Mónus Anita, a CIB Bank Bankkártya Üzletfejlesztés vezetője szerint 2025-ben továbbra is az egyszerűség és gyorsaság, valamint a biztonság közötti egyensúlyozáson múlik a fizetési megoldások sikere. Rávilágít a digitális generáció szerepére a fizetési szokások formálásában és a családon belüli edukációban, ugyanakkor hangsúlyozza a csalások elleni összefogás, a szabályozói környezet és a technológiai fejlesztések jelentőségét. Véleménye szerint a nagy „wow-effektus” helyett inkább a folyamatos finomhangolás és a meglévő rendszerek tökéletesítése hozhat előrelépést.

Fotón: Mónus Anita, a CIB Bank Bankkártya Üzletfejlesztés vezetője | Kép forrása: CIB Bank
Milyen kulcsfontosságú trendeket látsz 2025-ben az elektronikus fizetések területén? Ezek hogyan alakíthatják a hazai piacot a következő években?
Véleményem szerint 2025-ben továbbra is két erős igény között kell egyensúlyt találni a fizetési piacon:
a fizetési folyamat legyen nagyon egyszerű és gyors, ugyanakkor legyen biztonságos.
Ahhoz, hogy a fizetésünk egyszerű és gyors legyen, lehetőleg egy gombnyomásra, érintésre megtörténjen, gyakran előzetes regisztrációkra van szükség, ami azonban lehetőséget ad az adathalászok számára a visszaélésekre.
A bankkártyás fizetések esetén egyre nagyobb teret hódítanak a digitális pénztárcák, napjainkban a hazai kártyabirtokosok közel egyharmada használja a legnagyobb wallet szolgáltatások valamelyikét belföldön és külföldön, kártya jelenlétében és online környezetben egyaránt.
Maguk a kártyatársaságok is újabb tokenizált megoldással, a Click2Pay-jel lépnek piacra, aminek segítségével a nemzetközi online kártyás fizetések folyamatából kiveszik az érzékeny kártyaszámokat.
Belföldi környezetben az azonnali, számlák közötti utalásokra is megjelentek új technikák, amik külföldön egyes országokban már régóta nagyon népszerűek (pl. iDeal, Sofort Banking, Osko srb). Bár mostanra valamennyi hazai kereskedelmi bank ügyfele képes kell, hogy legyen banki mobil applikációjával az ún. qvik fizetéseket teljesíteni, a kereskedői, szolgáltatói oldal még most indul ennek valamelyik technikai verziójával (mint fizetési kérelem, QR, deep link, NFC).
Izgalmas kérdés erre az évre, hogy mik lesznek a felhasználók preferenciái, nagy számban használatba veszik-e a belföldi piaci szereplők a számlák közötti fizetési megoldásokat, vagy megmarad a kártyák hegemóniája.
Korábban soha nem volt az ügyfeleknek lehetősége ennyiféle fizetési alternatíva közül választania. Nehéz megjósolni, hogy az előttük álló tanulási és tesztelési folyamatok után melyik megoldás emelkedik ki a többi közül, melyik lesz népszerű.
Véleményed szerint mi pörgetheti tovább az elektronikus fizetési piacot 2025-ben?
Az újabb és újabb technológiák megjelenése és a fizetési folyamat egyre könnyebbé válása mellett szerintem nagyon nagy szerepe van annak, hogy felnőtt és lassan fizetőképessé válik egy digitális generáció, akik már mindent meg szeretnének oldani egy telefonnal a kezükben, online és azonnal.
Ennek a generációnak az elnyerésében és a pénzügyi tudatosságuk fejlesztésében érzem jelenleg a legnagyobb növekedési potenciált.
Fontos szerepét látom a fiatal korosztálynak a családon belül a digitalizáció erősítésében, az idősebb korosztály bevonásában, segítésében is.
Meglátásod szerint milyen kihívásokkal kell megküzdeniük az elektronikus fizetési piac szereplőinek 2025-ben?
Jelenleg két nagy kihívást látok.
Az egyik valamennyi piaci szereplőt érinti, és ez a fizetések biztonsága, a csalások elleni küzdelem. Folyamatosan, több fronton kell itt aktívnak lenni, edukálni az ügyfeleket, növelni a tudatosságukat és óvatosságukat anélkül, hogy elvesztenék a bizalmukat az elektronikus fizetésekkel szemben és állandóan monitorozni a tranzakciókat, ellenőrzési pontokat beépíteni úgy, hogy közben a fizetési folyamatot ne tegyük kényelmetlenné, lassúvá, bonyolulttá.
Nagyon nagy szerepe van itt is a technológiának, az AI-nak, a nagy adatbázisokon alapuló scoring-ok alkalmazásának. Fontos a társadalmi összefogás, a hatóságokkal való együttműködés, a telekommunikációs szolgáltatók aktív részvétele és felelősségvállalása, a piaci szereplők, akár versenytársak aktív összefogása a leghatékonyabb gyakorlatok elterjesztése érdekében.
A másik kihívás a hazai, főként hagyományos banki szereplők számára, hogy lépést tudjunk tartani a nemzetközi fintech szolgáltatók innovációival, akik gyakran eltérő, akár szabadabb szabályozási környezetből rohamlépteket diktálnak.
+1) Mire számítasz, mi lehet a következő nagy dobás az elektronikus fizetések terén a következő időszakban? Mi hozhat wow-effektust?
Nagyon sok új megoldás látott napvilágot az elmúlt hónapokban, de nem számítok arra, hogy annyira lehet még ezt fokozni, hogy az wow-effektust váltson ki.
Inkább finomhangolásokra számítok, a meglévő technikák tökéletesítésére.
Az elektronikus fizetési interjúsorozatban megjelent cikkek:
- CIB Bank: Digitális generáció, tokenizáció és azonnali fizetés: így formálódik a fizetési piac 2025-ben – Mónus Anita, a CIB Bank Bankkártya Üzletfejlesztés vezetője szerint, 2025.01.29.
- MBH Bank: Integrált, “okos” megoldások hozhatják a következő wow-effektust az elektronikus fizetések világában – Zátonyi János, MBH Bank, 2025.01.30.
- K&H Pénzforgalmi Szolgáltató: Felpörögnek a számlaalapú fizetések vagy marad a kártyadominancia? – A hazai fizetési piac sorsfordító éve 2025, 2025.02.03.
- myPOS: Utat törnek a digitális fizetési innovációk a kereskedőkhöz – Interjú B. Tóth Ferenccel, a myPOS Közép- és Kelet-Európáért felelős vezetőjével, 2025.02.10.
- OTP Mobil: Mobiltárcák, ismétlődő fizetések, qvik – 2025 meghatározó trendjei a hazai fizetési piacon az OTP Mobil szerint, 2025.02.13.