Egy évtizede indult hódító útjára az OTP Csoport fintech cége az OTP Mobil. A Simple app jelenleg 2,7 millió felhasználóval büszkélkedhet, a SimplePay pedig az e-kereskedelem piacvezető fizetési szolgáltatásává vált. Hogyan építette fel a társaság a Simple ökoszisztémát? Milyen eredményeket sikerült máig elérni és ezen eredményeket elsődlegesen milyen tényezők befolyásolták? Ezekre a kérdésekre is választ adott Csányi Péter, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese, Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezetője, valamint dr. Al-Absi Gáber Seif a társaság ügyvezető-helyettese, az üzletfejlesztés és értékesítés vezetője a kerek évforduló alkalmából tartott eseményen.
Az OTP Csoport számára a kezdetektől kiemelt stratégiai szempont volt, hogy a digitális világban is hatékony és vezető pénzintézet legyen.
Visszatekintve, a 90-es években az OTP vezette be az első Call Centert és a 2000-es években szintén elsőként tette elérhetővé ügyfelei számára az internetbankot, majd a mobilbankot. A társaság emellet komoly szerepet vállalt a bankkártyás, és ezen belül az érintésmentes fizetés elterjesztésében.
„Kiemelt célunk a hatékony és ügyfélközpontú fejlesztések leszállítása, hogy az ügyfelek napi bankolását súrlódásmentessé és egyszerűvé tegyük”
– emelte ki Csányi Péter, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese az esemény nyitóbeszédében.
A koronavírus járvány által felpörgetett digitális átállás a pandémia lecsengése után sem veszített a lendületéből. Az OTP Bank öngondoskodási index eredményei szerint a megkérdezettek 42%-a bankkártyával, vagy mobilfizetéssel intézi a napi vásárlásait.
A digitálisan aktív lakossági ügyfelek aránya 40%-kal növekedett az elmúlt 3 évben és mára meghaladja a 2 millió főt. Az is látható, hogy ezen ügyfélkörben a mobilbank az elsődleges csatornává vált – tette hozzá Csányi Péter.
A digitális csatornák mellett a fióki folyamatok és eszközök modernizációja is zajlik a banknál. Bevezették az érintésmentes banki aláírást biztosító folyamatot, amelynek segítségével az ügyintézők egy gombnyomással tudnak aláírni. Emellett megvalósult az okmányok automatikus beolvasási lehetősége NFC alapon, ezzel is rövidítve az ügyfél-azonosítási folyamat idejét.
Megújításra került továbbá a fióki front-end rendszer, ami hatékonyabbá, gyorsabbá és egyszerűbbé teszi az ügyintézők mindennapi munkáját.
“Beyond banking” törekvések az OTP Csoportnál
A társaság elmozdult az ökoszisztéma építés irányába is. Ennek keretében 2021-2022 során beléptek az egészségügyi és ingatlan adásvételi piacokra a foglaljorvost.hu és az otpotthon.hu portálokon keresztül. A napokban az OTP Csoport egy újabb taggal bővült, a fizz.hu online piactérrel az e-commerce piacra kíván a bank belépni.
„Az OTP Mobilnak, mint a Csoport első startupjának jelentős szerepe volt a digitalizációs törekvéseink támogatásában. Ezzel a működési formával képes volt olyan hiánypótló megoldásokat fejleszteni és széles körben elérhetővé tenni, amelyek hozzájárultak a magyar pénzügyi innovációk és azokon keresztül a pénzügyi kultúra fejlesztéséhez”
– zárta bevezetőjét a bank vezérigazgató-helyettese.
Kapcsolódó cikkek:
Nagy utat járt be az OTP Mobil az elmúlt 10 évben
“Nagyon erős időszakon vagyunk túl. Akár az elmúlt 10 évről, akár csak az elmúlt pár évről beszélünk”
– kezdte Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezetője a társaság elmúlt időszakának bemutatását.
Az egyik meghatározó tényező, ami lehetővé tette, hogy az OTP Mobil mára az elektronikus fizetési piac meghatározó szereplőjévé váljon, az az erős háttér és bizalom, amit az anyacég biztosított a startupként induló társaság számára.
Az elektronikus fizetéseket illetően a piaci környezet is kedvezően alakult, a koronavírus járvány pedig nem várt lendületet adott.
“Önmagában azonban az, hogy van egy pozitív környezet és van egy biztos háttér nem garancia a sikerhez”
– világított rá Benyó Péter.
“Sok minden jónak tűnik a tervezőasztalon, de benne van, hogy az ügyfelek ezt nem igazolják vissza. Emiatt nyitottnak kell lenni arra, hogy belássuk, ha valami nem sikerült. A csapat egyik erőssége, hogy képes felismerni a hibákat és azokra reagálni, kijavítani.”
Ez a szemlélet vezette el a társaságot oda, hogy egy olyan 3 pillérből álló ökoszisztémát sikerült felépítenie, amelyben az elmúlt évtizedben több mint 130 millió tranzakció történt a Simple alkalmazáson és mintegy 300 millió tranzakció a SimplePay rendszeren keresztül.
A Simple alkalmazás 2014-ben jelent meg a piacon. Az elsődleges motiváció olyan szolgáltatások és funkciók megvalósítása volt, amelyek célja a napi kényelmetlen élethelyzeteknek a feloldása. Így jelent meg elsők között például a parkolási funkció és a fizetési lehetőség az italautomatáknál.
A ma már 2,7 millió felhasználóval büszkélkedő Simple alkalmazás az évek folyamán egy sokoldalú, bankfüggetlen mobilfizetési platformmá nőtte ki magát, amely ma már a kártya alapú NFC-s fizetés mellett az azonnali fizetési rendszerre épülő QR-kódos fizetést is lehetővé teszi felhasználói számára.
A Simple app után, 2016-ban elindult a SimplePay online fizetési rendszer webshopok, webes felületek számára és 2020-ban megszületett az ökoszisztéma harmadik pillére is, a SimpleBusiness, amellyel az OTP Mobil a fizikai térben is megvetette lábát.
A SimpleBusiness alkalmazással egyszerűen, mobiltelefonjuk segítségével kínálhatnak kártyaelfogadást a kereskedők, vállalkozók.
A Simple ökoszisztéma számokban
Benyó Péter az eseményen azt is kifejtette, a koronavírus-járvány hatalmas, nem várt löketet adott mind a Simple, mind a SimplePay megoldás terjedésének.
“Az elmúlt két évben, évente közel fél millióval nőtt a Simple app regisztrációk száma, ami azt mutatja, hogy nem egy régi bázisról van szó, hanem egy folyamatosan bővülő, aktívról.”
Ezt a számot megerősíteni látszik, hogy az idei év első öt hónapjában 240 ezer új regisztráció történt a Simple appra.
A Simple alkalmazáson belül lebonyolított (inapp) tranzakciók száma 30 millió feletti egy évben. Ezen felül a mobiltárcás NFC-s fizetések, illetve a számla alapú QR-kódos fizetések további, megközelítőleg 20 millió tranzakciót tettek ki.
Ezek a számok is mutatják, hogy komoly volumenben, rendszeresen használják a Simple alkalmazást a felhasználók.
Kapcsolódó cikk:
A tranzakciós forgalom ilyen mértékű bővülése ugyanakkor okozott kellemetlen pillanatokat is az elmúlt két évben. Ezek felszámolását fontos feladatának tekinti a társaság.
“Nagyon örülünk annak a kiemelkedő növekedésnek, amit sikerült az elmúlt két évben elérnünk, de ez komoly felelősséggel is jár.”
– ismerte el az OTP Mobil ügyvezetője.
A “másodlagos vonalak” megerősítésére a társaság olyan további architekturális változásokat hajt végre, illetve fejez be ebben az évben, amelyek lehetővé teszik a korábbi kapacitásbeli akadályok elhárítását és az ügyfélelégedettség további növelését.
Az ökoszisztéma kereskedői megoldásai: SimplePay és SimpleBusiness
2016-ban indult és jelenleg közel 25 ezer elfogadóhelyen érhető el a SimplePay fizetési felület az online térben, amellyel az OTP Mobil egyértelműen a piacvezető fizetési szolgáltató az e-kereskedelem területén.
dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese, az üzletfejlesztési és értékesítési terület vezetője az eseményen elmondta, 2018 óta közel kilencszeresére nőtt a SimplePay forgalma a darabszámok tekintetében. Csak a tavalyi év során 42%-os bővülést értek el, a tranzakciók száma meghaladta a 89 milliót.
A forgalom tekintetében még ennél is nagyobb mértékű, 2018-hoz képest tizenháromszoros volt a növekedés. Az indulás óta 2022-ig bezárólag a SimplePay-en keresztül több mint 3451 milliárd forintnyi bevételre tettek szert a hazai vállalatok.
A sikerhez vezető úton az ökoszisztéma építés kiemelt szerepét az OTP Mobil ügyvezető-helyettese is kiemelte:
“Ezen számok elérésének egyik kulcstényezője az az ökoszisztéma, amelyet az elmúlt években bankfüggetlen módon sikerült felépíteni és amelyben a Simple és SimplePay nagyon erősen támaszkodik és hat egymásra”.
Az építkezés során kulcsfontosságú momentum volt a Simple fiók bevezetése 2017-ben, amellyel a két szolgáltatási rendszert – Simple és SimplePay – összekapcsolták.
dr. Al-Absi Gáber Seif rávilágított arra is, hogy egy online értékesítéssel foglalkozó vállalkozásnak ugyanúgy szüksége van fizetési stratégiára, mint ahogy van értékesítési és marketing stratégiája. Az üzletfejlesztési és értékesítési vezető véleménye szerint a fizetési stratégia megléte alapvető befolyással bír az online térben értékesítő vállalkozások sikerességére, majd hozzátette:
“A helyzet annyiban változott a COVID időszakában, hogy már nem versenyelőnyt jelent, ha a vállalkozásnak van egy jó fizetési stratégiája és fizetési szolgáltató partnere, aki a fejlődését, bővülését támogatja, hanem gyakorlatilag a túlélés alapvető eszközévé vált.”
A Simple ökoszisztéma utolsó “gyermeke”, a SimpleBusiness 2020-ban indult útjára. A SimpleBusiness fejlesztése során is kiemelt cél volt, hogy a lehető legkiterjedtebb szolgáltatási kört legyen képes nyújtani a kereskedők, vállalkozások számára.
Ennek eredményeként a mobilalkalmazást használó vállalkozások ma már ötféle fizetési opciót kínálhatnak ügyfeleiknek, vásárlóiknak:
- érintéses fizetés bankkártyával, vagy NFC képes okoseszközzel (SoftPOS)
- QR-kódos fizetés bankkártyával
- QR-kódos fizetés utalással
- Linkes fizetés bankkártyával
- Linkes fizetés utalással
Az indulás óta több mint 3000 partner csatlakozott a megoldáshoz, és több mint 300 ezer tranzakciót hajtottak végre a megoldáson keresztül, mintegy 6 milliárd forint értékben. Ezen adatok alapján elmondható, a SimpleBusiness szépen halad a felnőtté válás útján.
dr. Al-Absi Gáber Seif az eseményt az alábbi üzenettel zárta:
“Az elkövetkezendő években aktív szereplői kívánunk lenni az Magyar Nemzeti Bank által kihirdetett Pénzforgalom 2030 stratégia célszámainak megvalósításában és komplex szolgáltatásportfólióval továbbra is élen járni az innovációkban.”
Kapcsolódó cikkek:
A cikk az OTP Mobil támogatásával készült. Címlapfotó forrása: OTP Mobil