A bankfiók nélküli bankolás már nem a jövő

írta | 2019.04.11. | Digitális pénzügyek, Összes hír

A hazai jogszabályi környezet az idei évben megteremtette a bankfiók nélküli bankolás feltételeit, így újra realitássá válhat a digitális bankok megjelenése Magyarországon. Már itt vannak a hazai megoldások is, amelyek segítségével a legnagyobb kihívás is kezelhető, a digitális ügyfél-azonosítás. Ennek ellenére itthon még mindig a bankfióki értékesítésre és tanácsadásra helyezik a hangsúlyt.

Európa-szerte számos 100%-ig digitális bank született (ún. challenger bank, pl. Starling Bank, N26, Monzo stb.) az elmúlt tíz évben a fintech megoldásoknak és a rugalmas szabályozói magatartásnak köszönhetően. Épp a minap nyilatkozta a Citi, hogy a hagyományos bankoknak is challenger bankokat kellene létrehozniuk, hogy versenyben maradhassanak a digitális térben és költséghatékonyabbá válhassanak. Íme, hogyan építhetnének a hazai bankok fiók nélküli challenger bankot.

Lépések a bankfiók nélküli bankolás irányába

Idén év elején lépett hatályba az új MNB rendelet, amely megteremtette a lehetőséget a „selfizős” (nem valós idejű) ügyfél-azonosításra is, amelynek során – a személyes adatok megadását követően – elegendő egy selfie fotó, vagy selfie videó beküldése. Az ügyfeleknek már nem kell alkalmazkodniuk a videóbanki „nyitvatartási” időponthoz sem, akkor indíthatják el az online szerződéskötési folyamatot, amikor erre épp idejük van (és onnan, ahonnan szeretnék).

A valós idejű – jellemzően videochat-es – ügyfél-azonosításhoz képest a különbség, hogy egyes pénzügyi szolgáltatások használatát limitekhez kötötték (lásd ezzel kapcsolatban a korábbi írásunkat itt). A limiteket a szolgáltató akkor oldhatja fel, amikor megjelenünk személyesen a bankfiókban ügyfél-azonosítás céljából, vagy megtörténik a valós idejű, pl. videóchat-en keresztüli ügyfél-átvilágítás.

Ugyanakkor, ha például rendelkezünk elektronikus személyi igazolvánnyal (és hamarosan a eSzemélyiM mobilalkalmazással), amelyen az ügyfél regisztrálta az elektronikus aláírást, még egyszerűbbé válhat az ügyintézés. A jelzáloghitel kivételével szinte az összes pénzügyi szolgáltatásra szerződhetnénk online.

A megoldás a bankfiók nélküli bankoláshoz

Magyarországon már közel 4,2 millióan rendelkeznek e-személyivel és több mint 230 ezren regisztrálták a plasztik kártya e-aláírás funkcióját. Ugyanakkor egyelőre hiányoznak a kártyaolvasók (vagy az okostelefonok a megfelelő alkalmazásokkal) a szolgáltatóknál és az ügyfélnél, így még várhatunk arra, hogy elektronikusan aláírhassuk szerződéseinket. Ennek az áthidalására született meg a mobiltelefonunkra egyszerűen és gyorsan telepíthető elektronikus aláírási megoldás, a PassByME Mobil ID megoldás.

Azok a bankok, amelyek a digitálisan affluens ügyfelek számára biztosítani kívánják a 100%-ig online bankolás lehetőségét már a számlanyitás és szerződéskötés pillanatában is, az alábbi megoldást is választhatják (a videochat helyett):

  1. Első körben a nem valós idejű ügyfél-azonosítás keretében beazonosítják a digitális ügyfelet.
  2. A sikeres ügyfél-azonosítást követően az ügyfél mobiltelefonjára lementett PassByME alkalmazást „validálják” a digitális térben.
  3. A PassByME sikeres validálását követően az ügyfél már használhatja a mobiltelefonját online szerződéskötésre, újabb pénzügyi szolgáltatások igénybe vételére.

A PassByME Mobil ID megoldással a felhasználók egy olyan hordozható, bármikor használható eszközt kaphatnak, amely lehetővé teszi, hogy bárhonnan és bármikor szerződést köthessenek, banki tranzakciókat bonyolíthassanak a mobiltelefonjukról, papír nélkül.

Teljeskörű digitális banki azonosítás és hitelesítés

A Microsec mobilalkalmazása, a PassByME lehetővé teszi, hogy az ügyfél-azonosítás, az ügyfél-hitelesítés, a tranzakciók jóváhagyása és a dokumentumok elektronikus aláírása távolról, bárhonnan megtörténhessen.

A PassByME teljesíti a pénzmosás elleni szabályozás követelményeit, biztosítja a biztonságos technológiai hátteret a GDPR-ban (Általános Adatvédelmi Rendelet) foglalt minősített ügyfélhozzájárulás megadásához és tárolásához. Továbbá megfelel a PSD2 (Második Pénzforgalmi Irányelv) erős, kétfaktoros ügyfél-hitelesítés követelményeinek is.

További részletek, valamint a harmadik feles szolgáltatók (TPP) számára a kötelező PSD2 tanúsítványról információk, és élő demo „A sosem látott ügyfél (ügyfél-azonosítás és –hitelesítés a digitális térben)” címmel 2019.04.25-én 13:50-től a FinTechShow-n a Microsec mobil PKI szakértőjétől, Paulik Tamástól.

A cikk a Microsec szakmai támogatásával készült.

Itt követhetsz minket:

NÉMETH MONIKA

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.