Igaz, a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében hozott kényszerintézkedések jelentős lökést adtak a készpénzmentes fizetési megoldások intenzívebb terjedésének és használatának az elmúlt hetekben, ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy milyen alapvető trendek, tényezők határozzák meg a hazai elektronikus fizetési piac idei évi várható fejlődését. Az azonnali fizetésről, a nyílt bankolásról, az erős ügyfél-hitelesítésről és a BigTech cégek fizetési megoldásairól beszélgettünk az OTP Mobil ügyvezető igazgatójával.
Az interjú első részében az azonnali fizetési szolgáltatás bevezetésével kapcsolatos várakozásokat, valamint a nyílt bankolás által megnyíló új fizetési szolgáltatásokat, nemzetközi fejleményeket vettük górcső alá Benyó Péterrel, az OTP Mobil ügyvezető igazgatójával.
Azonnali fizetési szolgáltatás
FELVEZETÉS: Hosszú várakozás és egy határidő módosítást követően 2020. március 2. napján elstartolt az Azonnali Fizetési szolgáltatás Magyarországon, amelyhez az összes hazai fizetési számlát vezető pénzforgalmi szolgáltatónak kötelező volt csatlakoznia. Az MNB szerint az azonnali fizetés maga a „készpénz nélküli készpénz”, ami kényelmes és versenyképes alternatívája lesz a készpénzes fizetésnek.
1. Svédországban az azonnali fizetést (SWISH) a készpénz elleni csodafegyvernek tartják. Mi a várakozásod az azonnali fizetési rendszer bevezetésével kapcsolatban? Milyen eredményeket vársz az azonnali fizetési rendszer elindulásától 2020 végéig?
a platformban rejlő másodlagos lehetőségek talán még izgalmasabbak és messzebb mutatnak,
nem csupán a gyors utalási lehetőségről szólnak.
Ezen funkciók kiaknázásához ki kell alakítani a platformra épülő ökoszisztémát: az elfogadóhálózatot, az üzleti modelleket, a platformra épülő, azt kiaknázó termékeket és szolgáltatókat. Emellett, mint minden egyéb fizetési innovációnál, elengedhetetlen a felhasználók megszólítása és edukációja.
Feltehetőleg az első időszakban főként az early adopterek kezdik intenzívebben használni, egyéb fizetési megoldásokkal szemben, majd
ahogy végigmegy egy evolúciós folyamaton, és kapcsolódnak hozzá kényelmi szolgáltatások is a szélesebb közösség számára, úgy fog egyre nagyobb arányt képviselni a fizetési alternatívák között.
Benyó Péter, az OTP Mobil Kft. ügyvezető igazgatója
2. Milyen hatást gyakorolhatnak az azonnali fizetési szolgáltatások a bankkártyás fizetésekre, a kártyaelfogadói piacra? Együttélésre, vagy kiszorításra számítasz?
Benyó Péter: Azt gondolom, hogy a jelenlegi piac mérete mellett együtt tud élni a két megoldás, hiszen most is számos alternatíva van jelen a piacon egymás mellett, bár a hazai piacon főként még mindig a készpénz dominál – ha az MNB várakozása teljesül, úgy ennek kárára fog változni a szektor.
Azonban nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a piacnak bőven van hova nőnie, így
a legegészségesebb szcenárió az lenne, ha az új fizetési mód kiegészítené a meglévőket, ezzel növelve az elektronikus fizetések arányát a fizetési rendszerben.
Kapcsolódó cikk:
3. Milyen hatást gyakorolhatnak az azonnali fizetési szolgáltatások az elektronikus kereskedelemre, az online fizetések terjedésére?
Benyó Péter: A hazai e-kereskedelem folyamatos növekedésben van, évről évre 2 számjegyű bővülést produkál, így nem várok lényegi változást rövidtávon.
Azt gondolom, hogy a hagyományos e-kereskedelemben a kártyás fizetések alternatívájaként fog megjelenni. Azonban, ha sikerül jó minőségű, integrált termékeket építeni a platformra, akkor
komoly fejlődés várható főként hibrid – online és offline egyaránt jelenlévő – kereskedők esetében.
Kapcsolódó cikk:
4. Várják a kereskedők az azonnali fizetést?
Benyó Péter: Felfokozott piaci várakozás övezi, hiszen jelentős újítás a szektorban.
Nem sprint, ez inkább egy maraton.
Esetünkben azért is érdekes ez a téma, mert a kereskedőknél nem igényel újabb fejlesztést, hogy az azonnali fizetési megoldást tudják használni, a SimplePay integrációt követően rögtön élessé válik.
5. Hogyan kapcsolódik (majd) a Simple / a SimplePay az azonnali fizetéshez?
Benyó Péter: Az OTP Mobil mindig igyekezett élen járni az új technológiák bevezetésén, hiszen elsők között voltunk mind az NFC-s mobilfizetés bevezetésében mindkét kliensen, folyamatosan bővítjük a SimplePayben a fizetési lehetőségek kínálatát, így
minden új lehetőséget megvizsgálunk, amiből természetesen az azonnali fizetés sem maradhat ki.
Nyílt bankolás és fizetés-kezdeményezési szolgáltatások
FELVEZETÉS: 2019. szeptember 14-től a fizetési számlát vezető pénzforgalmi intézményeknek, hitelintézeteknek kötelező megnyitniuk a PDS2-ben (Módosított Pénzforgalmi Irányelvben) meghatározott nyílt, szabványos API hozzáféréseket a felügyeleti engedéllyel, regisztrációval rendelkező harmadik feles szolgáltatóknak, úgy mint a Számlainformációs Szolgáltatóknak (AISP), vagy a Fizetés-kezdeményezési Szolgáltatóknak (PISP).
A PSD2-vel beköszöntött a nyílt bankolás korszaka és a szabályozó várakozása alapján számos új innováció megjelenésére számíthatunk majd például az elektronikus fizetések terén.
1. Idén ősszel lesz 1 éve, hogy elindult a nyílt bankolás az EU-ban. Milyen eredményeket vársz a nyílt bankolástól 2020 végéig?
Benyó Péter: Az már látható, hogy több szolgáltató is elkezdte bontogatni a szárnyait itthon, ha helyesek az információm, jelenleg 5 számlainformációs szolgáltatói engedélyt adott ki itthon az MNB, valamint több nemzetközi szereplőnek is van Magyarországon is érvényes engedélye.
Bár a nyílt bankolást már tavaly bevezették, várhatóan az idei évben már éles üzembe tudnak állni a harmadik feles szolgáltatók.
A nyílt bankolás széles körű elterjedése felforgathatja a hazai és nemzetközi bankrendszert is: véleményem szerint ez nem 2020-ban fog megtörténni,
azonban itt is igaz, hogy hosszútávon érdekesek ezek lehetőségek, hiszen új keretrendszer van életben. Minden más idő és erőforrás függvénye.
2. A fizetés-kezdeményezési engedély birtokában immár több mint két tucat szolgáltató jelezte, hogy tervezi a belépést Fizetés-kezdeményezési Szolgáltatóként (is) Magyarországra, mint például a Google, Revolut, Stripe stb. Ezeknek a szereplőknek a megjelenése Magyarországon milyen hatást gyakorolhat az elektronikus fizetési szolgáltatók piacára? A verseny fokozódására, új innovatív fizetési megoldások megjelenésére, árversenyre számítasz-e 2020 végéig?
Benyó Péter: Az tisztán látszik, hogy Magyarország nem az elsődleges célpiaca a legnagyobb szereplőknek, hiszen mind a Google, mind az Apple fizetési megoldásának bevezetése során nem az első EU-s országok között volt Magyarország. Érthető okokból, hiszen nemzetközi mércével mérve a hazai egy kis piac, ami ráadásul nem tagja az eurózónának.
Mi itthon olyan alternatívát biztosítunk, ami megállja a helyét a többi versenyző mellett. Azt gondolom, hogy van egy helyzeti előnyünk, hiszen jelenleg az egyik lenagyobb e-kereskedő számmal rendelkezik a SimplePay megoldása, viszont ezt az előnyt nem szabad elpazarolni.
A verseny kifejezetten jót tesz a piacnak, hiszen folyamatos fejlődésre kényszeríti a szereplőket, ami mind a kereskedői oldalnak, mind a vásárlóknak az előnyére válik.
Mindemellett, a COVID-19 járvány vis maior helyzetet teremtett, amihez mindenki kénytelen alkalmazkodni – látható, hogy újratervezés várható a legtöbb szektorban.
Kapcsolódó cikkek:
Címlapfotó forrása: OTP Mobil Kft.