A Revolut fizetési rendszerének hibáját kihasználva a bűnözők hónapokon át összességében több mint 20 millió dollárt loptak el a fintech cégtől – írja a Financial Times az incidenst ismerőkre hivatkozva.
A Financial Times árgus szemekkel figyeli Európa legsikeresebbnek vélt neobankjának, a Revolut kényes ügyeit. Az elmúlt hónapokban több olyan Revolut-üggyel is foglalkoztak, amelyek várhatóan erodálták a fintech cégbe vetett bizalmat.
A Revolut sem titkolja, informatikai problémákkal küszködik a társaság, aminek legsúlyosabb következményeként a neobank legutolsó pénzügyi beszámolójának hitelességével kapcsolatban aggályok merültek fel. Most pedig úgy tűnik, a Revolut csalásmegelőző rendszere sem működött megfelelően, aminek következményeként 23 millió dollárt elloptak a cégtől.
A Financial Times korábbi megkeresésére a Revolut pénzügyi igazgatója, Mikko Salovaara elmondta, hogy
a vállalat informatikai rendszerei nem tudtak lépést tartani a növekedés ütemével.
(Pár hete személyes okokra hivatkozva a pénzügyi igazgató (is) távozott a Revoluttól, aki immár a harmadik az elmúlt négy évben.)
Nem jelzett a Revolut csalásmegelőző rendszere. 20 millió dollár lett a nettó vesztség
A Financial Times most egy olyan incidensre hívta fel a figyelmet, amelyet eddig a Revolut nem hozott nyilvánosságra.
A probléma az európai és az amerikai fizetési rendszerek közötti különbségekből eredt, ami azt jelentette, hogy
amikor bizonyos tranzakciókat elutasítottak, a Revolut tévesen visszatérítette az összegeket a saját pénzéből
– állítja három, az incidenst ismerő személy.
Bár a Revolut az ellopott mintegy 23 millió dollár egy részét visszaszerezte, így is a nettó veszteség körülbelül 20 millió dollár volt, ami a 2021. év nettó nyereségének majdnem kétharmadával egyenlő – tették hozzá az említett személyek.
A probléma először 2021 végén jelentkezett. A helyzetet ismerő három személy szerint szervezett bűnözői csoportok 2022 elején kezdték el visszaélésszerűen kihasználni a hibát.
A bűnözök arra ösztönöztek magánszemélyeket, hogy kezdeményezzenek drága vásárlásokat, majd utasítsák el azokat. Ezt követően ATM-en keresztül kivették a tévesen visszatérített pénzt.
A csalás nem az ügyfélszámlákat, hanem a Revolut saját vállalati pénzeszközeit érintette – mondták a helyzetet ismerő személyek közül ketten.
A Revolut rendszerei nem vették észre a tömeges csalást, és a probléma csak akkor derült ki, amikor egy amerikai partnerbank értesítette a fintech céget, hogy a vártnál kevesebb készpénzt tart a banknál – mondták a Financial Times-nak.
Ezt követően a Revolut amerikai leányvállalata több millió dolláros készpénzinjekciót kért az anyavállalattól, illetve elkezdték felgöngyölíteni az ügyet és végül 2022 tavaszára kijavították a hibát.
A lopással kapcsolatos veszteséget a Revolut nem tárta fel külön a 2021-es pénzügyi beszámolójában.
A Revolut nem kívánta kommentálni az ügyet.
A tavasszal kirobbant botrány óta továbbra sem tudni, milyen számokkal zárta a 2021-es pénzügyi évet a cég. Az ügy egyik következményeként veszélybe került a Revolut banki engedélyének megszerzése is az Egyesült Királyságban. A befektetők, mint a Molten Ventures, vagy a Shroders már elkezdték beárazni, hogy a Revolut nem kapja meg – a további növekedését segítő – banki engedélyt, így 40%-kal csökkentették a Revolutban elhelyezett befektetésük értékét.
Kapcsolódó cikkek:
[Financial Times] | Címlapfotó forrása és licenc: Ascannio – stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group