Fel vannak-e készülve a biztosítók a gépjármű biztosítás eltűnésére az önvezető autók tömeges elterjedésével? De hova tűnik majd? Illetve egészen pontosan: Mivé alakul át?

Lenyomják a biztosítási díjakat

Unásig ismételgetjük, hogy jönnek az önvezető autók. Eljön majd az a pillanat, amikor az önvezetés elér abba az állapotba, hogy tényleg nem kell beavatkoznunk a gépjármű irányításába. Itt már nem a mi felelősségünk lesz a karambol, hanem a gyártóé. Addig is – várhatóan még évekig és egyébként helyesen – a törvényalkotó a jármű tulajdonosát fogja kötelezni, hogy kössön felelősség biztosítást.

Ha ezek az autók tényleg maguktól mennek majd, akkor a jelenlegi tarifáinkat nagyon újra kell gondolni. Mi köze lesz majd ekkor pl. a vezető életkorának ahhoz, hogy mekkora a kockázat? Semmi.

Sokkal inkább az lesz a kérdés, hogy mennyire megbízható a gyártó. Sőt, a gyártók vélhetően abban versenyeznek majd, hogy kié a legbiztonságosabb önvezető autó, kié karambolozott a legkevesebbet, kié a legkisebb kockázat. Összességében a gyártók – a marketing szempontok miatt (is) – várhatóan lefelé nyomják majd a díjakat. Hiszen

a biztosítási díj a közvetlen mutatószám lesz arra, hogy milyen jó és biztonságos az önvezető autó.

Ha kell, akkor biztosítót csinálunk

Idén februárban Elon Musk azt mondta:

„ha a biztosítási díjak, amit a szolgáltatók nyújtanak, nem arányosak a kockázattal, akkor megcsináljuk mi magunk a biztosítást is.”

Kifejtette azt is, hogy a biztosítást az autó árába építve képzeli el. Valójában már most is vannak olyan együttműködések, ahol a járműgyártó kiválaszt egy biztosítót és kvázi beépíti a biztosítást az autó árába. Ezt egyelőre csak a cascokra tervezik, de ahogy jön az önvezetés, ez igaz lesz a felelősségbiztosításra is.

biztosítás és az önvezető autók

Egy Tweet-ben pedig Elon Musk azt állította:

“A biztosítási díjaknak 80%-kal kell csökkenniük az önvezető autóknál.”

Láthatatlanná válhatnak a biztosítók

Autógyártó jóval kevesebb van, mint biztosító, ezért jól és gyorsan kell helyezkedniük a biztosítóknak, ha versenyben akarnak maradni ezen a piacon. Talán nem véletlen, hogy már most nagy a tumultus a gyártók környékén.

A jövő gépjármű biztosítás piacán a biztosítók a sok milliós lakossági ügyfél helyett, néhány tucat vállalati (B2B) ügyfelet kapnak majd. Teljesen új tarifákat kell majd összerakni, ami nem a vezetőkről, hanem az autókról, vagy sokkal inkább a gyártóról szól.

Ha nem vigyáznak a biztosítók, akkor teljesen láthatatlanok lesznek.

A másik trend: közösségi autózás

A másik nagy trend a carsharing, a közösségi autózás. Egyre többen választanak közösségi megoldásokat, ami főleg városokban egy rendkívül kényelmes megoldás. Csak akkor használom, ha kell, egyébként nincs vele gondom.

Elértünk oda, hogy 2024-re a közösségi autózást már 16,5 milliárd dolláros üzletnek prognosztizálják. Ma a legnagyobbnak számító Car2Go-nak 2,5 millió regisztrált felhasználója és 14 ezer autója van. Ez is egy B2B üzlet lett.

Ezek az változások kihatnak majd a biztosítók struktúrájára és bevételeire is. Nem lesz akkora a díj és nem is lesz szükség akkora adminisztrációra sem.

Új fejezet nyílik a biztosításban

A kárrendezés is átalakul. Ha az autógyártók által beépített biztosításokra gondolunk, akkor az sokkal inkább a garanciára hasonlít majd. Ha valami baj van, az önvezető autó bemegy a márkaszervizbe, várhatóan éjszaka és magától. Ide szinte egyáltalán nem kell majd a káronkénti ügyintézés. A kárgyakoriság a töredékére fog csökkenni, ami a díj mellett az adminisztrációs költségeket is lenyomja.

A jövedelmezőség is teljesen átalakul. Ez leginkább a leányvállalatoknál lesz érezhető. Ezek a megállapodások, ha létrejönnek, központi B2B szerződések lesznek majd. Ennek eredményeként az autóbiztosításból származó díjbevétel egy része a leányvállalatoktól a központokba áramlik.

Kié lesz az ügyfél?

Jónéhány kompozit társaság abban hitt, hogy majd az autóbiztosításon keresztül eléri az ügyfeleket más termékekkel. De mi van, ha

nem is lesz adat az ügyfélről ebben az új világban a biztosítónál?

Most nagyon úgy fest, hogy már középtávon sem éri meg a biztosítóknak, hogy a gépjármű üzletág profitabilitását feláldozzák az ügyfélszerzés érdekében. Hosszútávon a biztosítók a következőkből választhatnak:

  • beszállítóként beállnak egy-egy autógyártó mögé, vagy
  • kiépítik a saját közvetlen ügyfélelérésüket.

Viszont ezeket az ügyfeleket nem az autóbiztosításon keresztül lehet majd elérni. Hogy hogyan, az egy teljesen új fejezet lesz a biztosításban!

Az eredeti írás itt jelent meg. Hasonló cikkeket is itt találsz: Insurance 2.0 blogon vagy a blog Facebook oldalán.