A BigTech cégek között ádáz verseny folyik, hogy a telefonunk képernyőjén egyablakos megoldássá, ún. szuper alkalmazássá váljanak. Mindennapi ügyeiket, szórakoztatásukat, tevékenységeiket egyetlen alkalmazáson keresztül intézhetnék a felhasználók, akik ezt bosszantónak is tarthatják. A szuper alkalmazásokat túltolják, aminek a következménye a felhasználók elvesztése lehet – írja a Financial Times.
A világ legértékesebb ingatlana nem Hongkongban, Manhattanben, vagy Monacóban található, hanem a zsebünkben. Az okostelefon kezdőképernyőjén – a kijelző méretétől függően – körülbelül 30 alkalmazás fér el. Az Apple App Store-ban több mint kétmillió, a Google Playen pedig közel 3,5 millió alkalmazás versenyzik ezért a helyekért. A tét óriási: az App Annie piaci adatszolgáltató szerint a fogyasztók tavaly 143 milliárd dollárt költöttek alkalmazásokra, és ezermilliárd órányi képernyőidőt fogyasztottak.
Ezért a helyért küzdenek a technológiai cégek is és „szuper alkalmazásukkal” a szolgáltatások széles skáláját kínálják, hogy az életünk szerves részévé váljanak. Az Uber, Bolt, Grab a közlekedés, az élelmiszer kiszállítás, a PayPal, Klarna, Revolut a pénzügy, területén szeretné megszerezni a szuper alkalmazás pozíciót, a Spotify pedig jó úton halad, hogy a szórakoztatásban váljon egyablakos alkalmazássá.
Hamarosan mindenki a szuper alkalmazás pozícióért száll majd ringbe, ami a felhasználó számára félő, hogy bosszantó lesz, vagy rosszabb esetben az új trend ellenségévé válhat
– írja a Financial Times cikk szerzője.
WeChat, a szuper alkalmazások nagyapja
A szuper alkalmazások nagyapja a WeChat. Kínában az üzenetküldéstől a játékokon át az ételek kiszállításáig, a bérleti díj kifizetéséig mindenre ezt az appot használja 1,25 milliárd ember.
Ugyanakkor a WeChat helyzete Kínában egyedülálló és nehezen ismételhető.
A mobilalkalmazás 2011-ben indult, éppen akkor, amikor megugrott az okostelefon értékesítés Kínában. Itt a legtöbb ember számára a mobiltelefon biztosítja az egyetlen hozzáférést a világhálóhoz és sokak számára a WeChat hasonló szerepet töltött be, mint az AOL, a Yahoo az Egyesült Államokban az 1990-es években.
A szuper alkalmazások nemcsak Kínában, hanem más feltörekvő piacokon is sikeresek, mint például Délkelet-Ázsiában, ahol a Gojek és a Grab dominál.
A ma induló amerikai és európai szuper alkalmazások azonban egy teljesen más online világban találják magukat. Az okostelefonok elterjedtsége eléri a telítettséget és egyes becslések szerint az általánosan használt alkalmazások száma elérte a csúcspontját. A SensorTower és a Pew adatai szerint az amerikai okostelefon-tulajdonosok az idei első félévben havonta átlagosan 46 alkalmazást használtak. Ez csökkent a tavalyi második negyedévben elért 48 -as szinthez képest.
Elveszíthetik a felhasználók a fókuszt
Az alkalmazásboltok túlzsúfolttá, a verseny pedig aszimmetrikussá vált, mivel a BigTech cégek eléggé dominánsak ahhoz, hogy több helyet gyarmatosíthassanak a kezdőképernyőn.
Azok a fejlesztők, akik egyre több funkciót akarnak a szuper alkalmazásba belegyúrni, várhatóan elkeserítik majd a felhasználókat.
Az „egycélú” alkalmazások gyorsabbak és könnyebb navigálni bennük, míg a szuper-alkalmazás a sok-sok funkció által egy felduzzadt szoftverré fog állni, ami valószínűleg lassabb lesz. Pedig a gyorsaság és a reakciókészség elengedhetetlen az okostelefónia világában. A Deloitte tanulmánya szerint a mobilos webáruházakban a betöltési sebesség 100 ezredmásodperces javulása 8 százalékkal képes javítani a konverziót, ami 10 százalékkal több forgalmat eredményezhet.
A Google elemzései azt mutatják, hogy a felhasználók elveszíthetik a fókuszt, ha egy másodpercnél tovább kell várni az alkalmazás betöltésére. Ugyan az 5G hálózatok támogatják a „nagyobb” alkalmazásokat, de ha a felhasználóknak néhány másodpercnél többet kell tölteniük egy túlbonyolított felületen, hogy megtalálják a kívánt funkciót, akkor könnyen elveszíthetik őket.
Háttérbe szorulhatnak a felhasználók
A Spotify kezelőfelülete zavaros lett azóta, hogy podcastokat is elérhetővé tett. A PayPal azt mondja, hogy személyre szabással fogja előtérbe helyezni az egyes felhasználók által kívánt funkciókat, ám a tapasztalatok azt mutatják, végül csak olyan új szolgáltatásokat népszerűsít, amelyeket a vállalat az adott hónapban értékesíteni szeretne.
Az igazi problémám a szuper alkalmazásokkal a következő: a legtöbb alkalmazás a cég problémájára ad megoldást, nem pedig az ügyféligények kielégítésére.
– írja a FT cikk szerzője.
A BigTech stratégiákkal, a digitális pénzügyi ökoszisztémák építésével, a digitális transzformáció új irányaival részletesen foglalkozunk 2021. október 7-8. között az idén 5 éves FinTechShow-n. 40 hazai és nemzetközi előadóval vizsgájuk meg, hogyan alakulhat át a pénzügyi közvetítői rendszer a következő években.
Címlapfotó forrása: PixieMe – stock.adobe.com [licence FinTech Group]