Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Körinterjú keretében feltérképezzük a hazai bankok, fintech startupok és digitális termékfejlesztéssel foglalkozó cégek várakozásait. Beszélgető partnerünk az Entersekt közép- és délkelet-európai régióért felelős üzletfejlesztési menedzsere, Fodor Boldizsár. A legújabb technológiákkal, fintech megoldásokkal, szabályozói intézkedésekkel és az ügyféligények változásával részletesen is foglalkozunk 2022. október 12-én a FinTechShow-n.
BIO: Fodor Boldizsár
Sokrétű tehetségű poliglott, közgazdasági diplomával és hispanisztikai mesterfokozattal rendelkezik. Hétvégéit Boldizsár a családjával tölti, leginkább a szabadban, kirándulásokon avagy vízközelben / vízen / vízben.
Előadás: Fast ID Online: Jelszómentes jövő
Fodor Boldizsár, Entersekt, Business Development Manager CEE/SEE
FinTechShow 6.0: „Kódban a jövőnk? Bankokból tech cégek?” | 2022. október 12.
1. Az elmúlt 12 hónapban milyen eredményeket értetek el?
Fodor Boldizsár: A közelmúlt egyik kiemelkedően fontos eseménye volt, hogy a világ egyik vezető technológiával foglalkozó magántőke társasága , a Szilícium-völgyben székelő Accel-KKR cégünk befektetője lett. A befektetés támogatja növekedésünket olyan kulcsfontosságú régiókban, mint például az Egyesült Államok.
Ezenkívül a világon elsőként jöttünk ki egy olyan megoldással, amely FIDO technológiát használ a fizetés hitelesítésére (Pluscard, egy németországi kártyakibocsátó). Ezzel a megoldással a hitelkártyájukkal online vásárló Pluscard kártyabirtokosok mobilalkalmazás nélkül is hitelesíthetik vásárlásaikat.
Az Entersekt Hosted Services elindításával olyan felhőalapú implementációt kínálunk megoldásainkhoz, amely megkönnyíti az integrációt és nagyon gyorsan telepíthető – továbbá SaaS-alapú modellben is elérhető.
Végül, de nem utolsó sorban pedig a közelmúltban elindultunk a Mastercard leányvállalata, a NuData technológiájával, amelyet teljes mértékben integráltunk a saját EMV 3DS ACS (Access Control Server) megoldásunkhoz – szintén a piacon elsőként.
Ez a megoldás, a mesterséges intelligencia alapú e-kereskedelem, lehetővé teszi a bankok számára, hogy súrlódásmentes online fizetési élményt biztosítsanak végfelhasználóik számára minden alacsony kockázatú tranzakció esetében.
2. Az előbb említett eredmények közül melyikre vagy a legbüszkébb és miért?
Fodor Boldizsár: Mindegyikre nagyon büszkék vagyunk! Az elmúlt év során elért valamennyi technológiai vívmányunknak egy kulcsfontosságú közös pontja van: segíteni ügyfeleinket a különböző azonosítási-hitelesítési utak felhasználói élményének javításában. Ügyfeleink ennek köszönhetően nagyszerű eredményeket értek el, amire szintén nagyon büszkék vagyunk.
3. A következő 1-2 évre milyen célokat tűztetek ki magatok elé?
Fodor Boldizsár: Minden adott, hogy tovább terjeszkedjünk Közép-Kelet-Európában és Délkelet-Európában, valamint hogy folytatni tudjuk növekedésünket Észak-Amerikában.
A kategóriájukban legjobbnak számító technológiáinknak köszönhetően továbbra is segítünk bankoknak és pénzügyi szolgáltatóknak, hogy elérjék compliance céljaikat, egyúttal pedig költségeket takarítsanak meg, valamint hogy javuljon a sikeres fizetési tranzakcióik aránya.
4. Melyik az a 3 technológia szerinted, amelyeknek a következő 5 évben meghatározó szerepe lesz a termék-/szolgáltatásfejlesztésben, amely technológiá(k)ra egyre több megoldás fog épülni és/vagy az üzleti életben a megkülönböztetés, a versenyképesség meghatározó elemévé válhat(nak)?
- A FIDO-alapú hitelesítés és a biztonságos fizetési visszaigazolás (secure payment confirmation): Már tanúi vagyunk annak, hogy a FIDO-alapú hitelesítést a nagy technológiai vállalatok passkey formájában adoptálják és kezdik használni. Az egyre biztonságosabb hitelesítési megoldások végfelhasználókhoz történő eljuttatása növeli a különböző iparágakban működő vállalatok tudatosságát.
- 3D Secure: Ez a sztenderd továbbra is magas adoptációs rátát mutat a különböző régiókban, hiszen egy, az EMVCo által előírt kötelező protokollról van szó. A felhasználói utak testreszabása és a különböző csatornák közötti hitelesítés kihasználása kritikus fontosságúvá válik.
- Digitális identitás (digital identity): Az Európában tapasztalható különféle digitális identitásprojektek térnyerése azt jelzi, hogy a világ többi része sem fog nagyon lemaradni ezen a területen. Érdemes lesz figyelni, hogyan alakulnak majd a digitális identitás és más trendek, például az open finance (API alapú nyílt bankolás) közötti kapcsolódási pontok.
5. Ennek/ezeknek a technológiáknak a hasznosulását a pénzügyi szolgáltatók/szolgáltatások mely területein látod, illetve a nap végén a végfelhasználók mit érzékelhetnek majd az adott technológia hasznosulásából?
Fodor Boldizsár: Az azonosítás és hitelesítés kulcsfontosságú területek a pénzintézetek és ügyfeleik közötti kapcsolat szempontjából. A FIDO egyre fontosabb szerepet fog játszani a hitelesítésen belül. A végfelhasználók számára ez egyrészt nagyobb biztonságot jelent, de ugyanakkor jelszó nélküli hitelesítést is, ami hozzájárul a könnyű és súrlódásmentes ügyfélélményhez.
6. Milyen kihívások, akadályok korlátozhatják, lassíthatják az általad említett technológiák és/vagy az azokra épülő megoldások hasznosulását a pénzügyi szektorban?
Fodor Boldizsár: A pénzügyi szolgáltató intézmények esetében a lassú bevezetés gyakran olyan akadályokhoz kötődik, mint a régi technológiák, a nehézkes integrációtól való félelem és a költségekkel szembeni túlzott szállítói konszolidáció felé való törekvés.
7. A következő 1-2 évben a digitális transzformáció mely területeken lesz erőteljesebb, meghatározóbb a bankoknál, pénzügyi szolgáltatóknál véleményed szerint?
Fodor Boldizsár: A fizetések területén valószínűleg az e-kereskedelem és a check-out élmény terén lesz a legnagyobb diszrupció.
8. Melyik az a 1-2 fintech megoldás a világban, amely az elmúlt időszakban megragadta a figyelmedet? Mi volt az, ami miatt felfigyeltél az adott fintech megoldásra?
Fodor Boldizsár: Leginkább embedded finance megoldást kínáló fintech cégek keltették fel érdeklődésemet az elmúlt időszakban. Jó példa erre a Linkcy.
Kosárelhagyás és ügyfélvesztés az eredménye a bonyolult ügyfélhitelesítésnek | 2022.05.11.
A körinterjú keretében eddig megjelent cikkek:
- Brezovszki Máté (Perfinal): Megeszi a technológia a bankok szent tehenét. Az új trend magyarázata a Jurassic Park példáján keresztül, 2022.08.24.
- Radák Bence (Salarify): Európa hitelezési folyamatát gyorsíthatja a magyar fintech startup megoldása, 2022.08.25.
- Bek-Balla László (Erste Bank): Az ügyfelek azt érezhetik, a bankok “kitalálják a gondolataikat”, 2022.08.30.
- Pecsenye Roland (Magyar Bankholding): “A bankokban szoftvert kell építeni, nekik kell kiindulási ponttá válniuk” – Exkluzív interjú, 2022.09.01.
- dr. Ákos Tamás (CIB Bank): CIB Bank digitális tervek: Online vállalati számlanyitás, SoftPOS és insurtech a tarsolyban, 2022.09.02.
- Bruzsa Géza (Fintrous Group | Instacash): Az Instacash segíti a hazai bankokat az azonnali digitális részletfizetés, a BNPL bevezetésében, 2022.09.05.
- Kádár Tamás (SEON): “Az első számú csalásmegelőző cég szeretnénk lenni a világon”, 2022.09.06.
- Nyíri József (Finshape): “A digitális önállóság a következő szint a bankszektorban. Ehhez adunk eszközt”, 2022.09.08.
- Brachmann Ferenc (Acounto): A következő években el fogunk jutni a közel 100%-ig automatizált könyvelésig, 2022.09.09.
- Szota Szabolcs (Cristo): “Cascós app helyett autós szuperappot építünk”, 2022.09.12.
- Mudri György (FintechX): Kezd beérni a nyílt bankolás Magyarországon. Szolgáltatásnyújtásra alkalmasak a banki API-k nagyobb része, 2022.09.14.
- Fischer András (OTP Bank): A világon egyedülálló beyond-banking szolgáltatásokkal kísérletezik az OTP Bank, 2022.09.15.
- dr. Al-Absi Gáber Seif (OTP Mobil): 2022-ben is ugrásszerűen növekszik az online fizetések száma itthon, 2022.09.16.
- dr. Selmeczi-Kovács Zsolt (GIRO Zrt.): Egyre közelebb a “láthatatlan fizetés” megvalósítása. Szupertárca, beyond banking és nyílt bankolás a küszöbön, 2022.09.22.
- Kertész Nelli (Provice): Tűt a szénakazalban: adattól az obszervabilitásig, 2022.09.26.
- Berényi Benjamin (Péntech | PastPay): PastPay: “2 éven belül Európa meghatározó B2B BNPL szolgáltatójává szeretnénk válni”, 2022.09.28.
- Gábor-Balogh Bernadett és Virág Zsolt (Hiflylabs): Adatalapú szolgáltatások új generációja a Hiflylabs szemüvegén keresztül, 2022.09.29.
- Horváth Gergely (Comnica): Comnica: “A piac gyors tempót diktál, így egyelőre nem keressük a féket az autón”, 2022.09.30.
- Máriás Zsigmond (LogiNet): LogiNet: Jönnek a low-code, no-code platformok, de kerüljük a csodavárást. A partnerség eredményesebb lehet a bankoknak, 2022.10.03.
Címlapfotón: Fodor Boldizsár. Forrás: Entersekt