2023.10.25.

Generatív AI és a bankszektor: a Gránit Bank az elsők között

Szerző:

Kategóriák:

Amikor 13 évvel ezelőtt a Gránit Bank piacra lépett a digitális üzleti modelljével, célul tűzte ki, hogy a szektorban a digitalizáció élére kerül. Ez a vízió mai napig inspirálja a szervezetet arra, hogy folyamatosan megújuljon a technológiák terén.
Jendrolovics Máté, a GB Solutions vezérigazgatója prezentálta, hogy mit is jelent a Gránit Banknál 2023-ban az AI alapú bankolás.

A Gránit Bank alapítása óta kiemelt figyelmet fordít az innovatív digitális megoldások fejlesztésére – igazolja ezt többek között díjnyertes mobilapplikációja is.

,,A Gránit Bank a mesterséges intelligencia technológiák fejlődésével nem engedheti meg magának, hogy úgy, ahogy 13 évvel ezelőtt digitális bankká vált, most ne legyen egy AI-driven bank.”

– kezdte előadását Jendrolovics Máté, a GB Solutions vezérigazgatója.

Mit is jelent az AI?

Jendrolovics Máté szakmai tapasztalata szerint sok a félreértés annak kapcsán, hogy mit jelent a big data analytics, a klasszikus AI vagy a generatív AI. Ennek tisztázása elengedhetetlen ahhoz, hogy fel tudjuk mérni, egyik vagy másik technológiát mire tudjuk használni – ez pedig hosszútávon a versenyelőnyt tudja garantálni.

A generatív AI egyik sajátos jellemzője, hogy tud nem strukturált adatok alapján tanulni, ami nagyon eltérő a hagyományos machine learning modellektől, ahol semmi sem működik, ha nem jól tisztított az adathalmazunk.

A generatív AI-t olyan alapmodellek teszik lehetővé, amelyek a mélytanulás (deep learning) és a gépi tanulás (machine learning) korábbi fejlődésére épülnek – éppen ezért Jendrolovics Máté külön értelmezi a hagyományos AI és a generatív AI technológiát.

A hagyományos AI előnye alapvetően a nagyon pontos előrejelzések prezentálása, ezen felül képes az öntanulásra – de precizitása miatt csak szűk területeken képes mozogni.
Ezzel szemben a generatív AI elsősorban tartalomgyártásra tervezett, de éppen ez okozza azt, hogy hallucinálhat.

Jendrolovics Máté a valódi ügyfélélmény fokozását nem az egyik vagy másik technológia bevezetésében látja (hisz a mindennapi üzleti problémák sem ilyen jellegűek), hanem abban, hogy ezeket az AI megoldásokat tudjuk egymásra épülve használni, akár egymással párhuzamosan.

Jendrolovics Máté | GB Solutions

Fotón Jendrolovics Máté, a GB Solutions vezérigazgatója 2023. október 11-én a hetedik FinTechShow-n (Készítette: Kovács Dávid)

A bankszektor várja az egyik legnagyobb profitnövekedést az AI technológiától

Egy friss McKinsey kutatás egyértelműen igazolja, hogy várhatóan a high tech iparág mellett a bankszektorra lesz az egyik legnagyobb hatással a generatív AI technológia.

A számok jelentőségét mutatja, hogy akár tíz százalékos iparági hatással lehet kalkulálni.

További nemzetközi adatok előrejelzése alapján az AI évente több, mint 1300 milliárd dollár értékteremtést fog generálni a bankszektorban. A GB Solutions vezérigazgatója kiemelte, hogy természetesen ezek a számok hipotézisek, de azt biztosan megállapíthatjuk, hogy napjainkban nem lehet elmenni az AI megoldások mellett.

FinTechShow 7.0

A hetedik FinTechShow színpadján Jendrolovics Máté, a GB Solutions vezérigazgatója (Készítette: Kovács Dávid)

Az AI bankok korszakának küszöbén állunk

Visszatekintve az elmúlt évtizedekre Jendrolovics Máté úgy látja, markánsan átalakult az, hogy milyen képességek alapján válnak sikeressé a banki szereplők.

A tradicionális bankok sikerét a fiókok száma és területi lefedettség határozta meg. Az internet és okostelefonok elterjedésével a digitális bankok korszaka nyílt meg és a digitális érettség vált a legfontosabb értékké.

Jendrolovics Máté szerint ismét trend forduló jöhet és el fogunk oda jutni, hogy nem csak a digitalizációs, hanem a mesterséges intelligenciás érettség is számítani fog – mondhatni, az AI bankok idejéhez közeledünk.

A felsorolt banktípusok három fő dimenzióban különböznek egymástól; ügyfél akvirálás, automatizálási folyamatok és a személyre szabott ajánlatok biztosításában.
Az ügyfél akvirálás tekintetében a digitális bank már elszakad a tradicionális bankokra jellemző személyes ügyfélkiszolgálástól, de a realitás az, hogy még számtalan szolgáltatás igénybevétele bankfiókban történik.

Ezzel szemben az AI bankok nyújtotta szolgáltatás várhatóan szinte teljesen mobil-vezérelt élmény lesz.

Egy jó digitális bank napjainkban is automatizált, de egy generatív AI alapú bank már teljesen más szintű automatizációt biztosít.

A perszonalizáció kapcsán is úttörő megoldásokkal találkozhatunk, egy digitális bank már képes személyre szabott ajánlatokat küldeni az ügyfeleinek, de ezek a szolgáltatások még mindig előre meghatározott útvonalon haladnak.

,,Az a bank fog tudni nagy ügyfél akvizíciós és profit képességre szert tenni, amelyik mobil-vezérelt élményt biztosít és AI optimalizált értékesítést fog meghatározni. Mindezek mellett fel fogja használni a mesterséges intelligenciát és generatív AI-t a belső folyamatai automatizációjára és képes lesz AI-vezérelt módon, személyre szabott értékeket közvetíteni.”

– foglalta össze Jendrolovics Máté.

Az előadás kitért arra is, hogy mai ismereteink alapján három fő irányba érdemes elindulni az AI potenciál kiaknázása érdekében;

1. Kompetenciák fejlesztése: infrastrukturális környezet, adatközpontok, talent menedzsment, jogi szakértelem
2. Technológiai építőkockák felépítése: dokumentum feldolgozás/generálás, nagy nyelvi modell (LLM – Large Language Model) keretrendszer, optikai karakterfelismerés, flagek, adatgyűjtési pontok
3. Iteratív pilotok: olyan konkrét, élesített megoldások, amiknek elindítása nem lehet három hónapnál hosszabb az ötlettől az élesítésig

Jendrolovics Máté, a GB Solutions vezérigazgatója szerint a siker kulcsát jelenleg a pilotok indítása jelentheti. Annyira új a terület, hogy a szereplők csak folyamatos tapasztalatszerzés útján tanulhatják meg a technológia legoptimálisabb felhasználását.

Címlapfotón Jendrolovics Máté, a GB Solutions vezérigazgatója 2023. október 11-én a hetedik FinTechShow-n (Készítette: Kovács Dávid)

Címkék: