2021.07.07.

Hogyan alakul át a fizetési iparág? Mire figyeljenek a bankok? Nemzetközi fizetési trendek a Citi szemszögéből

Szerző:

Kategóriák:

“A szabályozás, a technológiai fejlődés és az inkumbens bankok válasza alapvetően határozza meg a fizetési iparág változásának irányát és sebességét.” A bigtech cégek “behatolása” a fizetési szolgáltatások területére egyre mélyebb, ami új együttműködési és bevételi lehetőségeket is jelenthet a bankok számára. A PayTechShow-n Will Artingstall, a Citi, Emerging Payments and Business Development Igazgatója mutatta be a fizetési iparág fejlődését meghatározó trendeket.

I. Hat nemzetközi fizetési trend Észak-Amerikában

1. Felgyorsult digitalizáció a fizetésben – elbúcsúztak az amerikaiak a csekktől?

A pandémia hatására a már korábban bevezetett elektronikus fizetési megoldások használata exponenciálisan növekedett az USA-ban. A lakosság jelentős része elfordult a fizikai kontaktust igénylő fizetési módoktól, és többek között – az amerikaiak körében közkedvelt – csekk használata jelentősen csökkent. Ezzel párhuzamosan – mindamellett, hogy az amerikai fogyasztók egyes szolgáltatások esetében még mindig a bankjukban bíznak – a hagyományos fizetési módokat egyre gyorsuló ütemben váltják ki alternatív fizetési megoldásokkal.

“Személyek közötti fizetésnél hódít az azonnaliság, a másodlagos azonosítók használata, a különféle – pl. viselhető – eszközökkel történő fizetés lehetősége. Emellett a digitális pénztárca alkalmazások is áttörték a hagyományos fizetési módok bástyáit.”
Will Artingstall

Emerging Payments and Business Development Igazgató, Citi

2. Az adat és az AI mindent visz

A 2008-as válság után a vállalkozások nagy tömegben alakították át szervezetüket, hoztak létre megosztott szolgáltató központokat (Shared Service Center), valamint az ERP vagy más vállalatirányítási rendszerek alkalmazása is normává vált. Ez a változás a vállalkozások költségvetési, ellenőrzési, treasury területein jelentős adatfeldolgozó, elemző képesség kialakítását eredményezte, erős alapot adva az adatvezérelt szolgáltatások fejlődésének.

A gépi tanulás (machine learning), deep learning és a mesterséges intelligencia (AI) használata a fizetési alkalmazásokban – ezekre az erős alapokra épülve – egyre gyorsabban terjed és nő a prediktív adatelemzésen alapuló szolgáltatások kiterjedtsége, elérhetősége.

A banki működésben kiemelt alkalmazási területek a csalásmegelőzés, az automatizáció és a rekonsziliáció, amelyek már elérhetőek a vállalati ügyfelek számára

3. Fogyasztói elvárás a globálisan egységes fizetési élmény megteremtése

A globális fizetési szolgáltatók számára az egyik legnehezebb kihívás, hogy az egyes országok kultúrájának és a helyi szabályozásnak is megfelelő, a használt devizától független, a különféle fizetési eszközökön is ugyanazt az élményt és szolgáltatási palettát biztosító alkalmazásokat tudjanak gazdaságosan, hatékonyan fejleszteni és működtetni.

4. Növekszik az in-app fizetési megoldások népszerűsége

Különösen a pandémia hatására az elektronikus kereskedelem kiemelt jelentőségű értékesítési csatornává vált. A fizikai kereskedelemben is előtérbe került a teljesen kontaktusmentes fizetés, a POS terminál kihagyása a fizetésből. Robbanásszerűen terjednek az in-app fizetési, valamint a hitelezési és Buy-Now-Pay-Later megoldások.

5. “Ecosystem payments” megjelenése

A platform cégek, az ökoszisztéma tulajdonosok újraértelmezik az ügyfélményt; céljuk, hogy az ökoszisztéma beszállítói bővítsék szolgáltatási körüket és a fogyasztók a lehető legtöbb időt töltsék el a platformon.

Ezt a célt szolgálja az is, hogy az ökoszisztémát irányító társaságok újfajta – és többféle – fizetési megoldásokat, bank-as-a-service típusú megoldásokat ajánlanak a platformon lévő kereskedőknek, segítve ezzel, hogy a fizetés is az ökoszisztémán belül történhessen meg.

6. Fokozódó üzleti igény a határon átnyúló azonnali fizetés iránt

A nemzetközi üzleti, kereskedelmi kapcsolatokban egyértelmű igényként jelentkezik az ellenérték azonnali eljuttatása a kedvezményezetthez függetlenül attól, hogy az mely országban van.

II. Mit tanulhatunk a technológiai cégek üzleti lépéseiből?

1. Élethelyzet alapú fizetés

A technológiai platformok főként az adat- és technológiaigényes, a vásárló élethelyzeteihez és igényeihez igazított személyes pénzügyi szolgáltatásokban jelenthetnek versenyt a bankok számára.

A három terület, amely iránt kifejezetten érdeklődnek a technológiai platformok:

  • az adatok és a mesterséges intelligencia használata a fizetésben,
  • az alkalmazáson belüli (in-app) fizetés és az
  • ökoszisztémára épülő fizetési megoldások.

2. A technológia csatasorba állítása

A tech cégek a fizetési iparágban is fontos technológiákat (pl. 5G, felhő,IoT, AI, ML) nem csupán mélységükben ismerik, hanem azok lehetséges felhasználásában is jelentős előnyben vannak a fizetési iparág hagyományos szereplőivel szemben.

A tech cégek erőssége továbbá az end-to-end ügyfélélmény megvalósítása a fizetésben egyszerű szolgáltatási folyamatok mellett többek között az azonnali fizetés és az API hozzáférések használatával.

“A technológiai platformok a tőkeerejük, a technológiai képességeik és kapacitásaik, valamint az alkalmazott szolgáltatási megközelítés eredményeként erős versenytársak, így a mozgásukat, lépéseiket mindenképpen érdemes figyelni, elemezni.”
Will Artingstall

Emerging Payments and Business Development Igazgató, Citi

3. Felhő, skálázhatóság, szabályok és automatizáció

A technológiai platformok erőssége a “scale-by-design(azaz a skálázhatóság beépítése már a szolgáltatási képességek fejlesztése során), valamint a platformok belső működési szabályrendszerének megteremtése. A belső szabályrendszerek és a kapcsolódó automatizáció, különösen a felhővel együtt jelentősen növelik a hatékonyságot.

Például az ökoszisztéma tagjai a fizetéshez kapcsolódó szabályokat – azaz, hogy hogyan, milyen módon és milyen gyakorisággal, vagy események bekövetkeztekor történnek meg a platform cégek közötti fizetések – maguk állíthatják be. Amikor az előre meghatározott kritériumok teljesülnek, a fizetés automatikusan, gyakorlatilag emberi beavatkozás nélkül megtörténik.

A skálázhatóság és a szabályrendszerek felállítását követő automatizmus a működési hatékonyság növelése mellett testreszabott szolgáltatások nyújtását eredményezi.

4. Stratégiai kérdés a “payment divízió” helye a szervezetben. A fizetési szolgáltatások (payment) divízió helyet kap a technológiai cégek felsővezetésében.

A bigtech cégeknél a “payments” terület szerepe, jelentősége az utóbbi években felértékelődött. A korábbi, a pénzügyi-gazdasági divízióba besorolás helyett egyre gyakrabban önálló, felsővezetői divízió a “payments”, melynek stratégiája, innovativitása és eredményessége más divíziók bevételeire is jelentős hatással van. A fizetési szolgáltatások elhelyezése a szervezeti struktúrában a társaság eredményessége szempontjából meghatározóvá vált.

A bigtech cégek akár saját payment céget/szolgáltatót is létrehoznak a társaság saját fizetési műveleteinek, a saját szolgáltatásaikkal kapcsolatos fizetések menedzselésére.

III. Hogyan alakulhat a fizetési iparág jövője?

Az iparág jövőjét, a jövő alakulását alapvetően három erőtér mozgása határozza meg.

  1. Szabályozás: a technológia- és a versenyszabályozás kritikus területek, melyek alapvetően határozzák meg a játékteret.
  2. Technológia: a bigtech cégeknek jelentős szerepe van – és lesz is – a technológia fejlődésében és hasznosításában, így az 5G, IoT, felhő és AI technológiák alkalmazása kulcskérdés a bankok piaci eredményessége szempontjából.
  3. Az inkumbens bankok válasza a szabályozásra és a technológiai kihívásokra.

Ezen erőterek változásának elemzése szükséges ahhoz, hogy az átalakuló és folyamatosan változó játéktéren jól pozícionálhassák magukat és eredményesen játszhassanak a bankok, fintech és tech cégek.

Karolina Grabowska fotója a Pexels oldaláról

Címkék: