Hogyan készülnek a bankok, fizetési szolgáltatók, fintech cégek 2023-ra? Melyek lesznek a meghatározó digitális fejlesztések a következő 12 hónapban? Ki hogyan értékeli az idei évi eredményeket, piaci fejleményeket? Körinterjú keretében feltérképezzük a piaci várakozásokat, kihívásokat és lehetőségeket. Beszélgető partnerünk Ralf Cymanek, a Raiffeisen Bank vezérigazgató-helyettese.
1. Hogyan értékeled a hazai bankszektor idei évi digitális eredményeit? Ezek közül melyik/melyek az(ok), amelyeket különösen kiemelnél?
Ralf Cymanek: A digitalizáció folyamatos fejlesztést igényel, ezért nehéz kiemelni egy-egy mérföldkövet. Általában a piacon a többség az önkiszolgáló folyamatok fejlesztésére törekszik, mivel ma már ez az ügyfélkör egyik fő elvárása.
Szektorszinten kiemelt figyelmet fordítanak a bankok a digitális csatornák aktív használatának ösztönzésére, folyamatosan nő a digitálisan aktív ügyfelek száma és aránya.
Jelentősen erősödött a mobilbanki alkalmazások használata, de még párhuzamosan a hagyományos internetbanki rendszerek is népszerűek.
2. Meglátásod szerint mely banki területeken előrehaladott a digitális transzformáció, és melyek azok, ahol még további munkára, beavatkozásra lesz szükség?
Ralf Cymanek: A napi pénzügyek tekintetében már eléggé előrehaladott a digitalizáció, mint ahogy a befektetések tekintetében is. A leggyakoribb ügyféligényekre már kielégítő válaszokat adnak a most elérhető megoldások.
Az online termék és szolgáltatásértékesítésben még van tere fejlődésnek, például a személyi kölcsönökön túlmutató hitelek igénylését tekintve, illetve a családoknak szóló megoldások esetében.
A PSD2 lehetőségek felhasználását is lehetne még bővíteni, azonban itt mérlegelni kell a valós piaci igényt is.
3. Hogy látod a piac érettségének alakulását a digitális banki szolgáltatások befogadására? Megítélésed szerint hogyan, milyen eszközökkel lehetne fejleszteni a lakosság és a kisvállalkozások digitális képességeit? Hogyan lehetne ösztönözni a lemaradókat a digitális pénzügyi szolgáltatások használatára?
Ralf Cymanek: Van egy olyan ügyfélkör, akiknek ez már teljesen természetes: a fiatalok és általánosságban a magasabb végzettségű ügyfelek körében már elég magas a digitális penetráció, közelítünk az EU átlag felé. Érdemes egyébként látni, hogy még az EU egyes országaiban is hozzánk képest még van lemaradás a digitális bankolás területén.
A digitális banki ügyintézés további népszerűsítéshez kell egy kis segítség – azt tapasztaljuk, hogy a bankfiókban dolgozó kollégák nagyon hatékonyan tudják átadni ezeket az ismereteket.
Fontos az is, hogy az ügyfélkommunikációban is használják, szeressék az ügyfelek a digitális csatornákat.
4. Milyen jelentősebb digitális fejlesztéseket hajtott végre a Bank 2022-ben?
Ralf Cymanek: Mind a napi pénzügyek területén, mind a befektetési, mind pedig termék és szolgáltatás-oldalon jelentős fejlesztéseket indítottunk el.
A myRaiffeisen mobilalkalmazásunkban immár a videós tanácsadási szolgáltatás is elérhető, új internetbanki portált indítottunk el, teljesen megújult az online részvénykereskedési platformunk.
Már új ügyfeleink is tudnak teljesen online személyi kölcsönt igényelni, meglévő ügyfeleink pedig néhány kattintással juthatnak folyószámlahitelhez. Mindezek mellett bővítettük a mobilalkalmazásban elérhető bankkártya-kezelési funkciókat.
A jövő egyértelműen a papírmentes bankolásban van, bár ennek teljes eléréséhez még a jogi környezet módosulása is szükséges.
2023-ban jöhet a 100%-ig online jelzáloghitel? Körvonalazódik a kormány pénzügyi digitalizációs terve | 2022.12.02.
5. A Bank 2020 óta bevezetett digitális szolgáltatásai közül melyek azok, amelyek a hazai bankszektorban úttörőnek, példaértékűnek számítanak?
Ralf Cymanek: A mind a klasszikus, mind a mobilbanki felületen elérhető videós tanácsadás, a tranzakciók automatikus kategorizálása, amelynek segítségével könnyen áttekinthetőek a nagyobb költéscsoportok.
Ezek mellett egy rendkívül népszerű online alapú lojalitás programot indítottunk el. Vállalati területen pedig a QR-kódos fizetés, illetve az ide kapcsolódó nagyon könnyen használható megoldások tartoznak bele ebbe a körbe.
6. Magyarországon évek óta hiány van az informatikai szakemberekből, akik nélkül nehéz lépést tartani a technológiai fejlődéssel. Nehéz becsábítani a jó szakembereket és nehéz megtartani Őket. A Bank hogyan kezeli ezt a kihívást?
Ralf Cymanek: Kiemelt figyelmet fordítunk a fiatal, jó szakemberek megszerzésére és képzésére, mind pedig a már meglévő kollégák ismereteinek folyamatos bővítésére, illetve aktív tudásmegosztás és menedzsment fórumokat működtetünk.
A helyzet az, hogy az IT-szektorban ma mindig lehet magasabb fizetést találni, a kérdés inkább az – amire egyre többen rájönnek – hogy meddig tart ez a bér, milyen munkát és milyen hangulatban kell végezni. Mi úgy tapasztaljuk, hogy ma már egyre többen ezt is mérlegelik a szektorban, és igyekeznek stabil cégekhez szerződni.
Emlékezzünk vissza: pár éve naponta legalább tíz cikk szólt arról, hogy a fintechek rögtön leigázzák a hagyományos banki szolgáltatókat, mindenki oda fog menni dolgozni és bankolni, majd később kiderült: alig néhányan tudtak tartósan is a piacon maradni.
7. A Bank kiket tekint aktív digitális ügyfélnek?
Ralf Cymanek: Azokat, akik havonta legalább egyszer beléptek az adott digitális csatornára.
8. A tavalyi évhez képest a Bank idén az aktív digitális ügyfelek tekintetében milyen növekedést (YoY) fog elérni?
Ralf Cymanek: Várhatóan az idén is kétszámjegyű lesz a digitálisan aktív ügyfelek növekedési aránya.
9. Véleményed szerint 2023-ban melyek lehetnek/lesznek a bankszektor digitális transzformációjának főbb területei?
Ralf Cymanek: Az önkiszolgáló ügyintézési lehetőségek bővülése, további digitális kommunikációs csatornafejlesztések (chatbot, videós tanácsadás).
A termékek egyszerűsítésével és a „beyond banking” megoldások erősítésével még könnyebbé válhatnak az ügyfelek mindennapjai. További fejlődési lehetőség van a PSD2 szolgáltatások területén is.
10. Hogyan látod, 2023-2024 között melyek lesznek azok a meghatározó tényezők, amelyek a hazai bankszektor digitális fejlődését katalizálják majd?
Ralf Cymanek: Nehéz előre látni, de várakozásaink szerint az AFR 2.0 bevezetése, a központi azonosítási szolgáltatások további bővülése és az állami ügyintézés további digitális bővítései lehetnek azok a tényezők, amelyek sokat lendíthetnek a digitális tudatosságon.
11. Mik a várakozásaid az AFR 2.0 intézkedéscsomag 2023-as bevezetésével kapcsolatban?
Ralf Cymanek: Komoly fejlesztések várhatóak 2023-ban, amelyek az AFR 2.0 hatályba lépésével fognak az ügyfelek számára is láthatóvá válni.
Mindegyik hazai bank támogatni fogja a fizetési kérelem indítását és a QR-kódok olvasását, egységes szabvány alapján. Várható, hogy a nagyobb szolgáltatók megjelennek az azonnali fizetésre épülő piacon.
12. Milyen digitális fejlesztésekkel készül a Bank 2023-ban?
Ralf Cymanek: Tovább bővülnek a napi pénzügyekhez és a befektetések kezeléséhez kapcsolódó digitális szolgáltatásaink és a videós bankolást is szélesebb ügyfélkörnek fogjuk biztosítani. Persze az igazi meglepetéseket egyelőre nem szeretném elárulni.
Évértékelő interjúk és 2023-as várakozások a banki felsővezetők körében:
- Ralf Cymanek (Raiffeisen Bank): Szükséges a jogi környezet módosítása a 100%-ig papírmentes bankoláshoz, 2022.12.19.
- Németh Balázs (K&H): “Mindenki kapott a zsebébe egy banki, biztosítási tanácsadót”, 2022.12.16.
- Pecsenye Roland (Magyar Bankholding): Automatizációval küzdhetik le a bankok a következő évek kihívásait, 2022.12.15.
- Csányi Péter (OTP Bank): Ezen az 5 területen meghatározó lesz a digitális banki transzformáció 2023-ban, 2022.12.14.
- Mit hoz 2023 a bankszektornak? Exkluzív interjú az Erste Bank vezérigazgató-helyettesével, 2022.12.12.
- Exkluzív interjú dr. Ákos Tamással a CIB Bank 2023-as digitalizációs terveiről és várakozásairól, 2022.12.08.
A körinterjú keretében megjelent összes cikk itt érhető el.
Címlapfotón Ralf Cymanek, a Raiffeisen Bank vezérigazgató-helyettese. Fotó forrása: Raiffeisen Bank