2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2021.03.31.

Két év alatt ugrásszerűen nőtt a mobilbankolók száma Magyarországon

Szerző:

Kategóriák:

A bankkártyával rendelkezők több mint fele használt mobilbankot 2020-ban, amely arány két éve még csak 13% volt – derül ki a Mastercard kutatási eredményéből. Minél több élethelyzetben nyújt megoldást a mobilbanki alkalmazás, annál többen használhatják a mindennapokban. Az azonnali fizetés és az érintéses technológia összeolvadásával újabb fizetési megoldással, az érintéses azonnali fizetéssel bővíthetik a bankok, fizetési szolgáltatók az applikációjukat.

A Mastercard éves felmérése szerint 2020-ban a mobilbankot használók aránya elérte az 56 százalékot a bankkártyával rendelkezők körében, ami 4-szeres növekedést jelent a két évvel ezelőtti állapothoz képest.

A FinTechZone megvizsgálta, milyen tényezők járultak hozzá a mobilbankolók ugrásszerű növekedéséhez az elmúlt két évben. A növekedést támogatták többek között:

  • a mobilbanki alkalmazások funkcionalitásának bővülése (pl. bankkártyához kapcsolódó kényelmi funkciók, kedvezmény programok, személyi kölcsön stb. megjelenése),
  • a bankoláson túlmutató, a mindennapi használatot támogató mobiltárca funkciók beépülése a mobilbanki alkalmazásokba (érintéses mobilfizetés, mentett kártyás fizetés, magánszemélyek közötti egyszerű és gyors pénzküldés),
  • a számlabefizetés lehetőségének megjelenése a csekk, vagy a QR-kód lefotózásával,
  • a többlépcsős ügyfél-hitelesítés kötelező bevezetése az online vásárlásoknál, és
  • az azonnali fizetés elindulása.

Végül, de nem utolsó sorban a koronavírus-járvány elleni intézkedések is jelentős mértékben hozzájárultak a digitális csatornák, így a mobilbanki alkalmazások fokozott használatához.

Máshogy használják a mobilbankot a fiatalok

A Mastercard kutatásából az is kiderül, hogy korosztályos bontásban a fiatalok (18-34 évesek) a legaktívabbak, itt 65% a felhasználók aránya, de ez a legidősebb vizsgált korosztályban (50-64 évesek) is közelít az 50 százalékhoz.

A használt mobilbanki funkciók közül legtöbben a banki átutalást említették (74%), de sokan itt ellenőrzik az egyenlegüket (71%) és nézik át korábbi tranzakcióikat (62%). Érdekesség, hogy a fiatalok a többi korosztályhoz képest valamivel ritkábban említették az átutalást a gyakran használt mobilbanki funkciók között, de szívesebben használják az ilyen applikációkat P2P pénzküldésre (47%), mint a 35-49 évesek (40%), vagy az 50-64 évesek (34%).

„A kutatásunk rámutatott, hogy 97 százalékos okostelefon penetráció mellett a többség banki ügyeit is ezeken az eszközökön szeretné intézni. Ma már néhány másodperc alatt ellenőrizhetjük egyenlegünket, küldhetünk azonnal pénzt, vagy indíthatunk utalást.

Fontos, hogy a mobilunkban elérhető pénzügyi lehetőségeink egyre inkább bővüljenek, miközben használatuk folyamatosan egyszerűsödik. Ide tartoznak az olyan fejlesztések is, mint a számlaalapú bolti vagy webshopos fizetés, a nyílt bankolási megoldások, de az azonnali átutalás is. Az a szolgáltató könnyen versenyelőnybe kerülhet, aki először tesz elérhetővé ilyen innovatív funkciókat ügyfelei számára.

Eölyüs Endre

Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgató, Mastercard

A nemzetközi trendek elemzése során egyre inkább az körvonalazódik, hogy a bankok, fizetési szolgáltatók között megindult a harc a „képernyőidért”, amiben kulcsszerepe van a bankoláson túlmutató, innovatív funkcióknak.

Újabb lehetőség a mobilbanki alkalmazások funkciójának bővítésére

Az azonnali fizetés tavaly márciusi elindulására és az érintéses mobilfizetés rohamos terjedésére alapozva a Mastercard elérhetővé tette az érintésmentes azonnali fizetést a POS terminálokon.

A mobilbankolás egyik új funkcionalitása lehet a hazai szolgáltatók számára is elérhető bankszámla alapú fizetés, a Mastercard tokenizációs technológiájával. Ez a Pay by Account névre keresztelt megoldás lehetővé teszi, hogy

a felhasználók bolti vagy online környezetben okostelefonjuk segítségével ne kártyájuk, hanem közvetlenül számlájuk terhére fizessenek.

Ez a kereskedőknek is könnyebbséget jelent, hiszen a Mastercard megoldása a már mindenki számára ismert érintésmentes (NFC) technológiával működik, a vásárló telefonját a POS-terminálhoz érintve fizet – nincs szükség tehát új eszközök telepítésére bolti azonnali fizetések elfogadásához.

A FinTechZone év elején megkérdezte a bankok felsővezetőit a 2021. évi digitális fejlesztési terveikről és többen is kiemelték, bővíteni fogják a mobilbanki alkalmazásban elérhető elektronikus fizetési megoldások körét, hogy még több élethelyzetben segítse az ügyfeleket pénzügyek kényelmes, gyors és biztonságos kezelésében.

„Ma már a jó ügyfélélmény és a biztonság nem valami plusz, hanem alapelvárás kell, hogy legyen, mindezekről pedig fontos, hogy az ügyfelek is tudjanak, sőt, kétségük se férjen ahhoz, hogy adataik jó kezekben vannak. A Mastercard tokenizációs megoldása a mobilfizetések kapcsán már jól ismert, ezt a technológiát használjuk a számlaalapú fizetési megoldásunkban is.”

Racskó Tamás

üzletfejlesztési menedzser, Mastercard

„Az Egyesült Királyságban működő Faster Payments rendszer jó példa arra, hogy milyen hatalmas potenciál van az azonnali fizetési rendszerek és innovatív fizetési megoldások összekapcsolásában. A Faster Payments-nek köszönhetően a felhasználók pénzt küldhetnek ismerőseiknek, ehhez pedig elég egy telefonszám, de ugyanúgy fizetési kérelemre is van lehetőség. Az előző hónapban a rendszer közel 238 millió fizetést dolgozott fel, egy-egy tranzakció pedig néhány másodpercig tartott csupán” – tette hozzá a szakértő.

A tranzakciótörténet adatgazdagítása is növelheti a mobilbankolás élményét

A biztonság mellett a mobilbankolás felhasználói élményét is javíthatják a pénzügyi szolgáltatók, például, ha átláthatóbbá teszik a vásárlási tranzakciók utánkövetését. A Mastercard pár hónapja jelentette be együttműködését az Ethoca nevű céggel, melynek segítségével a tranzakció történetben olyan plusz információk válhatnak elérhetővé, mint például a kereskedő neve és logója, vagy a vásárlás helye.

A mellett, hogy ez az újítás segíti az ügyfeleket vásárlásaik utólagos azonosításában, a kereskedők márkaismertségét is növelheti. A szolgáltatás ingyenes, a kereskedőknek csak annyi a dolguk, hogy mielőbb feltöltsék ezeket az adatokat a logo.ethoca.com oldalra.

Címlapfotó: StockSnap képe a Pixabay -en.
Címkék:
blank