2023.08.21.

Az új pénzügyi tanácsadók: finfluencerek hatalma a fiatalok körében

Szerző:

Kategóriák:

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) idén is megjelentetett FinTech és Digitalizációs jelentését továbbra is vizsgáljuk, ezúttal fókuszba kerül a bankok közösségi média megjelenése, ami apropót ad a nemzetközi kitekintésre és a finfluencerek világának megismeréséhez.

Az MNB legfrissebb FinTech és Digitalizációs jelentése szerint 2022-ben a korábbi évekhez képest online marketingre átlagosan többet költöttek a bankok az előző évhez képest – főleg az új márka építések és az új termékek népszerűsítése miatt.

Bár a kutatásból kiderül, hogy a social media felületekkel foglalkozó szakértők száma nem változott lényegesen a szektorban, a platformok bővülése megfigyelhető. A Facebook és az egyéb hagyományos kommunikációs csatornákon kívül már prioritást élvez a LinkedIn és YouTube is.

Talán nem is számítanak rá sokan, de a bankok mindent megtesznek azért, hogy a fiatal ügyfeleket is megszólítsák. Bizonyíték erre, hogy a hazai bankok fele rendelkezik TikTok fiókkal, bár a felületen való megjelenés minősége, tartalma és aktivitása még elég vegyesnek mondható.

Az intézmények közösségi média jelenléte változatos okokkal magyarázható; általánosságban a marketing és az információmegosztás dominál, azonban érdekes, hogy a Facebook és a LinkedIn oldalak esetében a toborzási szándékkal is találkozhatunk.

Hallottál már a finfluencerekről?

A fiatalok számára ma már elengedhetetlen, hogy élénk, dinamikus és lebilincselő tartalmakon keresztül tájékozódjanak – például a pénzügyekről is. A közösségi médiában tevékenykedők közül sokan sokféle pénzügyi eszközt népszerűsítenek. Milliós követőbázissal rendelkeznek a TikTok, az Instagram, a Twitter, a Reddit vagy más csatornákon.

Azokat az influencereket, akik a pénzügyek kapcsán készítenek tartalmakat finfluencereknek hívjuk.

Ma már nyilvánvaló, hogy az Y, valamint a Z generáció tagjai számára fontos pénzügyi információforrássá váltak ezek a szereplők – akik sokszor nagyobb eléréssel rendelkeznek, mint az inkumbens szolgáltatók, hatalmas marketing kerettel.

Az Egyesült Államokban a 18 és 34 év közötti befektetők 60 százaléka használja a közösségi médiát befektetési információk forrásaként. Ez a 35 és 54 év közöttiek körében 35 százalék, az 55 éves vagy annál idősebb befektetőknél 8 százaléka – áll a Finra Investor Education Foundation jelentésében.

Az amerikai fogyasztók már valamivel több mint a fele vásárolt 2022-ben finfluencer által ajánlott pénzügyi terméket, szemben a 2021-es 46,2 százalékkal.

A sokszor nehezebben kommunikáló pénzügyi cégek számára érdemes új nyelvet (és kommunikációs csatornákat) tanulni a semmiből. A TikTok-on például néhány másodperces klipekben kell tudást és üzenetet átadni, miközben a nézők részéről elvárt az izgalmas vizuális stílus is.

Mi a népszerűség oka?

Szakértők szerint a finfluencerek térnyerése a pénzügyi szolgáltatási ágazat egyéb problémáira is utalhat.

Tény és való, hogy a Z generáció tagjai tanúi voltak gyermekként a 2008-as pénzügyi válságnak, ami alapjaiban rengethette meg egy egész generáció bizalmát. Mindemellett ez a generáció szembesül talán az egyik legdrasztikusabban az emelkedő lakás és ingatlan árakkal, az infláció súlyosságával és az állandóságot egyáltalán nem biztosító munkaerőpiaccal.

Valljuk be, a bizalmatlanság nagy és persze a drága személyre szabott tanácsadói díjak is elijeszthetik a fiatalabb ügyfeleket.

Az állandó impulzusokhoz szokott fiatalok nem tudnak mit kezdeni az évtizedekre szóló, szerény kamatozású eszközökkel, vagy a papírmunkát igénylő befektetési formákkal sem.

A finfluencerek rendszeres követése egyfajta (hamis?) önbizalmat adhat a követőknek, de nem szabad elmenni amellett, hogy az önfejlesztésre és tájékozódásra is kiváló lehetőséget adhat a közösségi média. Nyilván – mint minden terület esetén – érdemes megtalálni a hiteles szereplőket, illetve nem szabad elmennünk amellett sem, hogy milyen sokan a ChatGPT segítségét kérik egy-egy elsőre megérthetetlennek tűnő fogalom kapcsán.

Talán nem meglepő, ha jelezzük, hogy ezek a finfluencer térnyerések inkább a tengerentúlon jellemzők, de idővel itthon is gomba módon nőhetnek majd a pénzügyekkel és befektetésekkel foglalkozó YouTube csatornák (persze csak óvatosan a konkrét ajánlatokkal és portfólió csomagokkal…).

Van hazai kedvenced?

Azért (is) jó újságírónak lenni, mert felhívhatjuk a figyelmet bizonyos érdekes tartalmakra.
A CoinCash csapata például évek óta nagyon izgalmas Youtube csatornát működtet, ami szórakoztató, mégis informatív jelleggel ad átfogó tudást a kripto piacról.

Legutóbbi videójukban például a követésre méltó kriptósok listáját állították össze. Érdemes kattintani erre a videóra is, de ajánljuk az egész csatornát követni.

Címlapfotó: stock.adobe.com – licenc: FinTech Group Kft.

Címkék: