Az Európai Bizottság a napokban két új szakmai konzultáción várja a piaci szereplők véleményét, javaslatait: a digitális pénzügyi stratégia előkészítése mellett a fizetési szolgáltatások fejlesztésének ösztönzése is előtérbe került. 2020. harmadik negyedévében tervezi kiadni a következő 5 év fejlesztési területeit bemutató Digitális Pénzügyi Stratégiáját és az európai fizetési szolgáltatások alapját jelentő fizetési stratégiát, a Retail Payment Strategy-t.

A koronavírus járvány világszerte megmutatta a készpénzmentes fizetés, az online fizetési megoldások kiemelkedő fontosságát és egyben rávilágított arra, hogy

Európában a pénzügyi szektor digitalizációja, a digitális technológiák beépülése a pénzügyi szolgáltatásokba – és ezáltal életünkbe – még nem érte el a kívánatos mértéket.

A lakosság jelentős része került nehéz helyzetbe amiatt, hogy a kártyás fizetés nem minden kereskedőnél lehetséges és kevés a tapasztalatuk az online fizetési szolgáltatások terén.

A bankszektor minden szereplője, a vállalkozások, a lakosság számára is nyilvánvalóvá vált a gazdaság magasfokú kitettsége a digitális pénzügyi technológiáknak, szolgáltatásoknak.

Társadalmi szinten felértékelődött a fintech, a digitális pénzügyi technológiák alkalmazásának fontossága.

A pénzügyi szektor fejlesztésére kidolgozandó Uniós stratégia egyik legerősebb fókusza lett a távoli online fizetési megoldások fejlesztésének és európai szintű használatának növelése,

a vészhelyzet esetén is megbízhatóan működő pénzügyi hálózatok és rendszerek biztosítása.

Európa FinTech stratégiája

A 2018-as FinTech Akcióterv alapján a digitális pénzügyi technológiák és megoldások fejlesztésére, a pénzügyi innováció szabályozói akadályainak feltárására szakértői munkacsoportot (Expert Group on Regulatory Obstacles to Financial Innovation) hozott létre a Bizottság.

A 2019 decemberében benyújtott 30 pontos szakértői javaslatcsomag és a koronavírus járvány várható hatásai alapján a Bizottság 4 stratégiai fókuszpontot határozott meg a digitális pénzügyek európai fejlesztésére:

  1. a pénzügyi szolgáltatások szabályozási keretrendszere feleljen meg a digitális kor elvárásainak,
  2. a fogyasztók és a vállalkozások az európai egységes belső piacnak köszönhetően használják és élvezzék a digitális pénzügyi szolgáltatásokat.
  3. A Bizottság támogatni kívánja az adatvezérelt pénzügyi szektor kialakulását és működését.
  4. Alapvetően fontos az európai digitális pénzügyi rendszer megbízhatóságának, ellenálló képességének javítása.

Az Európai Unió új FinTech, Digitális Pénzügyi Stratégiája az első három stratégiai fókuszra adott válaszok felhasználásával kerül kialakításra.

A konzultációs kérdőív a stratégiai fókuszok mentén 3 fő csoportban összesen 47 kérdést tartalmaz:

  1. Az első kérdéscsoportban a piaci szereplők értékelhetik a jelenlegi szabályozói keretrendszer megfelelőségét, hogy a jelenlegi szabályozás mennyiben innovációbarát, illetve megfelel-e a technológiasemlegesség követelményének.
  2. A második kérdéscsoportban az egységes pénzügyi piac előnyeinek kihasználását célzó javaslatokat várja a Bizottság.
  3. A 3. kérdéscsoport célja, hogy az adott válaszok alapján a Bizottság az adatvezérelt pénzügyi piac fejlődését támogató szabályozói keretrendszerét kialakíthassa. A keretrendszer alapjait a GDPR, a nemrég elfogadott Európai Adatstratégia és a Mesterséges Intelligencia Fehérkönyv alkotják. Ezen szabályok bázisán keresi a Bizottság, szükségesek-e további intézkedések.

A válaszok mellett a Bizottság várja a pénzügyi szektor digitalizációjának további lehetőségeire, az új technológiák adaptálásának gyorsítására vonatkozó piaci javaslatokat is.

A konzultációs dokumentum és az online kérdőív elérése itt.

Készül az EU új fizetési stratégiája is

Az innovatív technológiák terjedése új szolgáltatási lehetőségeket eredményez a fizetés terén is (pl. azonnali fizetés, online szerződéskötés).   

A fizetési szolgáltatások tagállami eltérő fejlődési üteme hozzájárul az egységes európai belső pénzügyi piac töredezettségéhez, ami nehezíti a szolgáltatások skálázását, rontja a hatékonyságot, így jelentős hátráltató tényező a BigTech cégekkel folytatott versenyben.

Az átfogó stratégiai célokon túl a készülő stratégia legfontosabb célkitűzése, hogy a jelenlegi járványhoz hasonló vészhelyzetben is biztonságosan, stabilan működő versenyképes pénzügyi szektor épüljön fel és szolgálja ki a lakosságot magas ügyfélélmény mellett megengedhető áron.

A stratégia elkészítéséhez a piaci szereplők véleményét, javaslatait kéri a Bizottság a 2020. április 3-án indított piaci konzultációval.

A konzultációs kérdőív 4 fő célkitűzésre összpontosít:

  • Gyors, biztonságos, transzparens határon átnyúló fizetési eszközök legyenek megengedhető áron elérhetők Európa teljes területén. A szolgáltatások a belföldi szolgáltatások ügyfélélményével azonos módon legyenek igénybevehetők.
  • Az európai lakossági fizetési piac legyen innovatív, versenyképes, nyitott.
  • Hozzáférés biztosítása biztonságos, hatékony és interoperábilis retail fizetési rendszerekhez és a kiszolgáló infrastruktúrákhoz.
  • Javuljanak a határon átnyúló fizetési szolgáltatások – beleértve az átutalást, pénzküldést, erősödjön az euro nemzetközi szerepe.

A konzultációs dokumentum elérhetősége itt.

A konzultációk keretében 2020. június 26-ig juttathatják el véleményüket a tagállamok szabályozói, pénzügyi felügyeletei, az Európai Központi Bank (EKB), a fintech szervezetek és a digitális pénzügyi piacokon érdekelt piaci szereplők (bankok, startupok, tech cégek), valamint a tudományos szféra képviselői. A Bizottság kifejezetten kíváncsi az Uniós polgárok véleményére, meglátására.

Címlapfotó: Pixabay.com