2024.11.12.

Digitális Állampolgárság 2024-2026: Hogyan készülhetnek fel a pénzügyi szolgáltatók? 1. rész

Szerző:

Kategóriák:

A pénzügyi szolgáltatók számára egyre sürgetőbb a DÁP törvény kihívásaira való felkészülés. A FinTechZone és a Comnica közös webinárium-sorozatának második részében Szép Kristóf, az IdomSoft Zrt. terméktanácsadója, dr. Kósa Ferenc, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség elnöke, valamint Jeney Gábor, a Comnica ügyvezető igazgatója osztották meg tapasztalataikat és tanácsaikat arról, hogyan lehet hatékonyan alkalmazkodni az új követelményekhez.

A FinTechZone és a Comnica még az év elején határozta el, hogy webinársorozatot indít a pénzügyi és biztosítási piac szereplőinek. Célunk az volt, hogy a DÁP, az ügyfélazonosítás és az e-aláírás kérdéseiben a legilletékesebb szakértőket szólaltassuk meg, és megbízható információval lássuk el a szektort. Első, májusi webinárunkon a DÁP projekt gazdáját, az IdomSoftot, a szabályozásért felelős Magyar Nemzeti Bankot és a Bankszövetséget láttuk vendégül.

A sorozat október 30-i, második adásában arról beszéltünk, hogyan halad a DÁP integráció előkészítése a szolgáltatók számára, mik a tervek a DÁP eAaláírás bevezetésével, és mi lesz a közös jövője az ügyfélátvilágításra eddig használt videós, szelfis, eSzemélyis megoldásoknak a DÁP eAzonosításával kiegészülve.

A kérdésekre Szép Kristóffal, az IdomSoft terméktanácsadójával, dr. Kósa Ferenccel, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség elnökével és Jeney Gáborral, a Comnica ügyvezetőjével kerestük a válaszokat.

Már közel 100 ezren regisztráltak a DÁP mobilappba!

Szép Kristóf átfogó képet adott a DÁP aktuális feladatairól és terveiről. Kiemelte, hogy a szeptemberi indulás óta a DÁP mobilalkalmazás jelentős érdeklődést váltott ki: több mint 200 ezren töltötték le a mobilapplikációt és a regisztrált felhasználók száma is közelít a 100 ezerhez.

A regisztráció során a friss digitális állampolgárok azonosítása jelenleg két módon történhet: online e-személyi igazolvánnyal vagy személyesen a kormányablakban. A legtöbben egyelőre a személyes azonosítást választják, de az IdomSoft 2025. januárjától azt tervezi, hogy a távoli, szelfi alapú azonosítást is bevezeti a DÁP alkalmazás igénybevételéhez. Ezzel várhatóan jelentősen növekszik majd a regisztrált felhasználók száma.

„Úgy véljük, hogy ez a megoldás a mai digitális világban már elég fejlett, így sokak számára könnyen használható lesz. Éppen ezért arra számítunk, hogy ez válik majd a DÁP fő regisztrációs módjává”

– mondta Szép Kristóf.

Fotón: Szép Kristóf, az Idomsoft Zrt. terméktanácsadója 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)

Ambiciózus célok és várakozások

Az IdomSoft célja, hogy az év végéig elérje a 400 ezer regisztrált felhasználót. Ezt többek között az eAláírás funkció bevezetésével kívánják ösztönözni, amely további lökést adhat az alkalmazás népszerűségének.

A hosszú távú cél, hogy 2026-ra a felhasználók száma meghaladja a kétmilliót.

Ennek érdekében új funkciókat terveznek bevezetni, mint például az eFizetés, az ePosta és a fontos életesemények, élethelyzetek digitális támogatása. Ezek a fejlesztések nemcsak az állampolgárok, hanem a vállalatok számára is jelentős előnyöket kínálnak majd.

Emellett az IdomSoft dolgozik az életesemények digitális támogatásán is. Az első ilyen projekt a gépjármű adásvétel digitalizálása lesz, amit jövőre terveznek bevezetni. Jelenleg ez egy bonyolult és időigényes folyamat, amely több állami szervvel való kapcsolatfelvételt igényel.

Piaci nyitás és vállalati integráció

A DÁP bevezetés különösen fontos lépése a piaci nyitás, amely lehetővé teszi, hogy a vállalatok is kihasználják a DÁP lehetőségeit.

Több szolgáltató, így a pénzügyi és biztosítási piac szereplői, számára pedig egyenesen kötelező lesz a DÁP eAzonosítás biztosítása: a törvény értelmében 2025. III. negyedévétől minden ügyfelüknek lehetőséget kell adniuk, hogy távoli ügyintézés – például online hitelfelvétel vagy életbiztosításkötés – esetén DÁP-os mobilalkamazásukkal azonosíthassák magukat.

„A piaci nyitáshoz kapcsolódóan az eAzonosítás specifikációját november során szeretnénk kiadni”

– mondta Szép Kristóf.

Ez alapján a vállalatok hamarosan megkezdhetik a DÁP eAzonosítás funkciójának tényleges integrációját saját rendszereikbe.

Mindeközben a DÁP törvény arra is lehetőséget ad, hogy a szolgáltatók korábban bevezetett auditált elektronikus hírközlő eszközeiket – a videós, szelfis és eSzemélyis azonosítást – továbbra is használják ügyfeleik azonosítására. Ha ezek mellé jövő nyártól belép a DÁP eAzonosítása, remélhetőleg még gyorsabban terjed majd az ügyfelek körében a kényelmes digitális ügyintézés szokása – hiszen egy újabb csatorna áll majd rendelkezésükre személyazonosságuk igazolására.

Nem feledkeznek meg azonban azokról sem, akik továbbra is kitartanak majd a személyes ügyintézés mellett. Az azonosítás terén további újdonság ugyanis, hogy a DÁP alkalmazást a fizikai térben is használni lehet majd.

Még nyitott kérdés, hogy a DÁP-alapú eAzonosítás bevezetése a fiókokban, ügyfélpontokon is kötelező lesz-e a bankszektor számára, de mint lehetőség, biztosan adott lesz.

A piacnyitás részeként az IdomSoft aktívan dolgozik továbbá a hozzájárulás alapú adatszolgáltatás keretein, amelynek segítségével a szolgáltatók a jövőben az állampolgárok engedélyével hozzáférhetnek bizonyos állami nyilvántartások róluk szóló adataihoz is.

Ezzel egy régen várt szolgáltatás válik elérhetővé a piaci szereplők számára.

Az IdomSoft hivatalos iránymutatással is készül a vállalatok számára, hogy megkönnyítsék a digitális szolgáltatások – például az azonosítás és adatátadás – megfelelő használatát. Ezt a dokumentumot a felügyeleti hatósággal közösen dolgozzák ki.

Beszámolónk hamarosan folytatódik. Cikkünk második részében összefoglaljuk, mivel készülhetnek a szolgáltatók a DÁP eAzonosításának jövő nyári elindítására és az eAláírás funkció bevezetésére.

Címlapfotó forrása: dap.gov.hu

Címkék: