2023.08.07.

A metaverzum lehet az e-kereskedelem jövője?

Szerző:

Kategóriák:

Lehet, hogy a metaverzumon belüli vásárlás még gyerekcipőben jár és valószínűleg sokan nem is értik még a technológiát sem, de ez az úttörő vásárlói élmény az online vásárlás jövőjét jelentheti. Legyen szó virtuális termékek, NFT-k vagy fizikai áruk és szolgáltatások vásárlásáról, a meghatározó világmárkák a metaverzum felé özönlenek.

2021 végén a Nike volt az egyik első márka, amely boltot „nyitott” a metaverzumban, Nikeland néven.

Az élő adást követő első öt hónapban a Nikelandet több mint 7 millióan keresték fel világszerte. A Robloxra épülő Nikeland látogatói létrehozhatnak egy avatart, amellyel virtuális termékeket próbálhatnak ki, illetve vásárolhatnak, és kapcsolatba léphetnek más látogatókkal.

A BigCommerce a gyorsan növekvő és bejáratott B2C és B2B márkák vezető Open SaaS e-kereskedelmi platformja, közzétette a globális fogyasztói jelentését; Jelenlegi és jövőbeli vásárlási trendek címmel. A felmérés célja volt, hogy a kereskedők betekintést nyerjenek a jelenlegi és kialakulóban lévő trendekbe, amelyek alakítják a fogyasztók vásárlási szokásait. A kutatás igazán széleskörűnek tekinthető, hisz öt ország és több, mint 4.200 résztvevő bevonásával készült.

Nagyobb a füstje, mint a lángja?

A BigCommerce kutatása témakörök széles skálájával foglalkozott, de az online vásárlás jövőjével foglalkozó fejezetek igazán figyelemre méltók. Az eredmények szerint a válaszadók 26%-a nyilatkozott úgy, hogy határozottan ismeri a metaverzumot, további 25%-uk pedig alacsony, felületes ismeretekről számolt be.

Ezzel összefügg, hogy a Google Trends adatok azt sugallják, hogy 2021 októbere óta világszerte megugrott a metaverzum témájára irányuló keresések aránya.

Habár az érdeklődés élénk, a fogyasztók tájékozottsága a technológiáról még nem tekinthető széleskörűnek.

Bár olyan meghatározó márkák, mint a Nike, befektetnek metaverzum üzleteikbe, a felmérés szerint nagy az ellenállás, hisz az emberek 52%-a jelenleg egyáltalán nem hajlandó a metaverzumban vásárolni. A megkérdezetteknek csak 2%-a mondta azt, hogy már vásárolt a metaverzumban, míg 46%-a nyitott a lehetőségre, de még soha nem próbálta ki az online vásárlás ezen formáját.

A jelentés egyértelműen igazolja, hogy a Z és a Milleniumi generáció állítása szerint mélyebb ismeretekkel rendelkezik a metaverzumról, mint az idősebb generációk tagjai.
Izgalmas adat azonban, hogy a metaverzummal kapcsolatos nyitottság nem csak az életkortól függ. Az évi 100. 000 dolláros vagy annál magasabb bevétellel rendelkező fogyasztók általában jobban átlátják a metaverzum szerepét, mint azok, akik évi 25 000 dollárnál kevesebbet keresnek.

A metaverzum egy virtuális világ, de a virtuális térben vásárlók 51%-a fizikai és virtuális áruk kombinációját szeretné megvásárolni.

Talán nem meglepő, hogy a Z generáció nagyobb valószínűséggel részesíti előnyben a virtuális javakat (19%), szemben az idősebb korosztályok mindössze 6%-ával.

Persze volt már vállalat, amelyik ennek a kihívásnak is sikeresen megfelelt; a Balenciaga például sikeresen ötvözte a virtuális és a fizikai világot. Tavaly a luxus divatcég virtuális ruhák és kiegészítők gyűjteményét dobta piacra a népszerű Fortnite játékon belül, és ezeket a virtuális termékeket a limitált kiadású változatokkal párosította üzletében és online.

Mi a helyzet az NFT-kkel?

Az NFT-k vagyis a nem helyettesíthető tokenek népszerűvé váltak az elmúlt években a sportsztárok és művészek körében – lehetővé téve számukra, hogy eladják műveik vagy képmásaik hitelesített digitális változatát.

A BigCommerce felmérése alapján azonban a megkérdezett fogyasztók többsége (91%) nem érti, hogy mi is az az NFT.

Mivel a fogyasztók ilyen kevéssé ismerik az NFT-piacot, a BigCommerce óva intette a márkákat attól, hogy túl gyorsan ugorjanak bele az NFT-k világába. Persze az NFT piac még mindig új és hajlamos a volatilitásra, a gazdasági lapok és elemzések egy része jelentős piaci visszaesésről számolt be az utóbbi időben, a művészi értékkel kevéssé bíró, Bored Apes stílusát utánzó kollekciók iránti kereslet lényegében eltűnt.

Fizetési trendek kriptovalutákkal

Míg a vásárlók mindössze 5%-a használ kriptovalutát az online fizetéshez, a BigCommerce felmérése szerint viszont a kripto-t használók 66%-a vallotta azt, hogy a kriptovaluta a preferált online fizetési mód.

A kriptovalutát nagyobb valószínűséggel használják azok a fogyasztók, akik jobban megértették annak lényegét.

A globális márkák esetében ez a megértés országonként eltérő, csakúgy, mint a preferált kriptovaluta. Az amerikai fogyasztók a legkevésbé értenek a kriptofizetéshez, ezzel szemben Franciaországban és Olaszországban a csak bitcoin-t kínáló kereskedők hátrányban vannak, mivel a fogyasztók szívesebben válogatnak a különböző kriptovaluták használata között.

A jövőt tekintve még túl korai megjósolni, hogy a metaverzum, az NFT-k és a kriptovaluták a futurisztikus technológiától a mainstream irányába mozdulnak-e el.

Egyelőre a BigCommerce felmérése alapján sejthető, hogy a fogyasztók növekvő érdeklődést mutatnak e feltörekvő technológiák iránt, és idővel talán hajlandóak lesznek felfedezni a metaverzum nyújtotta vásárlói élményt és a kriptovalutával történő fizetést.

Címlapfotó forrása: stock.adobe.com by chakisatelier | Licenc: FinTech Group

Címkék: