Mire lehet jó a GPT-4? A Morgan Stanley például tudásmenedzsert faragott az AI-ból

Szerző: | 2023. 03. 21. | BankTech, Nemzetközi fintech hírek, Összes hír

BankTechShow | A jövő digitális bankja
A Morgan Stanley közel 16 ezer pénzügyi tanácsadójának munkáját támogatná az OpenAI legújabb technológiájára – a GPT-4 modellre – fejlesztett chatbottal.

Az elmúlt időszakban a bank 300 tanácsadóval tesztelte a mesterséges intelligenciát, amit a következő hónapokban széles körben tervezi bevezetni. Az új megoldás célja, hogy az eddig felhalmozott kutatások és a rendelkezésre álló adatok hatalmas tárházára építve segítse a bank közel 16 ezer tanácsadójának munkáját.

Megérkezett a GPT-4

A GPT-4 megjelenésekor futótűzként terjedt a közösségi hálózatokon a hír, hogy az új modell sikeresen teljesített egy szimulált ügyvédi vizsgán, és a vizsgázók felső 10%-ában végzett. A GPT-3.5 ezzel szemben “csak” az alsó 10%-ban “kullogott”.

Az OpenAI a Microsofttal együttműködve egy „szuperszámítógépet” fejlesztett ki az alapoktól az Azure felhőben, amelyet a GPT-4 betanítására használtak. A korábbi GPT-modellekhez hasonlóan a GPT-4 képzése is nyilvánosan elérhető adatok, többek között nyilvános weboldalak, valamint az OpenAI által birtokolt adatok felhasználásával történt.

A társaság hat hónapot töltött a GPT-4 iteratív hangolásával a ChatGPT tanulságai alapján, valamint egy belső – a hibák keresésére fókuszáló – tesztelési program használatával.

Mi a ChatGPT?

A ChatGPT az OpenAI által fejlesztett olyan nagyméretű, generatív modell, amely képes beszélt nyelven válaszolni a felhasználók kérdéseire és beszélgetést folytatni velük természetes nyelven.

A ChatGPT a nevében is szereplő GPT (Generative Pre-trained Transformer) modellre épül, amelyet nyelvi modellezésre és a szöveg-generálásra használnak.

Egy nagyméretű adatbázisból tanul, amely az interneten található szövegeket tartalmaz. A modell jelenleg 2021 szeptemberéig rendelkezik adatokkal, ezen időszakig szinte bármilyen kérdésre képes válaszolni, ami benne van a szöveges adatbázisban. Az ezt követő időszakban történt eseményekről és információkról nem tud, de képes feldolgozni a kapott szöveget és integrálni a válaszába.

Mi a különbség az előző verzió és a GPT-4 között?

A két verzió közötti igazi különbség akkor érhető igazán tetten, ha a feladat összetettsége elér egy meghatározott szintet. Ekkor a GPT-4 megbízhatóbb, kreatívabb és sokkal árnyaltabb utasításokat tud kezelni, mint a GPT-3.5.

Emellett az OpenAI által kiadott új modell érdekes újdonsága a 3.5 verzióhoz képest, hogy már nem csak szöveget, de viszonylag összetett képeket is képes fogadni és értelmezni.

A képmegértési képesség még nem érhető el minden OpenAI ügyfél számára, a társaság elsőként egyetlen partnerrel, a Be My Eyes-zal teszteli. A GPT-4 képességeire épülő Be My Eyes új “Vitruális Önkéntes” (Virtual Volunteer) funkciója válaszol a beküldött képekkel kapcsolatos kérdésekre.

„Például, ha egy felhasználó képet küld a hűtőszekrénye belsejéről, a Virtuális Önkéntes nem csak pontosan be tudja azonosítani, hogy mi van hűtőben, hanem extrapolálni és elemezni is képes, mit lehet ezekből az összetevőkből elkészíteni. A megoldás ezután számos receptet kínálhat és a recept elkészítését lépésről lépésre bemutató útmutatót küldhet.”

A társaság a GPT-4-et első körben a ChatGPT Plus előfizetéssel rendelkező felhasználók számára tette elérhetővé. Emellett a fejlesztők feliratkozhatnak egy várólistára az API eléréséhez.

Új API-k a mesterséges intelligencia modell irányíthatósága érdekében

A GPT-4 jelentősebb fejlesztésének értékelik azt az új API-képességet, amellyel ún. “rendszerüzenetek” adhatók meg a modell számára.

Ezzel az OpenAI a modell irányíthatóságát biztosító eszközt ad a fejlesztők kezébe, amellyel a mesterséges intelligencia által bonyolított interakciók hangvételét és határait is megszabhatják.
Ilyen rendszerüzenet lehet például a következő:

„Olyan oktató vagy, aki mindig szókratészi stílusban válaszol. Soha nem adod meg a tanulónak a választ, de mindig próbáld meg a megfelelő kérdést feltenni, ami segít nekik megtanulni önállóan gondolkodni. A kérdést mindig a hallgató érdeklődésére és tudására hangold, egyszerűbb részekre bontva a problémát, amíg az az éppen megfelelő szintre nem kerül.”

Az OpenAI azonban mindezen új képességek és a frissítések ellenére is elismeri, hogy a GPT-4 még messze nem tökéletes.

Még mindig „hallucinál”, tényszerű és érvelési hibákat követ el, néha nagy magabiztossággal.

Ugyanakkor bizonyos területeken javulást sikerült elérni. A GPT-4 esetében például már inkább valószínű, hogy elutasítja a veszélyes vegyi anyagok szintetizálására vonatkozó kéréseket és összességében 82%-kal kisebb valószínűséggel válaszol a nem engedélyezett tartalmakhoz kapcsolódó kérdésekre.

GPT-4-en fut a Microsoft és az OpenAI által közösen fejlesztett chatbot megoldás, a Bing Chat. A technológia korai alkalmazói közé tartozik a Stripe, a Duolingo és a Morgan Stanley is.

A Stripe a GPT-4 segítségével szkenneli az üzleti weboldalakat, és összefoglalót küld az ügyfélszolgálatnak. A Duolingo egy új nyelvtanulási előfizetésébe építette be az új modellt. A Morgan Stanley pedig a pénzügyi tanácsadóinak munkáját támogatja a technológia segítségével.

“Védőkorlátokkal” megerősített MI alkalmazást fejlesztett a Morgan Stanley

A Morgan Stanley lépése az egyik első, inkumbens által tett bejelentés az OpenAI ChatGPT megoldásának tavaly év végén indult virális terjedése óta.

“Az elmúlt évben fejlesztés alatt álló eszköz alapötlete az, hogy az eddig felhalmozott kutatások és adatok hatalmas tárházára építkezve segítse a bank mintegy 16 000 tanácsadójának munkáját”

– nyilatkozta Jeff McMillan, a cég vagyonkezelési divíziójának elemzési és adatmenedzsment vezetője.

“Ez olyan, mintha a startégiai vezetőnk ülne melletted, amikor egy ügyféllel telefonálsz”.

A lépés McMillan korábbi erőfeszítéseire épül, beleértve a gépi tanulási algoritmusok 2018-as bevezetését, amelyek segítségével a tanácsadók jelzéseket kaptak, amikor kapcsolatfelvétel, vagy egyéb lépések megtétele volt indokolt az ügyfelekkel.

A mostani, GPT-4 technológián alapuló eszközt a ChatGPT alapját képező technológia fejlettebb formájának tartják. A bank által fejlesztett megoldás az internet teljes tartalma helyett csak arra a mintegy 100 000 kutatásra alapozva generál válaszokat, amelyeket a Morgan Stanley erre a célra ellenőrzött – ezzel is csökkentve a hibázási lehetőséget.

A bank által felhúzott “védőkorlátok” hátterében az áll, hogy a generatív mesterséges intelligencia bár elkápráztatta a felhasználókat és versenyt indított a technológiai óriások között a termékek fejlesztésére, néhány felhasználót tévutakra is vezetett.

Nemrég a Morgan Stanley elemzői is még azt írták, hogy a ChatGPT időnként
“hallucinál, és látszólag meggyőző, de valójában téves válaszokat generál”.

A tévutak további csökkentése érdekében ezért a bank munkatársai is ellenőrzik a válaszok pontosságát.

“Folyamatosan próbáljuk “megtörni” a platformot emberi teszteléssel.”

A kiváló minőségű információk használata, a jobb modellek és a folyamatos felügyeleti folyamat miatt ugyanakkor a bank magabiztos az új eszközének minősége tekintetében.

Az elmúlt időszakban 300 tanácsadóval tesztelték a megoldást és a következő hónapokban széles körben tervezik bevezetni.

Erre is használható lehet a GPT-4 modell a bankokban

Bár a ChatGPT még nincs annak az információnak a birtokában, hogy a GPT-4 modell kiadásra került, megfogalmazta feltételezéseit arról, hogy milyen területeken lehet majd használható a bankokban.

A GPT-4 modell nagyobb méretű, összetettebb és magasabb szintű nyelvi struktúrákat és összefüggéseket lesz képes feldolgozni, ami potenciálisan számos hasznos alkalmazási lehetőséget kínálhat a bankok számára, többek között:

  1. Személyre szabott ügyfélszolgálat: A GPT-4 lehetővé teheti, hogy a bankok még hatékonyabbá tegyék az ügyfélszolgálatukat azáltal, hogy a modell képes lesz felismerni az ügyfelek kéréseit és személyre szabott válaszokat adni nekik.
  2. Nyelvi elemzés és értelmezés: A GPT-4 lehetővé teszi a bankok számára, hogy javítsák a beszéd-felismerő rendszereiket és a nyelvfeldolgozó algoritmusokat, amelyeket az ügyfelekkel történő interakciók során használnak. A GPT-4 modell képes lehet az összetett nyelvi struktúrák és összefüggések feldolgozására, ezáltal lehetőséget ad arra, hogy a bankok hatékonyabban értelmezzék és elemezzék az ügyfélvisszajelzéseket, az ügyfél elégedettségét és a szolgáltatások továbbfejlesztésének lehetőségeit.
  3. Adatmodellezés és döntéshozatal: A GPT-4 modell nagy mennyiségű adat feldolgozására, elemzésére és az összefüggések felfedésére képes lehet, amely segítheti a bankokat a döntéshozatali folyamatokban, a kockázatelemzésben, valamint könnyebben azonosíthatják a csalási kísérleteket és a pénzmosási tranzakciókat.

[CNBC, TechCrunch] | Fotó forrása: Timon – stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group Kft.

BankTechShow | A jövő digitális bankja
BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
“A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

EGRI SZILVIA

A bankszektorban nevelkedett. Miután felépített egy-két “kártyavárat” (értsd: kártya üzletágat), szakmai életének egyik legizgalmasabb kalandjában vett részt: egy zöldmezős banképítésben. Töretlenül hisz abban, hogy lehet szerethető digitális pénzügyi szolgáltatásokat fejleszteni és abban, hogy a digitális térben a digitális “Én”-hez igazodó szolgáltatások és ügyfélutak lehetnek a nyerők. Lelkesedését és kreatív énjét 2017 tavasza óta a bankszektoron kívül mobilizálja. #femtech, #hunfemtech

KÖVETKEZŐ ESEMÉNY

PAYTECHSHOW 5.0

KEDVEZMÉNYES JEGYÁR:
02.29-IG

FinTechShow-7.0

Terítéken a legújabb elektronikus fizetési trendek, megoldások, iránymutatások

2024. április 16.

Budapest Kongresszusi Központ

TOVÁBBI ESEMÉNYEINK

FINTECHSHOW 8.0: Minden, ami fintech | 2024.10.15.

BANKTECHSHOW 2.0: Megoldások a jövő digitális bankjához | 2024.11.26.