A bankkártyával rendelkezők több mint fele használt mobilbankot 2020-ban, amely arány két éve még csak 13% volt – derül ki a Mastercard kutatási eredményéből. Minél több élethelyzetben nyújt megoldást a mobilbanki alkalmazás, annál többen használhatják a mindennapokban. Az azonnali fizetés és az érintéses technológia összeolvadásával újabb fizetési megoldással, az érintéses azonnali fizetéssel bővíthetik a bankok, fizetési szolgáltatók az applikációjukat.
A Mastercard éves felmérése szerint 2020-ban a mobilbankot használók aránya elérte az 56 százalékot a bankkártyával rendelkezők körében, ami 4-szeres növekedést jelent a két évvel ezelőtti állapothoz képest.
A FinTechZone megvizsgálta, milyen tényezők járultak hozzá a mobilbankolók ugrásszerű növekedéséhez az elmúlt két évben. A növekedést támogatták többek között:
- a mobilbanki alkalmazások funkcionalitásának bővülése (pl. bankkártyához kapcsolódó kényelmi funkciók, kedvezmény programok, személyi kölcsön stb. megjelenése),
- a bankoláson túlmutató, a mindennapi használatot támogató mobiltárca funkciók beépülése a mobilbanki alkalmazásokba (érintéses mobilfizetés, mentett kártyás fizetés, magánszemélyek közötti egyszerű és gyors pénzküldés),
- a számlabefizetés lehetőségének megjelenése a csekk, vagy a QR-kód lefotózásával,
- a többlépcsős ügyfél-hitelesítés kötelező bevezetése az online vásárlásoknál, és
- az azonnali fizetés elindulása.
Végül, de nem utolsó sorban a koronavírus-járvány elleni intézkedések is jelentős mértékben hozzájárultak a digitális csatornák, így a mobilbanki alkalmazások fokozott használatához.
Máshogy használják a mobilbankot a fiatalok
A Mastercard kutatásából az is kiderül, hogy korosztályos bontásban a fiatalok (18-34 évesek) a legaktívabbak, itt 65% a felhasználók aránya, de ez a legidősebb vizsgált korosztályban (50-64 évesek) is közelít az 50 százalékhoz.
A használt mobilbanki funkciók közül legtöbben a banki átutalást említették (74%), de sokan itt ellenőrzik az egyenlegüket (71%) és nézik át korábbi tranzakcióikat (62%). Érdekesség, hogy a fiatalok a többi korosztályhoz képest valamivel ritkábban említették az átutalást a gyakran használt mobilbanki funkciók között, de szívesebben használják az ilyen applikációkat P2P pénzküldésre (47%), mint a 35-49 évesek (40%), vagy az 50-64 évesek (34%).
„A kutatásunk rámutatott, hogy 97 százalékos okostelefon penetráció mellett a többség banki ügyeit is ezeken az eszközökön szeretné intézni. Ma már néhány másodperc alatt ellenőrizhetjük egyenlegünket, küldhetünk azonnal pénzt, vagy indíthatunk utalást.
Fontos, hogy a mobilunkban elérhető pénzügyi lehetőségeink egyre inkább bővüljenek, miközben használatuk folyamatosan egyszerűsödik. Ide tartoznak az olyan fejlesztések is, mint a számlaalapú bolti vagy webshopos fizetés, a nyílt bankolási megoldások, de az azonnali átutalás is. Az a szolgáltató könnyen versenyelőnybe kerülhet, aki először tesz elérhetővé ilyen innovatív funkciókat ügyfelei számára.”
A nemzetközi trendek elemzése során egyre inkább az körvonalazódik, hogy a bankok, fizetési szolgáltatók között megindult a harc a „képernyőidért”, amiben kulcsszerepe van a bankoláson túlmutató, innovatív funkcióknak.
Újabb lehetőség a mobilbanki alkalmazások funkciójának bővítésére
Az azonnali fizetés tavaly márciusi elindulására és az érintéses mobilfizetés rohamos terjedésére alapozva a Mastercard elérhetővé tette az érintésmentes azonnali fizetést a POS terminálokon.
A mobilbankolás egyik új funkcionalitása lehet a hazai szolgáltatók számára is elérhető bankszámla alapú fizetés, a Mastercard tokenizációs technológiájával. Ez a Pay by Account névre keresztelt megoldás lehetővé teszi, hogy
a felhasználók bolti vagy online környezetben okostelefonjuk segítségével ne kártyájuk, hanem közvetlenül számlájuk terhére fizessenek.
Ez a kereskedőknek is könnyebbséget jelent, hiszen a Mastercard megoldása a már mindenki számára ismert érintésmentes (NFC) technológiával működik, a vásárló telefonját a POS-terminálhoz érintve fizet – nincs szükség tehát új eszközök telepítésére bolti azonnali fizetések elfogadásához.
Kapcsolódó cikk:
A FinTechZone év elején megkérdezte a bankok felsővezetőit a 2021. évi digitális fejlesztési terveikről és többen is kiemelték, bővíteni fogják a mobilbanki alkalmazásban elérhető elektronikus fizetési megoldások körét, hogy még több élethelyzetben segítse az ügyfeleket pénzügyek kényelmes, gyors és biztonságos kezelésében.
„Ma már a jó ügyfélélmény és a biztonság nem valami plusz, hanem alapelvárás kell, hogy legyen, mindezekről pedig fontos, hogy az ügyfelek is tudjanak, sőt, kétségük se férjen ahhoz, hogy adataik jó kezekben vannak. A Mastercard tokenizációs megoldása a mobilfizetések kapcsán már jól ismert, ezt a technológiát használjuk a számlaalapú fizetési megoldásunkban is.”
„Az Egyesült Királyságban működő Faster Payments rendszer jó példa arra, hogy milyen hatalmas potenciál van az azonnali fizetési rendszerek és innovatív fizetési megoldások összekapcsolásában. A Faster Payments-nek köszönhetően a felhasználók pénzt küldhetnek ismerőseiknek, ehhez pedig elég egy telefonszám, de ugyanúgy fizetési kérelemre is van lehetőség. Az előző hónapban a rendszer közel 238 millió fizetést dolgozott fel, egy-egy tranzakció pedig néhány másodpercig tartott csupán” – tette hozzá a szakértő.
A tranzakciótörténet adatgazdagítása is növelheti a mobilbankolás élményét
A biztonság mellett a mobilbankolás felhasználói élményét is javíthatják a pénzügyi szolgáltatók, például, ha átláthatóbbá teszik a vásárlási tranzakciók utánkövetését. A Mastercard pár hónapja jelentette be együttműködését az Ethoca nevű céggel, melynek segítségével a tranzakció történetben olyan plusz információk válhatnak elérhetővé, mint például a kereskedő neve és logója, vagy a vásárlás helye.
A mellett, hogy ez az újítás segíti az ügyfeleket vásárlásaik utólagos azonosításában, a kereskedők márkaismertségét is növelheti. A szolgáltatás ingyenes, a kereskedőknek csak annyi a dolguk, hogy mielőbb feltöltsék ezeket az adatokat a logo.ethoca.com oldalra.
Kapcsolódó cikk: