Milyen lenne az a banki okostelefonos alkalmazás, amit a Facebook, a Google, vagy az Apple csinálna? Bonyolult menürendszer helyett jól felépített információs architektúra, vagány design és merész megközelítések jellemeznék. És mi a helyzet idehaza? Fikció és valóság következik.

Miért kell a banki applikációknak sivár sivatag érzést kelteniük? Ha a XXI. század építőköve az adat, a vizualizáció pedig az érzelmi manipulálás eszköze, akkor miért ne lehetnének a banki app-ok élvezetesek. Górcső alá vettünk egy újgenerációs mobilbanki koncepciót (“Light Bank”) és megnéztük, milyen megközelítésbeli különbségek fedezhetőek fel kishazánk 5 hazai nagybankjának mobilbankjához képest.

Szerk. megjegyzés: a “Light Bank” mobilbanki koncepció elsődleges célcsoportja a Millenium generációhoz tartozó diákok, felfedező típusú, energikus értékesítési vezetők és vállalkozók, akik nyitottak az újdonságokra, szeretik a különleges és szép kivitelezésű dolgokat. A hazai mobilbankok ezzel szemben generikusak, ugyanazzal a megjelenéssel próbálják megszólítani a fenti célcsoportot és az idősebb korosztályt is.

Az összehasonlításban azokat a pontokat emeltük ki, amelyek korosztálytól és habitustól függetlenül valamennyi, a digitális szolgáltatásokra nyitott célcsoport számára fontos lehet.

Végtelenül egyszerű és letisztult

A digitális bankolás világába vezető út két pofonegyszerű kérdéssel kezdődik:

“Mennyi pénzünk van?”, “Mire ment el a pénzünk?”

Legalábbis a felhasználók többsége – kortól, nemtől és lakóhelytől függetlenül – erre akar választ kapni azonnal és emészthető formában. Ez az adatzsonglőrködés és a vizualizáció színtere, ahol az adatcunami megzabolázott, intuitív információvá válik. És az első pont, ahol szembesülhetünk azzal, segítségünkre van-e bankunk a pénzügyeink átlátásában és megértésében, vagy úgy törődik velünk, mint a spártai apák fiúgyermekükkel az ókorban.

A jó hír, hogy az applikációba való belépés áramvonalasítása a hazai nagybankok többségének sikerült és két kivételtől eltekintve már itthon sem számít újdonságnak a biometrikus azonosítás.

A gyors hopponálást követően a nyitó képernyő lehetne végtelenül egyszerű és letisztult, fókuszban a számlaegyenlegünkkel. És ma már az sem ritka igény, ha:

  1. több számlánkat (pl. lakástakarék-pénztár, önkéntes nyugdíjpénztár stb.), vagy
  2. egyenlegünket (pl. hitelegyenleg), vagy
  3. családtagjaink számláit is szeretnénk

azonnal átlátni, egyetlen mozdulattal elérni (lásd a korábban bemutatott, Design-Oscar díjas Deutsche Bank működő mobilbankját).

mobil bankolas mobil banki appok mobilbank

Itthon a vizsgált bankok pénzügyi termékenként tüntetik fel, hogy melyik számlán, egyenlegen mennyi pénzt mozgósíthatunk. Amit már nehezebb átlátni, ha szeretnénk azonnal megszüntetni a bankunkkal a szerződéses jogviszonyunkat (és minden függőségünket), akkor forintra pontosan mennyit fizetnének ki nekünk a “pénztárnál”.

mobil bankolas mobil banki appok Magyarorszag

A tranzakciókhoz kapcsolódó fő információk megjelenítéséből még mindig hiányoznak azok az “apró” ügyfélbarát megközelítések, amelyek segítik például a kártyás tranzakciók egyértelmű beazonosítását. A tranzakciók földrajzi beazonosítását segítő térképes megjelenítés sokat segíthetne ezen a problémán.

Light Bank mobilbankolas mobilbank tranzakcio tortenet

Élethelyzet alapú tranzakciók

A banki applikációkban az átutalás még mindig funkcionális és élménymentesen száraz.

mobilbankolas atutalas mobilbank app

Kreatív megközelítés, amikor ujjunkat az egyenlegen tartva két opció jelenik meg:

  1. ujjunkat a képernyőn felfelé húzhatjuk, ha pénzt szeretnénk hozzáadni a számlánkhoz; vagy
  2. lefelé, ha fizetnénk, pénzt küldenénk.

A pénzküldés funkciót a „Light Bank” készítői arra alapozva alakították ki, hogy az ügyfelek átutalásaik 80%-át rendszeresen ugyanazon kedvezményezetti körnek indítják. A „sablon” funkció mellett bevezették a „legutóbbi tranzakciók” opciót, amely alatt azokat a kedvezményezetteket jeleníti meg, akiknek az elmúlt időszakban utaltunk. Ezt a példált idehaza az MKB Mobilalkalmazás követi.

light bank mobilbankolas mobilbank penzkuldes

A vizsgált bankok közül az Erste mobilbankja az, amelyik egy lépéssel talán már közelebb jár a „Light Bank” élményszerű megközelítéséhez, azáltal, hogy az „Átvezetés” funkcióban dinamikusan változtatható a forrásszámla és a célszámla. Továbbá dinamikusan változik az átutalási sablon attól függően, hogy hitelkártyát szeretnénk törleszteni, vagy csak átvezetni saját számlák között.

erste bank mobilbankolas mobilbank

Piactér megközelítés

A „Light Bank” koncepcióban a különböző termékek és szolgáltatások igénylését is újragondolták. Amíg a hazai mobilbankokban az oldalsávban (sidebar) elhelyezett menürendszerrel találkozhatunk, – ahol a legtöbb esetben ráadásul jó hosszan görgethetünk – addig a „Light Bank” egyfajta piactér megközelítést alkalmaz.

mobilbankolas mobilbank menu

A „Light Bank” piacterén először kiválasztjuk mire van szükségünk – hitelre, megtakarítási termékre, biztosításra, stb. – majd meghatározzuk a célt. Ez alapján a bank a célunk eléréséhez legjobban illeszkedő terméket ajánlanja és megkímél minket a bonyolult menürendszer útvesztőjétől.

mobilbankolas light bank mobilbank

FinTechZone: “WatchDog”

Magyarországon már több mint 3 millióan vásárolnak az interneten, 1 millióan használják az okostelefonjukat pénzügyeik intézésére, és növekszik azok tábora is, akiknél a digitális ügyfélélmény meghatározó szempont a pénzügyi szolgáltató kiválasztásánál. Célunk a hazai digitális pénzügyi alkalmazások objektív, független, fogyasztó oldali „minőségellenőrzése”, az előnyök és hátrányok transzparens bemutatása, hogy a felhasználók felkészültek lehessenek ezen a területen is.

Hiánypótló jelleggel hamarosan elindítjuk a FinTechZone WatchDog-ot, ami rendszeresen értékeli a hazai, illetve a magyarok számára is elérhető nemzetközi webes és mobilos pénzügyi alkalmazásokat.