Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Körinterjú keretében feltérképezzük a hazai bankok, fintech startupok és digitális termékfejlesztéssel foglalkozó cégek várakozásait. Beszélgető partnerünk a K&H Csoport innovációs vezetője, Németh Balázs. A legújabb technológiákkal, fintech megoldásokkal, szabályozói intézkedésekkel és az ügyféligények változásával részletesen is foglalkozunk 2022. október 12-én a FinTechShow-n.
BIO: Németh Balázs
Tanulmányait a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen végezte, ahonnan az ABN Amro bankban helyezkedett el. Az ABN Amro 2001-ben beolvadt a K&H-ba, így csatlakozott vezető üzleti elemzőként a bankcsoporthoz.
Az elmúlt húsz évben a K&H Csoport számos területét végigjárta. A K&H Lízingnél a Kontrolling és ICT területet vezette, majd 2006-tól a K&H Bank Kontrolling vezetőjeként folytatta a pályafutását. 2011-től a Stratégiai, 2014-től a Stratégiai és HR igazgatóságot vezette, majd a Változáskezelés divízió élén bizonyított.
Két és fél éve a K&H Csoport innovációs vezetőjeként a digitális megoldásokat alkalmazó új technológiai irányok kijelölését és a fejlesztések megvalósítását végző területeket irányítja; emellett ellátja az Operáció, technológiák és lakossági hitelkezelési divízió vezetését is. Közel ezer banki szakember munkáját vezeti, koordinálja.
Előadás: Digitális asszisztencia
Németh Balázs, K&H Csoport, innovációs vezető
FinTechShow 6.0: “Kódban a jövőnk? Bankokból tech cégek?” | 2022. október 12.
1. Hogyan értékeli a digitális átállás során eddig elért eredményeket?
Németh Balázs: Ügyfeleink meghatározó része digitálisan aktív. Vagyis ma már nem arról beszélünk, hogy a társadalom mekkora része hajlandó digitális csatornát használni, sokkal inkább arról, hogy a K&H ügyfelei nyitottak az új megoldásokra és aktívan használják azokat.
Szeretném azt hinni, hogy digitális edukációnkkal mi magunk is hozzájárultunk az innovatív megoldások használatának elterjedéséhez. Ezek a megoldások gyorsak, egyszerűek és kényelmesek: a napi bankolás például ma már leggyakrabban mobilapplikáción keresztül történik. De például a személyi kölcsön igénylését is már 60 százalékban digitális úton kezdeményezik és viszik végig a teljes folyamatot az ügyfelek.
2. Milyen feladatok várnak Önökre a következő 1-2 évben?
Németh Balázs: A digitális megoldásokat szeretnénk valamennyi banki és biztosítási területre kiterjeszteni.
A bonyolult folyamatoknál is egyre inkább az okos, digitális megoldásoké a jövő, amelyek a digitális intelligenciára épülve egyszerűbbé, emészthetőbbé teszik az ügyfelek számára olykor bonyolultnak tűnő folyamatokat.
A másik fejlesztési irány a banki belső folyamatokat célozza. Jelenleg többek között az end-to-end megoldásokra összpontosítunk, tehát arra, hogy teljesen digitálisan, automatizálva véghez vihető legyen egy-egy folyamat. Ez teremti meg annak a feltételeit, hogy bonyolultabb szolgáltatásokat is tudjunk digitális csatornákon keresztül nyújtani.
Fejlesztéseink egyszerre szolgálják az egyszerűsítést és a hatékonyság növelését is.
3. Hogyan viszonyul a K&H Csoport a fintech start-upok világához és a más cégek által fejlesztett megoldásokhoz?
Németh Balázs: Nem törekszünk arra, hogy feltaláljuk a kereket. Ha egy szolgáltatásra van már kész megoldás – ilyenek jellemzően az Apple és a Google mobilfizetési megoldásai –, azt szívesen beépítjük a saját rendszereinkbe.
A lényeg, hogy helyt kell állnunk a versenyben.
Anyabankunk, a belga KBC Európa-szerte 10 milliónyi ügyfelet szolgál ki, így azokat a megoldásokat is lehetőségünk van vizsgálni, amelyek a csoporton belül már beváltak.
Mivel folyamatosan digitális fejlesztéseket hajtunk végre – és ezzel párhuzamosan az IT-költségek is drasztikusan megnőttek – néha már az az érzésem, hogy valójában egy IT-céggé válunk.
4. Milyen várakozásokkal fordul a következő öt év technológiai trendjei felé?
Németh Balázs: Az elmúlt években előbb minden a számítógépeink, majd onnan az okostelefonjaink képernyőjére került. Nem látom, hogy öt éven belül átalakulnának ezek a platformok, itt tehát nem számítok jelentős változásra.
Annál inkább az adatok okos felhasználása terén. Az ügyfelek egyre inkább tisztában vannak azzal, hogy milyen adatok birtokában van a bankjuk, és egyre érzékenyebbek arra, hogy a pénzintézet csak azokat az adataikat használja fel, amelyekre feltétlenül szükség van. Másrészről viszont mi látjuk, hogy melyek a releváns adatok és hogy hogyan lehet ezekből érdemi és vonzó ajánlatot adni az ügyfeleknek.
A személyreszabott ajánlatok és a szolgáltatások egyszerűsítésében nagy szerep vár a mesterséges intelligenciára és a digitális asszisztensekre.
5. Milyen irányba tart a digitális transzformáció?
Németh Balázs: Hasonlóan nagy léptékű változásokra számítok a következő öt évben, mint amilyen jelentős fejlődés történt az elmúlt 4-5 évben a bankszektorban. Sok még a lemaradás, amit be kell hoznunk.
Ugyanakkor kiszámíthatatlanná teszik a jövőt a globális bizonytalansági tényezők: a geopolitikai változások, a kedvezőtlenebb gazdasági környezet. Ilyen körülmények között nehéz megbecsülni a digitális szolgáltatások fejlődésének ütemét.
A globalizáció ellenhatásaként megjelent a lokalizáció – miközben az egész új pénzügyi technológia globális megoldásokra épül.
Kérdés, hogy megnövekedett biztonsági kockázatokra mi lesz a döntéshozók válasza.
6. Mi a kedvenc fintech megoldása?
Németh Balázs: Sokféle szofisztikált fintech megoldást látok. Magával ragad azonban az Apple Pay, amelyet nem is tudom, hogy naponta hányszor használok anélkül, hogy akár csak a telefonomat is elő kellene vennem, az okosórás fizetésnek köszönhetően. Mindig működik és azonnal.
Már lassan – kis túlzással, mert persze fontos, hogy biztonságos helyen legyen, de – azt sem tudom, hogy hová tettem a bankkártyámat. Ez számomra jelenleg a tökéletes fintech-megoldás.
K&H: a láthatatlan bankolásé a jövő. Jön a saját magát befizető számla? | 2022.02.15.
A körinterjú keretében eddig megjelent cikkek:
- Brezovszki Máté (Perfinal): Megeszi a technológia a bankok szent tehenét. Az új trend magyarázata a Jurassic Park példáján keresztül, 2022.08.24.
- Radák Bence (Salarify): Európa hitelezési folyamatát gyorsíthatja a magyar fintech startup megoldása, 2022.08.25.
- Bek-Balla László (Erste Bank): Az ügyfelek azt érezhetik, a bankok “kitalálják a gondolataikat”, 2022.08.30.
- Pecsenye Roland (Magyar Bankholding): “A bankokban szoftvert kell építeni, nekik kell kiindulási ponttá válniuk” – Exkluzív interjú, 2022.09.01.
- dr. Ákos Tamás (CIB Bank): CIB Bank digitális tervek: Online vállalati számlanyitás, SoftPOS és insurtech a tarsolyban, 2022.09.02.
- Bruzsa Géza (Fintrous Group | Instacash): Az Instacash segíti a hazai bankokat az azonnali digitális részletfizetés, a BNPL bevezetésében, 2022.09.05.
- Kádár Tamás (SEON): “Az első számú csalásmegelőző cég szeretnénk lenni a világon”, 2022.09.06.
- Nyíri József (Finshape): “A digitális önállóság a következő szint a bankszektorban. Ehhez adunk eszközt”, 2022.09.08.
- Brachmann Ferenc (Acounto): A következő években el fogunk jutni a közel 100%-ig automatizált könyvelésig, 2022.09.09.
- Szota Szabolcs (Cristo): “Cascós app helyett autós szuperappot építünk”, 2022.09.12.
- Mudri György (FintechX): Kezd beérni a nyílt bankolás Magyarországon. Szolgáltatásnyújtásra alkalmasak a banki API-k nagyobb része, 2022.09.14.
- Fischer András (OTP Bank): A világon egyedülálló beyond-banking szolgáltatásokkal kísérletezik az OTP Bank, 2022.09.15.
- dr. Al-Absi Gáber Seif (OTP Mobil): 2022-ben is ugrásszerűen növekszik az online fizetések száma itthon, 2022.09.16.
- dr. Selmeczi-Kovács Zsolt (GIRO Zrt.): Egyre közelebb a “láthatatlan fizetés” megvalósítása. Szupertárca, beyond banking és nyílt bankolás a küszöbön, 2022.09.22.
- Kertész Nelli (Provice): Tűt a szénakazalban: adattól az obszervabilitásig, 2022.09.26.
- Berényi Benjamin (Péntech | PastPay): PastPay: “2 éven belül Európa meghatározó B2B BNPL szolgáltatójává szeretnénk válni”, 2022.09.28.
- Gábor-Balogh Bernadett és Virág Zsolt (Hiflylabs): Adatalapú szolgáltatások új generációja a Hiflylabs szemüvegén keresztül, 2022.09.29.
- Horváth Gergely (Comnica): Comnica: “A piac gyors tempót diktál, így egyelőre nem keressük a féket az autón”, 2022.09.30.
- Máriás Zsigmond (LogiNet): LogiNet: Jönnek a low-code, no-code platformok, de kerüljük a csodavárást. A partnerség eredményesebb lehet a bankoknak, 2022.10.03.
- Fodor Boldizsár (Entersekt): Entersekt: Nagyobb biztonságot hozhat a küszöbön álló jelszómentes jövő, 2022.10.04.
Címlapfotón: Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője. Forrás: K&H