2024. november 26.
BankTechShow
Megoldások a jövő digitális bankjához

2024.10.09.

Így lettünk digitális állampolgárok! Végigcsináltuk, leteszteltük!

Szerző:

Kategóriák:

A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) teljesen új megvilágításba helyezheti az állam és az állampolgárok közötti digitális kapcsolatot. Bár a DÁP applikáció már májustól elérhető és letölthető volt, azonban csak 2024. szeptembertől vált aktiválhatóvá a digitális állampolgárság.

A DÁP hivatalos weboldala szerint, ha valaki nem rendelkezik eSzemélyivel, az applikáció letöltése után egyelőre személyesen kell felkeresnie egy Kormányablakot az azonosításhoz – és mi meg is tettük.

A Kormány 2022-ben elfogadta a Digitális Állampolgárság Programot (DÁP), amely egységes, magas színvonalú digitális környezetet hoz létre, megkönnyítve az állampolgárok és a kormányzati szervek közötti kapcsolattartást.

Szeptembertől élesben is elindult a Digitális Állampolgárság Program Magyarországon. 2024 őszétől az állami szolgáltatások és az okmányok fokozatosan a mobiltelefonra költöznek és a tervek szerint 2026-ra a legfontosabb közigazgatást érintő ügyek digitalizálva lesznek.

Minden 14. életévét betöltött, személyigazolvánnyal rendelkező állampolgár számára lehetőség van a DÁP alkalmazás​ felhasználójává válni.

A Digitális Állampolgárság témában 2024. október 30-án folytatódik a FinTechZone és a Comnica közös webinárium-sorozata az IdomSoft Zrt. és a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség közreműködésével.

Meghívott szakértőinkkel közösen körbejárjuk a Digitális Állampolgárság Programmal (DÁP) kapcsolatos aktuális fejleményeket, különös tekintettel a technikai specifikáció és a DÁP e-aláírás előkészítésére. Regisztrálni a webináriumra itt lehet.

Mi a nulladik lépés?

Bár szeptembertől az eSzemélyi segítségével online is lehet regisztrálni az applikáción, a FinTechZone szerkesztősége arra volt igazán kíváncsi, hogy az applikáció letöltése után milyen hitelesítési folyamat történik a Kormányablakban.

A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) tesztüzeme előtt, már május 18-tól elérhető volt a Digitális Állampolgár alkalmazás az App Store-ban és a Google Play-en.

Érdemes az applikációt előre, otthon letölteni, majd azzal felkeresni a Kormányablakot, ezzel is megkönnyítve az ügyintézést.

A Kormányablakban időnként kialakult sorok elrettenthetik az állampolgárokat, éppen ezért ajánljuk, hogy az Ügyfélkapun keresztül, otthonunk kényelmében foglaljunk időpontot – így lesz esélyünk elkerülni az esetleges hosszabb sorban állást.

Bár a Digitális Állampolgársághoz köthető ügykör még friss, a Kormányablakban való bejelentkezés során egyértelműen jelölhetjük a ,,Digitális Állampolgárság Program előregisztráció”-t.

Időpontfoglalás Kormányablakba | Forrás: Ügyfélkapu

A bejelentkezés során a rendszer 15 percre becsüli az ügyintézést, de tapasztalatunk szerint ennél sokkal rövidebb idő alatt lehet végezni.

Kormányablak, megérkeztem!

A kiválasztott Kormányablakba a kapott időpont előtt néhány perccel érdemes megérkezni. A sorszám átvétele után hamar sorra lehet kerülni és az ügyintézővel megkezdődhet a digitális állampolgárságunk.

A DÁP hivatalos weboldala szerint az applikáció letöltése után azonosítás céljából a kormányablakba, érvényes személyazonosító igazolványt és internettel rendelkező mobiltelefont kell vinni (értelemszerűen azt, amire a DÁP mobilalkalmazás le lett töltve).

Az ügyintéző az okmányaink alapján azonosít, majd az applikáció megnyitásánál ki kell választani, hogy a Kormányablakban történő személyes azonosítást szeretnénk kérni.

Az ügyintéző ezután papíron kinyomtat egy előregisztrációs QR kódot, melyet az applikáción belül azonnal le tudunk olvasni. Ez a lépés köti össze a regisztrációt az állampolgár telefonjával.

Az ügyintéző ezt követően saját számítógépéről hangosan bediktál egy egyszer használatos számsort, amit be kell írni az applikációba. Ezzel a Kormányablakban történő technikai azonosítás véget is ért.

Egy Előregisztrációs nyilatkozat aláírására még szüksége lesz az ügyintézőnek (azért a teljes papírmentességet nem sikerült elérni), cserébe viszont a nyilatkozat másolatát megkapjuk.
Ez a dokumentum tartalmazza a regisztráció törlési kódját is, arra az esetre, ha meggondolnánk magunkat az applikáció használatával kapcsolatban.

Aláírásunkkal igazoltuk azt is, hogy átvettük az előregisztrációs adatainkat tartalmazó QR kódot, aminek felhasználása innentől a saját felelősségünk és vállaljuk, hogy ezt a jövőben kizárólag saját magunk használjuk fel a mobiltelefonunkon található DÁP alkalmazásban.

Nem véletlenül tűnik rövidnek az ügyintézővel való folyamat leírása – az egész alig három percet vett igénybe.

blank
blank
blank

Regisztrációs folyamat | Forrás: DÁP app

Itt a vége, fuss el vége… vagy nem teljesen?

A Kormányablakból kilépve néhány perccel később már meg is érkezik az első push üzenetünk a DÁP alkalmazástól és megkezdődik a regisztráció véglegesítése.

A kapcsolattartáshoz szükséges telefonszámot és e-mail címet szükséges megadnunk, amelyeket egy-egy megerősítő kóddal tudunk hitelesíteni. Vagyis érkezik egy e-mail és egy sms a DÁP-tól, ami tartalmazza a 15 percig érvényes hitelesítő kódot.

Amennyiben a személyes azonosítás után a felhasználónak sürgős dolga van, érdemes a regisztráció véglegesítését későbbi időpontban, nyugalomban elvégezni. Viszont, ha van pár szabad percünk (valójában csak 1-2 percről van szó, mert a folyamat nagyon gyors), akkor azonnal be is fejezhetjük a regisztrációt, így később már nem kell vele foglalkozni.

blank
blank
blank

Regisztráció véglegesítése | Forrás: DÁP app

Mikor érdemes az állampolgárnak megnyitni a DÁP mobilalkalmazást?

A regisztráció véglegesítése után az applikáció FaceID-val könnyen megnyitható, és már elérhetők bizonyos funkciók.

Digitális erkölcsi bizonyítvány igénylése

Az applikációban elérhetővé vált a az erkölcsi bizonyítvány, amit egy gombnyomással igényelhetünk. Az ügyintézési határidő 8 nap, de akár egy munkanapon belül ki megérkezhet a kért dokumentum.

A hatósági erkölcsi bizonyítvány megszerzéséhez nincs más dolga a felhasználónak, mint az “Erkölcsi bizonyítvány igénylése” gombra kattintani és az adatok ellenőrzése után (tényleg csak ellenőrzés, mert a rendszer ezt kitölti a korábban megadott adatok alapján) már be is fogadja a rendszer a kérelmet. Az én esetemben néhány percen belül már meg is kaptam az okmányt.

A kizárólag magyar nyelven igényelhető hatósági digitális erkölcsi bizonyítvány igénylése teljesen ingyenes minden alkalommal.

Rendőri igazoltatás

A sajtóban leggyakrabban az úgynevezett eAzonosítás szolgáltatásról hallhattunk, ugyanis szeptembertől a DÁP mobilalkalmazás segítségével QR-kód felmutatásával igazolhatjuk személyazonosságunkat egy rendőri igazoltatás során.

A folyamat rendkívül egyszerű; a rendőri igazoltatáskor az applikáció főoldalán rákattintunk a “Rendőri igazoltatás” csempére és az alkalmazás azonnal megjeleníti a QR kódot, amit a hatósági személynek fel kell mutatni.

Foglalj időpontot bármelyik Kormányablakba!

Bár a cikk elején már írtunk arról, hogy a Kormányablakba való időpontfoglalás DÁP alkalmazás nélkül is gördülékenyen ment, az applikáción belül azonban még egyszerűbb a folyamat. Bár a foglalható ügyek listája még nem túl hosszú, már elérhető időpontfoglalás a hétköznapokban leggyakrabban elérhető ügyekhez.

blank
blank
blank

DÁP applikáció | Forrás: DÁP app

Milyen funkciók várnak majd még ránk?

Az eAzonosítást a közeljövőben sokkal szélesebb körben használhatjuk. Idővel nemcsak állami oldalakra való belépéskor, hanem 2025 nyarától pénzintézetek, közműszolgáltatók és telekommunikációs cégek felületein is alkalmazhatjuk.

Sőt, a személyes ügyintézés során is helyettesíthetjük vele a fizikai okmányainkat; így például bankfiókokban, ügyfélszolgálatokon, sőt dohányboltokban és élelmiszerüzletekben is digitálisan igazolhatjuk majd magunkat.

Az eAzonosítás mellett az elektronikus aláírás is kulcsfontosságú eleme lesz a digitális ügyintézésnek. Az alkalmazásban létrehozott minősített eAláírással ellátott dokumentumok teljes bizonyító erejű magánokiratnak számítanak majd, melyeket az Európai Unió összes tagállamában elfogadnak.

A Digitális Állampolgárság témában 2024. október 30-án folytatódik a FinTechZone és a Comnica közös webinárium-sorozata az IdomSoft Zrt. és a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség közreműködésével.

Meghívott szakértőinkkel közösen körbejárjuk a Digitális Állampolgárság Programmal (DÁP) kapcsolatos aktuális fejleményeket, különös tekintettel a technikai specifikáció és a DÁP e-aláírás előkészítésére. Regisztrálni a webináriumra itt lehet.

Címlapfotó forrása: dap.gov.hu

Címkék:
blank