Digitális transzformáció költséghatékonyan, igenis lehetséges

írta | 2022. 12. 16. | Digitális pénzügyek, Fintech kitekintő, Nemzetközi digitális bankolás, Összes hír

PayTechShow 4.0

A pénzintézetek töretlenül menetelnek a digitális átalakulás útján: az IT-környezet modernizálása és integrálása a legaktuálisabb tennivaló ezen a téren. Az elmúlt évek “kényszerű gyorsítása” után is bőven van tennivaló a digitálisan elérhető termékek és szolgáltatások körének bővítésével. Nagy feladat az e-csatornák használatának népszerűsítése, a penetráció növelése. Ezeket a személyre szabott élmény nyújtásával, valamint a mind teljesebb termék és szolgáltatás paletta online elérhetővé tételével lehet megvalósítani. Néhány éve még elképzelhetetlennek tűnt például, hogy digitálisan igényeljünk jelzáloghitelt; mára ez már valóság. Az újabb és újabb kihívások, valamint az igények rohamos változása nem teszi könnyebbé az átalakulást. Részletek Kertész Nellitől, a Provice Informatika digitális ügyfélélmény igazgatójától.

1. Manapság mit lehet a legfőbb kihívásnak tekinteni a pénzintézeti modernizáció során?

Kertész Nelli: Az egyik a skálázhatóság, aminek legfőbb akadálya, hogy a régi és az új alkalmazások összekapcsolása, folyamatokba illesztése nehezen megoldható. Vannak bankok, ahol olyan gyorsan történt az új rendszerek bevezetése, hogy egyelőre szigetszerűen, a régi rendszerektől elkülönítetten tudják csak működtetni őket.

A másik kihívás ennél sokkal prózaibb: Hogyan lehet többet, kevesebből megvalósítani, azaz több és jobb szolgáltatást nyújtani kevesebb forrásból?

Digital Banking Report 2021

Forrás: Digital Banking Report 2021

2. Milyen lehetőségek vannak a szűkös pénzügyi keretek között az ügyfélélmény fokozására?

Kertész Nelli: Az említett két kihívás az ügyfelek vonatkozásában is jelen van. Ahhoz, hogy az ügyfeleknek élményt jelentsen a szolgáltatások igénybevétele, tisztában kell legyünk az ügyfélélménnyel.

Nem az a legnagyobb gond, hogy hogyan lesz adat, hanem hogy a rengeteg rendelkezésre álló adatból, hogyan tudjuk megérteni a valós és aktuális igényeket és viselkedést.

A fentiek jegyében – skálázhatóság, gazdaságosság – egyre kevesebb manualitást érdemes meghagyni a folyamatban. Azt szoktam mondani, hogy a hosszas elemzések, adattranszformációk, hipotézisek felállítása helyett bízzuk magunkat a gépi tanulás és mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekre.

Már a használat kezdeti időszakában érdemes gyors eredményeket felmutatni, ez meggyőző erővel hat a kétkedőkre, és hasznos a gyorsabb megtérülés kimutatásához is. Arról nem beszélve, hogy így több idő marad a fejlesztési ötletekre, innovációra.

3. Szerinted melyek azok a szempontok, amiket a modern megoldások kiválasztásánál érdemes figyelembe venni?

Kertész Nelli: Új technológia vagy alkalmazás bevezetése esetén, – függetlenül attól, hogy milyen területre biztosít megoldást, – általános érvényű tanács, hogy érdemes megvizsgálni, hogy vajon a jövőbeni törekvéseket is képes-e támogatni, és hogy jól illeszthető-e a meglévő informatikai rendszerek körébe.

Olyan innovatív technológiákat érdemes ugyanis bevezetni, amelyek a hatékonyabb működést támogatják és könnyen integrálhatóak a meglévő strukturált működésbe. Mindez a stratégia megalkotásakor, az igények felmérésekor és természetesen azok beszerzésekor is szempont. Ha úgy választunk megoldást, hogy csak a jelenkori igényekre fókuszálunk, nagyon hamar eljöhet az újabb fejlesztés vagy akár teljesen új megoldás implementációjának igénye.

Ha pedig fejlesztett megoldás mellett döntünk, a konténerizáció ígéri a legnagyobb technikai és üzleti előnyöket. A „hordozható” és könnyen végrehajtható szoftver-komponensek által az üzlet sokkal gyorsabban „termékesítheti” ötleteit és termék-módozatok is egyszerűbben készíthetőek, ezzel biztosítva a skálázhatóságot.

Legyen szó egy új alkalmazás bevezetéséről, a felhőbe történő migrációról vagy csak egy új funkció beépítéséről, az architect-ek minden esetben a teljesítmény és a költségek egyensúlyára törekszenek. Az alapértelmezett konfigurációk, beállítások ugyanakkor nem minden esetben hatnak a tervezett üzleti eredmények irányába. Nem ritka a túlköltés vagy a túlméretezés, és végső soron akár az is megeshet, hogy az alkalmazás teljesítménye romlik a kedvezőtlen „gyári” beállítások miatt.

Bizonyos esetekben pedig, mint amilyen a virtuális gépek vagy a konténerek futtatása – az összetettség túlnő a manuális optimalizálás lehetőségein. Az adatközpontoktól a felhő-infrastruktúra erőforrásokig ugyanis több ezer hangolásra váró paraméterről van szó, amik ráadásul dinamikusan változnak.

Ahogy a vállalati felhő lábnyoma növekszik, az üzemeltetők, architekt-ek azzal szembesülnek, hogy „kézzel” már nem tudják a teljesítményt és az erőforrás-kihasználást maximalizálni, a költségek jelentős megugrása nélkül.

4. Hogyan lehet a technológiai komplexitást kezelni, ha lehet egyáltalán?

Kertész Nelli: Ahhoz, hogy az összetettség és a kezelhetőség „káoszán” úrrá legyünk az alkalmazás-technológiák beállításainak gyors és dinamikus hangolása a kiút.

Az optimalizálás és a szolgáltatási szintű (SLA) célkitűzések összhangjához a teljesítmény, rugalmasság és költséghatékonyság szentháromságában sok kompromisszumot kell hozni. Az SLA sok esetben üzleti elvárást fogalmaz meg, melynek szigorúan meg kell felelni. Egyébként nem meglepő módon, a legnagyobb költséghatékonyságot éppen a ma még kevésbé ismert modern technológiák esetében, mint amilyen a konténer- és a mikroszolgáltatások világa, lehet elérni.

Egy 50 országban szolgáltatásokat nyújtó bank gépi tanulási technikák használatával javította eredményességét. A másodpercenkénti fizetések számát 220-ról sikerült felvinniük 340-re. A kiindulási fizetési számon a legjobb szakértők 3 hónapot dolgoztak, a gépi hangolás ezt 20 óra alatt javította 155 %-kal. A hangoláshoz az AI-alapú performancia optimalizációs platformot, az Akamas-t vetették be. A platform akár több száz, – egymástól függő – szolgáltatáskonfigurációs paramétert képes optimalizálni a teljesítmény- és költségcéloknak való maradéktalan megfelelés mellett.

5. Szerinted a bankok készen állnak az AI és hasonló gépi megoldások használatára?

Kertész Nelli: A fő kérdés az lesz, hogy ki mennyire hajlandó magát rábízni az automatizált megoldásokra. A pénzintézetek körében is egyre népszerűbbek a felhős technológiák, ami szükségszerűen kihatással van a szervezeti együttműködésre és kultúrára.

Ahol az agilitás, a változásokra való rugalmas reagálás alapkészséggé válik, ott sikereket fognak tudni felmutatni a digitális transzformációban. Ahol a modernizációt nem övezi lelkesedés, akár technológiai, akár szervezeti okok miatt, ott végső soron az üzleti eredményesség kerül veszélybe.

Kertész Nelli - Dynatrace

Tűt a szénakazalban: adattól az obszervabilitásig | 2022.09.26.

Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Körinterjú keretében feltérképezzük a hazai bankok, fintech cégek várakozásait. Beszélgető partnerünk a Provice Informatika digitális ügyfélélmény igazgatója, Kertész Nelli.
Címlapfotón: Kertész Nelli, a Provice Informatika digitális ügyfélélmény igazgatója. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group
HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
PayTechShow 4.0

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit

PAYTECHSHOW 2023

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
2023-ban is jön a PayTechShow, ahol bemutatjuk az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!