen folyamat
első lépéseként több intézménynél elérhető lesz már rövidtávon is a fizetési kérelmek küldésének és fogadásának lehetősége.
Ez az MNB felmérései alapján várhatóan az ügyfelek több mint 80 százalékát érinti majd, akik számára nagyban kiszélesíti majd az azonnali fizetés használati lehetőségeit.
Számos bank tervezi emellett, hogy mobilalkalmazását képessé tegye QR-kódok beolvasására, illetve megjelenítésére, valamint érintéses technológia támogatására, ami többek között az azonnali fizetésen alapuló kiskereskedelmi vásárlások elterjedését segítheti számottevően.
Kapcsolódó cikkek:
Hogyan segíthet az azonnali fizetés a koronavírus idején?
A pénzküldés egyszerűsítése érdekében célszerű a szolgáltatási szektorban dolgozó vállalkozásoknak (futár, fodrász, villanyszerelő stb.) regisztrálni valamelyik másodlagos azonosítójukat (telefonszám, email-cím, adóazonosító), mert ebben az esetben könnyen és azonnal, a helyszínen kifizethetjük nekik érintésmentesen az elvégzett munkát.
A szolgáltatás ugyanakkor például adománygyűjtés szempontjából is előnyös lehet, mivel a hosszú számlaszám helyett a karitatív szervezeteknek elegendő a könnyebben megjegyezhető másodlagos azonosítóikat regisztrálniuk és megjeleníteniük a nyilvános felületeken, ezt követően pedig
az adományozók a korábbiaknál lényegesen egyszerűbben és gyorsabban tudják elküldeni felajánlásaikat
– hívja fel a figyelmet az MNB a sajtóközleményében.
Kapcsolódó cikk: