blank
blank

2025.01.15.

A fizetési iparág 10 meghatározó trendje 2025-ben

Szerző:

Kategóriák:

Az elmúlt években a fizetések világa gyökeresen átalakult. Az érintéses fizetések mindennapossá váltak, a hagyományos pénzintézetek nyitnak a blokklánc-technológia felé, a generatív AI pedig hatékony csalás elleni védelmet kínál. A határok többé nem jelentenek akadályt a globális kereskedelemnek, a jövedelemhez való azonnali hozzáférés elvárás, nem pedig előny és a hagyományos pénztárcák a múlt relikviáivá válnak, különösen a fiatal generációk körében.

Meghatározó, globális fizetéstechnológiai cégek – a Visa, Mastercard, Worldline és a Global Payments – elemzései alapján összeállítottuk a FinTechZone TOP10 listát, amely a fizetési piac tíz meghatározó trendjét mutatja be.

PayTechShow 6.0: Terítéken a legújabb elektronikus fizetési trendek, megoldások

A legújabb fizetési trendek, megoldások, szabályozói és piaci várakozások kerülnek górcső alá 2025. április 15-én a hatodik alkalommal megrendezésre kerülő PayTechShow konferencián.

További részletek itt: PayTechShow 6.0.

1. Az AI többé nem csak divatszó

A mesterséges intelligencia egyre inkább a vállalati működés alapvető elemévé válik, számtalan új alkalmazással. A fizetések terén az AI olyan feladatokat egyszerűsít le, mint a számlák elemzése, a költségvetés egyeztetése vagy a fizetések ütemezése. Az e-kereskedelemben személyre szabott termékajánlásokat nyújt, és „szupertárcákat” kínál, amelyek mélyebb betekintést nyújtanak a vásárlási szokásokba.

Az AI különösen a kis- és középvállalkozások körében terjed, amelyek ezzel szeretnék kiegyenlíteni az erőviszonyokat, kihasználva olyan hatékonysági előnyöket, amelyek korábban csak a nagyvállalatok privilégiumai voltak. A nagyobb cégek ezzel szemben óvatosabban közelítenek az AI használatához, főként az adatvédelemmel kapcsolatos aggályaik miatt.

Az előrejelzések szerint a kiberbűnözés éves költsége 2025-re elérheti a 10 billió dollárt.

A mesterséges intelligencia a csalásmegelőzésben is forradalmat hoz: a nagy fizetési hálózatok jelentős összegeket fektetnek az AI-alapú csalásfigyelő és -megelőző rendszerek folyamatos fejlesztésébe. Ez a „fegyver” a védekezés kulcsfontosságú eszközévé válhat, azáltal, hogy a vállalatok olyan AI modelleket fejlesztenek, amelyek valós időben képesek előrejelezni és semlegesíteni a fenyegetéseket.

2. A valós idejű fizetések korszakában élünk

A valós idejű fizetési rendszerek már több mint 100 országban elérhetők, és előrejelzések szerint 2028-ra 575 milliárd tranzakciót bonyolítanak le, az elektronikus fizetések 27%-át képviselve. Ez az innováció alapjaiban alakítja át a fizetési lehetőségeket, nagyobb szabadságot adva a fogyasztóknak.

Ahogy az országok összekapcsolják belföldi fizetési rendszereiket, a határokon átnyúló tranzakciók is zökkenőmentesebbé válnak.

Ez nemcsak gyorsabbá, hanem egyszerűbbé is teszi a nemzetközi fizetéseket, miközben megszünteti az átváltási késedelmeket és a magas díjakat.

A valós idejű fizetések és más fizetési formák – például a központi banki digitális valuták és a digitális eszközök – közötti nagyobb átjárhatóság pedig megkönnyíti a hagyományos bankszámlák és a digitális valutaszámlák közötti tranzakciókat.

3. Az online kereskedelem térnyerése mellett a kisvállalkozások eszköztára is folyamatosan bővül

A pandémia alatt azok a kisvállalkozások maradtak talpon – sőt, néhányuk kiemelkedő sikereket ért el –, amelyek gyorsan alkalmazkodtak az elektronikus fizetésekhez, az e-kereskedelemhez és más digitális ügyfélkapcsolati pontokhoz.

Az online vásárlás tovább növekszik, és az olyan új trendek, mint például a „keresésből-vásárlás” élmény, ahol a vásárlók közvetlenül közösségi média platformokon vagy keresőmotorokon vásárolhatnak, átalakíthatják az e-kereskedelmet.

A további alkalmazkodáshoz erős háttérinfrastruktúra szükséges, de szerencsére ma már a kisvállalkozások is könnyebben férnek hozzá olyan digitális eszközökhöz és szolgáltatásokhoz, amelyek korábban elérhetetlenek vagy annyira széttagoltak voltak, hogy nehéz volt hatékonyan használni őket.

A kisvállalkozások igényeihez igazított központosított platformok lehetővé teszik, hogy a vállalkozók automatizálják a napi adminisztratív feladatokat, és személyre szabott marketing- és hűségkampányokat hozzanak létre adatvezérelt megoldásokkal. Az eredmény? Idő- és erőforrás-megtakarítás, hatékonyabb működés és jobb vásárlói élmény – mindez a hosszú távú növekedés kulcsa.

4. A digitális tárcák következő szintje

A digitális tárcák egyre fejlettebb, és komplex platformokká alakulnak, amelyek integrálják a fizetéseket, az azonosítást, a hűségprogramokat és akár az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférést is biztosítják. A piacot várhatóan azok vezetik majd, akik intuitív és átjárható ökoszisztémákat hoznak létre.

5. A B2B szektor átalakulása

A vállalatok közötti fizetések sokáig lassan követték a digitális fejlődést, de ez megváltozni látszik. A cégek egyre inkább felismerik a virtuális – ideiglenes, véletlenszerűen generált – kártyák előnyeit, melyek automatizált elszámolást nyújtanak, ezzel csökkentve az emberi hibák lehetőségét, emellett valós idejű adatokat biztosítanak, és nagyobb kontrollt adnak a kiadások felett.

A beágyazott fizetések, amelyek a fogyasztói tranzakciókban már alapvetőek, a B2B világban is forradalmat hoznak.

A gyorsabb és hatékonyabb fizetési folyamatok iránti igény ösztönzi a vállalatokat arra, hogy beépítsék a fizetési tranzakciókat üzleti folyamataikba és ellátási láncaikba. Ez a trend 2025-ben tovább gyorsul.

6. Modern POS-rendszerek: Több mint tranzakciós eszközök

A point-of-sale (POS) rendszerek komplex szolgáltatási központokká fejlődnek, amelyek integrált funkcionalitásokkal, például készletkezeléssel, ügyfélkapcsolati menedzsmenttel és adat-elemzéssel bővülnek.

Ezek az újgenerációs POS-rendszerek összességében segítenek a vásárlói élmény személyre szabásában, hidat képeznek az online és offline élmények között, és értékes adatokat gyűjtenek, amelyek támogathatják az üzleti növekedést.

7. Digitális azonosítás egyetlen “érintésre”

A megbízható digitális identitás a digitális gazdaság alapja, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy teljes bizalommal lépjenek kapcsolatba egymással, ahogy, ahol és amikor csak akarnak. A biometrikus technológiák, a gépi tanulás és a viselkedés-alapú elemzések már most is forradalmasítják a hitelesítési folyamatok ügyfélélményét.

A jelszókulcsok („passkey”) – melyek jelszó nélküli azonosítást kínálnak biometrikus adatok alapján – gyorsan terjednek, és várhatóan 2025-re még szélesebb körben lesz elérhető.

Ez az innováció ugyanakkor messze túlmutat a pénzügyi tranzakciókon. A digitális identitás az egészségügy, az oktatás és a közszolgáltatások területén is kulcsszerepet kap majd, lehetővé téve, hogy az emberek szelektíven és könnyedén osszák meg adataikat, miközben az adatvédelem továbbra is prioritás marad. A digitális identitás nemcsak egyszerűbbé teszi az ügyfelek mindennapjait, hanem új szintre emeli a bizalmat és a biztonságot a digitális világban.

8. A tokenizáció gazdasága

A tokenizáció lehetővé teszi a kártyaadatok kézi bevételének megszüntetését, ami a motorja például az autóban történő (ú.n.in-car) fizetéseknek is, de a kártyás fizetéseken túl is óriási a potenciálja.

A tokenizáció lehetővé teszi, hogy a fogyasztók biztonságosan osszák meg vásárlási szokásaikat és preferenciáikat a digitális platformokon működő kereskedőkkel, személyes adataik veszélyeztetése nélkül. Így relevánsabb ajánlatokat és kedvezményeket kapnak, miközben az adatvédelem teljes mértékben biztosított marad.

Ez a technológia nemcsak javítja a vásárlói élményt, hanem új szintre emeli a kereskedők és fogyasztók kapcsolatát, erősítve a kölcsönös bizalmat.

Emellett a blockchain alapú tokenizáció lehetőséget kínál arra, hogy szinte bármilyen gazdasági tevékenységet digitalizáljunk és optimalizáljunk. Ide tartoznak a tőkepiaci tranzakciók, a kereskedelem finanszírozása, valamint olyan területek, mint a földtulajdon cseréje vagy a szén-dioxid-kvóták kereskedelme. A tokenizáció révén ezek a folyamatok gyorsabbá, biztonságosabbá és átláthatóbbá válnak.

9. A blockchain szerepe a bankolásban

2025-ben a blockchain technológia várhatóan egyre fontosabb szerepet játszik a sebesség, a biztonság és a hatékonyság növelésében, különösen a B2B és a kereskedelmi fizetések terén.

Nemcsak gyorsabb és biztonságosabb tranzakciókat tesz lehetővé, de növeli a tranzakciók átláthatóságát is, ami óriási előnyt jelent a globális kereskedelemben.

A blockchain technológia teljes potenciáljának kiaknázásához ugyanakkor elengedhetetlen az együttműködés a kriptovalutákra szakosodott vállalatokkal és a hagyományos pénzügyi intézményekkel. Ezek a stratégiai partnerségek kulcsszerepet játszanak hatékonyabb és biztonságosabb fizetési megoldások létrehozásában.

10. IoT és AI: Az autonóm fizetések “üzemanyaga”

A dolgok internete (IoT) és a mesterséges intelligencia (AI) elhozta a „láthatatlan” vagy „autonóm” fizetések világát, mely szintén hozzájárul a fizetési élmény új szintre emeléséhez. Az autonóm fizetési megoldások lehetővé teszik, hogy a mesterséges intelligencia és a csatlakoztatott eszközök – mint például okosórák, autók vagy intelligens otthoni eszközök – a fizetési rendszerekbe integrálva tranzakciókat kezdeményezzenek, zökkenőmentes fizetést biztosítva a felhasználók számára.

[Forrás: Visa, Mastercard, Worldline, Global Payments] | Címlapfotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group Kft.

Címkék:

blank