Hol tartanak ma Magyarország legígéretesebb fintech cégei? Cikksorozatunkban bemutatjuk a korábbi FinTechShow díjazottjait, megvilágítva sikereiket és jövőbeli terveiket.
A 2017-es FinTechShow győztese, a Cristo nevű innovatív autós alkalmazás, forradalmasíthatja az insurtech szektort. A Cristo ügyvezetője és társalapítója, Szota Szabolcs a cég jelenlegi helyzetéről, elért eredményeiről és jövőbeli terveiről mesélt nekünk.
Szota Szabolcs: Alapvetően a 2017-ben megálmodott termék és annak sok paramétere is tényleg sci-fi volt. Menet közben rájöttünk, hogy bizonyos elemeit a piac nehezen emésztené meg. Például sokat változtattunk a díjszabáson.
Amikor belevágtunk, a termék első változata egy időalapú konstrukció volt, vagyis a használatért időalapon kellett fizetni. Utólag, és most már a számok is alátámasztják, ez is zsákutcának bizonyult.
Bár az időalapú biztosítás igazságosabb lenne az árazás és a kockázatkezelés szempontjából, mint a kilométer alapú (amire később váltottunk), azonban azt tapasztaltuk, hogy az emberek nem tudják pontosan, mennyi időt használják az autójukat egy évben, ami megnehezítette az eladást.
Az eredeti termékünkben volt egy peer-to-peer elem, amelyben akkoriban nagyon hittem, mivel nagy volt a hype körülötte. Az elképzelés az volt, hogy a kockázati közösségek együttműködnek, és ha nem okoznak kárt, díjvisszatérítést vagy kedvezményt kapnak – azonban a gyakorlatban ez nem működött.
Szóval sok minden változott az alapítás óta, azonban a 2023. január 1-től futó, kilométer alapú biztosításunkkal talán sikerült jól átadni a használatalapú biztosítás üzenetét.
Az elmúlt időszakban, különösen idén, jelentős növekedést tapasztaltunk: a díjbevétel havi átlagban 15-20 százalékkal emelkedik, de előző hónapban ez közel 25 százalékos lett, ami kimagasló eredmény.
Cristo mobilapp | Kép forrása: Cristo
Szota Szabolcs: Szerintem minden startupnál eljön az a pont, amikor az emberek egyre jobban megismerik és ajánlják az ötletet. Nálunk ez idénre valósult meg, mert bár nem költünk többet marketingre, és nagy változtatások sem történtek a casco terén, mégis szemmel látható a növekedés.
Úgy tűnik, mostanra sikerült áttörést elérnünk.
Az ügyfelek értékelik a kilométeralapú díjfizetést, és azt, hogy nálunk nincs éves elköteleződés, bármikor megszüntethetik a szerződést. Emellett az egyszerű, nyolc paraméteres díjszabásunk és a fix forintos önrész is népszerű, mivel kiszámíthatóvá teszi a kárrendezést. Ezek az elvek jól működnek.
Szota Szabolcs: A hazai piacon kezdetben nem volt konkurenciánk, hisz amikor 2017-ben megnyertük a Fintech Show-t, még kuriózumnak számítottunk.
Kihívás volt, hogy nagyon lassan találtunk biztosító partnert, így csak 2019 végén tudtunk elindulni. Addigra azonban az Aegon Biztosító már piacra dobta a Smart Casco nevű termékét, ami egy ideig konkurenciát jelentett számunkra. Ők egy applikáción keresztül működtették a biztosítást (ott kellett
ki-be kapcsolni, hogy mikor vagy úton), de néhány év után feladták ezt a terméket.
Nemzetközi szinten az adatalapú, telemetriára épülő biztosítási megoldások növekvőben vannak, és folyamatosan jelennek meg új szereplők.
Érdemes megemlíteni, hogy például a Revolut az ír piacon indított egy a miénkhez nagyon hasonló terméket.
Szota Szabolcs: Amikor elindultunk, mindent a biztosítás köré építettünk, azt gondolva, hogy ez egy vonzó termék lesz, és az extra szolgáltatásokkal majd kiemelkedünk a piacon. Menet közben azonban rájöttünk, hogy önmagában a casco nem elég vonzó, ezért megváltoztattuk a stratégiát.
Ma már a Cristo-t úgy pozícionáljuk, mint egy autós szuperappot, amely mindenféle autózáshoz kapcsolódó szolgáltatást kínál, és ennek egyik eleme a casco.
Ez a váltás felgyorsította a növekedésünket, mert így több felhasználót tudtunk bevonzani, például azokat, akik parkolási szolgáltatások miatt kezdték el használni az appot.
Pro előfizetőink pedig automatikusan olyan szolgáltatásokat kapnak, amelyek kényelmesebbé és költséghatékonyabbá teszik az autózást, például automatikusan leállítjuk a parkolás díjfizetését vagy figyelmeztetjük őket, ha matrica nélküli útszakaszt használtak.
Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy célzott ajánlatokat küldjünk, így biztosítva számukra kedvező díjakat.
A növekedési stratégiánkban azonban nem követjük a tipikus startupok által használt „hiúsági mutatókat”. Nem gyűjtünk feleslegesen felhasználókat csak a nagy számok kedvéért; töröljük azokat, akik nem erősítik meg az e-mail címüket vagy hosszú ideig inaktívak.
Jelenleg körülbelül 30 ezer aktív felhasználónk van, akik ténylegesen használják a Cristo-t, és erre büszkék vagyunk.
A felhasználóink 10 százaléka pro előfizető, és közülük kerülnek ki azok, akik casco-t is használnak.
Az utóbbi időszakban jelentős növekedést értünk el, részben azért, mert kezdetben csak B2C irányban dolgoztunk, főleg magánszemélyekkel és kisebb cégekkel. Én személyesen hittem a magánszemélyekben, mivel alapvetően egy „love brandet” szeretnék építeni, amihez az arcomat is bátran adom.
A céges megkeresések azonban egyre gyakoribbá váltak, és végül úgy döntöttünk, hogy bővítjük a tevékenységünket a B2B szektorba is.
Az utóbbi időszakban flottás megállapodások révén dinamikus növekedést értünk el.
Jelenleg két nagy flottánk van, amelyek ezer fős előfizető bázissal rendelkeznek, és számos kisebb flotta is csatlakozott hozzánk.
Fontos számunkra, hogy a flottaszolgáltatások során is az autóhasználók kényelmét szolgáljuk ki, illetve ezért komoly támogatást nyújtunk ügyfeleinknek az autóhasználathoz kapcsolódó adminisztrációban is.
Szota Szabolcs: A legnépszerűbb funkcióink az applikációban a parkolás és a pályamatrica szolgáltatások. Ezek a szolgáltatások kiemelkednek, mivel az autósok ezeket rendszeresen igénybe veszik.
Ezen kívül a Pro előfizetők körében népszerűek a vezetési statisztikák és az utak visszanézése, mivel sok felhasználónk az átlaghoz képest tudatosabban használja az autót és érdeklődik a részletes adatok iránt.
Nemrégiben elindítottunk egy ingyenes költségkövető funkciót is, amely lehetővé teszi az autóval kapcsolatos kiadások, például tankolások és elektromos autók töltéseinek nyomon követését. Ez a funkció szintén segíti a felhasználókat a költségek kezelésében és növeli az applikáció használatának gyakoriságát.
Végül, szeretném kiemelni az új peer-to-peer carsharing szolgáltatásunkat, amely az autós közösségi megosztást célozza, amolyan autós airBnB.
Ez a szolgáltatás óriási potenciállal bír, és bár még csak az első lépéseknél tartunk, a jövőben jelentős bevételt jelenthet. A mi nagy előnyünk ebben az esetben az, hogy nem csupán autót adhatnak bérbe rajtunk keresztül a bérbeadók, hanem a bérlés teljes időtartamára a Cristoval járó prémium szolgáltatásokat is megkapják a bérlőik.
A bérbeadók pedig biztonságosabban adhatják bérbe az autójukat rajtunk keresztül a telemetriai adatoknak és az azonosított bérlőknek köszönhetően.
Szota Szabolcs: Jelenleg 7-8 fizetős szolgáltatás található az alkalmazásunkban, és folyamatosan integrálunk új szolgáltatókat és szolgáltatásokat, mint például legutóbb a KGFB díjösszehasonlító és szerződéskötő felületet egy alkusszal való együttműködésben.
Célunk, hogy a szolgáltatási kör folyamatosan bővüljön; példának okáért hamarosan bevezetünk egy cashback funkciót is, amely egy másik fintech céggel közösen valósul meg.
Mindezek mellett már évek óta dolgozunk a nemzetközi piacra lépésen. Tavaly január 1-től új biztosító partnerünk van, aki nemzetközi hátteret is biztosít számunkra, így ez a célunk most már megvalósítható.
Magyarországon a parkolás és a pályamatricák kezelése egyszerű, mert van egy központi szereplő, aki mindent koordinál, külföldön azonban ilyen központ nincs, ezért nehezebben tudunk elindulni a különböző országokban.
Mostanra viszont sikerült megtalálnunk azokat a szolgáltatásokat, amelyekkel érdemes külföldön is megjelennünk. Az a célunk, hogy az év végéig belépjünk a cseh és szlovák piacokra, hogy teszteljük, hogyan működik a termék és az applikáció más országokban. Ha ez sikerül, szeretnénk elindulni Lengyelországba és Nyugat-Európába.
Jelenleg nincs olyan autós szuperapp az európai piacon, mint amilyet mi kínálunk, míg az Egyesült Államokban már léteznek hasonló alkalmazások.
technSzota Szabolcs: A legnagyobb kihívás számunkra az volt, hogy amikor elindultunk, az egész rendszer a biztosítás köré épült.
Az alkalmazás felépítése, a felhasználói élmény és a dizájn mind erre a célra lett optimalizálva. Amikor új szolgáltatásokat akartunk hozzáadni, gyakran kényszerültünk arra, hogy a meglévő struktúrát átalakítsuk, ami egyre nehezebb lett, ahogy növekedett a szolgáltatások száma.
További probléma volt, hogy kezdetben három külön alkalmazás fejlesztése zajlott párhuzamosan: egy Androidra, egy iOS-re, és egy külön a Huawei eszközökre – sok időt és energiát igényelt, hogy egységesen kezeljük őket.
Az elmúlt egy évben végrehajtottunk egy technológiai átállást, és teljes struktúra váltást.
Az igazi siker az volt, hogy mindezt sikerült úgy végrehajtani, hogy az ügyfeleink szinte észre sem vették a változást, ami fejlesztőcsapatunk teljesítményének köszönhető.
Ahelyett, hogy egyszerűen kiadtunk volna egy másik appot új technológiai alapokon (ahogyan sok más nagy cég tette), mi fokozatosan cseréltük le az alkalmazásunk összes elemét, anélkül, hogy a felhasználók észlelték volna a váltást.
Szota Szabolcs: Jelenleg kilencen vagyunk a csapatban. A fejlesztői csapatunk három senior fejlesztőből áll, akik mind nagyon tapasztaltak.
Az üzleti területen az utóbbi időben nőtt a létszám, mivel egyre több feladatunk van ott, éppen azért a közeljövőben az üzleti területen szeretnénk további bővítést, és valószínűleg a fejlesztői csapatba is keresünk majd egy új embert.
Fontos, hogy bár startup csapatként indultunk, egyre inkább céggé fejlődünk. Szükséges a bővülés, mert a meglévő kapacitásaink már nem elegendőek.
Az utóbbi időszakban folyamatosan növekedtünk, de ahhoz, hogy a következő lépést meg tudjuk ugrani, a csapatot is dinamikusan fejleszteni kell.
Ez különösen fontos a nemzetközi terjeszkedéshez is, ahol helyi értékesítési irodákat fogunk létrehozni. Ahhoz, hogy ezek az irodák hatékonyan működjenek, szükség van egy jól kialakított háttérszervezetre, ami támogatja őket és biztosítja a szükséges erőforrásokat.
Szota Szabolcs: Jelenleg a tőkepiaci helyzet nagyon nehéz és sok startup, akikkel beszélgettem pénzügyi kihívásokkal küzd. Nálunk is aktuális a kérdés, hogy a nemzetközi növekedéshez új tőkebevonást tervezzünk.
A helyzetet nehezíti, hogy a kisebb, kezdő befektetések száma jelentősen csökkent, és az EU-s források is visszaestek. A közepes, 100-150 millió forintos befektetések szintén eltűntek. Most már inkább a nagyobb alapok vannak jelen, amelyek 1,5-2 millió eurós köröket preferálnak. Ezekhez viszont komoly teljesítményt és nemzetközi jelenlétet is elvárnak.
Egy pozitív változás viszont, hogy itthon erősödik az angyalbefektetők köre. Az angyalbefektetők ráadásul nemcsak pénzügyi támogatást nyújtanak, hanem értékes kapcsolati hálóval és szakmai tanácsokkal is segíthetnek.
Ha startup csapatoknak tanácsot adhatnék, az lenne, hogy alaposan válogassák meg a befektetőiket. Fontos, hogy az adott befektető valóban releváns legyen a startup számára, és hogy esetleg olyan portfólióval rendelkezzen, amellyel közösen hasznos projekteket valósíthatnak meg.
Az értékrend is kulcsfontosságú: mindenki járja körbe, hogy a befektetői értékek mennyire illeszkednek a saját elképzeléseihez.
Tapasztalataim alapján sok startup bukott el azért, mert nem jól választották meg a befektetőt, hanem a könnyű pénz miatt rövidtávú döntéseket hoztak, ami végül kudarccal zárult.
Szota Szabolcs: Óvatosan kell bánni a kijelentésekkel, mert annyi minden történik körülöttünk, hogy nehéz előre látni. Ugyanakkor, mint minden ambiciózus startuppernek, nekem is van vízióm, ami segít motiválni és irányítani a munkámat.
A hosszú távú célunk az, hogy öt éven belül a legnagyobb autós szuperappá váljunk Európában. Nemcsak Magyarországon, hanem több EU-s országban is szeretnénk jelen lenni.
Szeretnénk olyan szolgáltatásokat nyújtani, amelyek nemzetközi szinten is értelmezhetőek, és átlépik a határokat (pl.: egy olyan alkalmazás, amellyel kényelmesen lehet parkolni vagy útdíjat fizetni akár külföldön is).
Elektromos autósként az is fontos számomra, hogy az elektromos autósokat is teljeskörűen kiszolgáljuk és Európa szerte legyen lehetőség töltésre az alkalmazásunkkal.
Ahhoz, hogy még nagyobb lépéseket tegyünk előre, szükség lehet arra, hogy együttműködjünk egy autózáshoz kapcsolódó cégcsoporttal vagy szervízhálózattal – így akár az is lehet, hogy az ő applikációjuk részeként működünk majd öt év múlva és rajtuk keresztül érjük el az ügyfeleiket.
Kapcsolódó cikkek: