Így alakította át a koronavírus-járvány a hazai e-kereskedelmet

írta | 2020.11.06. | FinTechShow, Összes hír

Hogyan alakította át a koronavírus-járvány a hazai elektronikus kereskedelmet? Jön-e visszaesés a fogyasztásban a következő hónapokban? Felkészültek-e a kereskedők és a vásárlók a változásokra? Miért nem vezethetjük ki a készpénzelfogadást az elektronikus kereskedelemben? Válaszok Nagy Sándortól, az Ecommerce Hungary elnökétől a FinTechShow-n tartott előadásában.

Mit hozott a pandémia kereskedői oldalról?

A pandémiát megelőzően a piackutatók azt jósolták, hogy 2020 lehet az online kereskedelem legerősebb éve. Tavaly már 6,2% volt az online értékesítés aránya a teljes kiskereskedelmi forgalomból és az idei évre 7-7,5%-os részesedést vártak a szakértők, ha nincs a koronavírus-járvány. A pandémia miatt viszont azt látjuk, hogy ez az arány 8-8,5%-ot is eléri az év végére.

Ugyanakkor azt is fontos látni, hogy a pandémia mesterséges keresletnövekedést generált az online csatornák iránt és a vásárlók egy része kényszerből állt át az elektronikus vásárlásra. A kereskedők is igyekeztek alkalmazkodni a kialakult helyzethez és sok új belépő jelent meg a digitális térben kevés tapasztalattal és alacsony digitális tudással.

Az elemzések alapján a koronavírus-járvány eredményeként 3-4 ezerrel bővült a hazai webáruházak köre.

Már most látjuk, hogy az elmúlt időszak legnagyobb nyertesei a nagyobb elektronikus kereskedők voltak. Ők tudtak a leggyorsabban skálázódni, új erőforrásokat bevonni és a fogyasztói bizalmat jobban erősíteni.

Összességében viszont az látható, hogy Európához képest a magyar kereskedők nem tudtak olyan gyorsan felzárkózni digitálisan, egyrészt a halogató magatartás, másrészt a tudáshiány miatt.

e-commerce online fizetes elektronikus fizetes koronavirus-jarvany

Fotón Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke 2020.10.13-án a FinTechShow-n

Mit hozott a pandémia fogyasztói oldalról?

Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján az látható, hogy a hirtelen jött kiugrás után a vásárlók ismét előnyben részesítik az ismert és megszokott kereskedőket, termékeket és folyamatokat.

A GKI Digital kutatása szerint a koronavírus-járvány eredményeként pár hónap alatt 50 ezer új magyar vásárló jelent meg az elektronikus kereskedelemben, és az év első felévben 35%-kal bővült a kereslet 2019 azonos időszakához viszonyítva.

A koronavírus-járvány gazdasági következményeként több mint negyedmillió háztartásnál történt munkahely elvesztés és bevételkiesés, ami miatt

a keresleti görbe a harmadik negyedévben és a negyedik negyedév elején már elmaradt a tavalyi évhez képest.

Miután a kormány június második felében megszüntette a veszélyhelyzetet, romlottak a webáruházak konverziós mutatói, és – a tavaszi felfokozott állapotról – csökkent a vásárlási kedv.

„A lakosság általános közérzete, és a szűkülő, kiürülő családi kasszák összességében a teljes piacot tekintve mindenképpen egy visszafogottabb év végi költést vetítenek előre. Ugyanakkor az év hátralevő négy hónapjának forgalma – beleértve a karácsonyi szezon forgalmát is – nagyban függ a koronavírus második hullámának erősségétől, valamint az arra adott kormányzati reakcióktól is: az üzletekre vonatkozó esetleges korlátozások (idősávos vásárlás, nyitvatartások korlátozása), a távmunka és a digitális oktatás újbóli bevezetése a jelenlegi előrejelzésekkel szemben akár nem várt fordulatokat is eredményezhet az online kiskereskedelmi piacon”

– olvasható a GKI Digital oldalán.

Hogyan fizetünk?

  • 10-ből 9 vásárló megszakította a webshopban a megrendelést a fizetési folyamatnál – derül ki a Mastercard által támogatott legfrissebb kutatásból.
  • A legtöbb kutatásból ismert megállapítás, hogy „amit nem ismerünk eléggé, attól ösztönösen félünk.” Igaz, a magyarok bizalma növekszik az online fizetésekkel kapcsolatban – és akik külföldről rendelnek, azok már hozzászoktak az online fizetéshez -, de még így is meghatározó a készpénzes tranzakciók aránya.
  • A kereskedők is kezdik felismerni az online fizetésben rejlő lehetőségeket és a TOP200 e-kereskedő Magyarországon már plusz díjat számol fel azért, ha a vásárló az utánvétes fizetést választja az online fizetéssel szemben.
  • Ugyanakkor a kereskedőknek a fizetési paletta kialakítása terén a diverzitásra kell törekedniük, mivel a munkavállalók egynegyede készpénzben kapja a fizetését Magyarországon, így azok a webáruházak, amelyek nem biztosítják ennek a lehetőségét, elveszíthetik vásárlóik egy jelentős részét.
  • A készpénzes forgalmat erősítik az elektronikus kereskedelemben a C2C ügyletek, mivel sok esetben két magánember adás-vételi tranzakciója között a készpénz a legrövidebb út.

„Ha a kereskedőket szeretnénk az elektronikus fizetés irányába terelni, akkor adjunk számukra minél több olyan fizetési megoldást, amelyekkel csökkenthetik a kosárelhagyást, vagy amik konkrét előnyöket jelenthetnek számukra a forgalomnövelésben, pl. a vásárlók felé közvetíthető, a fizetési folyamatba beépített azonnali hitellehetőséget.”

Hiába áll rendelkezésre a technológia, ha nincs jelentős hozzáadott értéke, és nincs megfelelő indíttatás a használatához!

– zárta előadását Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke a FinTechShow-n.

Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnökének „Hogyan alakulnak át a fogyasztási és a pénzügyi szokásaink?” c. előadása megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig a résztvevők és az online jegyet vásárlók számára.

Az “Online jegyet” vásárlók számára hozzáférést biztosítunk a FinTechShow online videókonferencia platformhoz, amelyen 2020.12.31-ig megtekinthetők az előadások, a 3D-s kiállítói tér és kapcsolatot építhetnek egymással a résztvevők. FinTechShow program itt. Összes videó listája itt: Playlist.

Címlapfotón Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke. Forrás: FinTechZone.hu, FinTechShow, 2020.10.13.

Itt követhetsz minket:

Tudósítás

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.