A MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (MOHU) újdonsága igazi szenzációnak számít, hisz elsőként Magyarországon van lehetőség arra, hogy a PET palackokért járó visszaváltási díjat azonnal a saját bankszámlánkra utaltassuk. A koncepció túl jól hangzott ahhoz, hogy ne próbáljuk ki.
2024. első napjától visszaválthatóvá váltak a Magyarországon forgalomba kerülő fém, műanyag és üveg italcsomagok – maximum 3 literes kiszerelésig.
A visszaváltási rendszer keretében a fogyasztók 2024. január 1. után minden olyan termékért, amelyre kötelező visszaváltási díjat szabtak ki, 50 Ft-ot fizetnek a vásárláskor. Ez az összeg azonban nem vész el, ha az üres palackokat megfelelő állapotban (nem összetömörítve, olvasható vonalkóddal) visszaviszik egy gépi vagy kézi visszaváltási pontra.
A műanyag palackot, üveget vagy alumíniumdobozt visszaváltó vásárló háromféle módon kaphatja vissza az 50 forintját, miután bedobta az automatába a palackot.
Természetesen a FinTechZone csapatát az új, magyar fejlesztésű REPont applikáció és az azonnali átutalás fogta meg.
DRS rendszer
A betétdíjas rendszer (angolul Deposit Return System (DRS)) bizonyítottan a leghatásosabb és legfenntarthatóbb útja annak, hogy megvalósuljon egy körforgásos, hulladékmentes gazdaság, ahol a legfőbb értéket az anyagok újrahasználata vagy újrafeldolgozása jelenti – írja a RePont.hu.
A betétdíjas rendszerben a fogyasztóknak a termék megvásárlásakor egy plusz költséget, az úgynevezett betétdíjat is (jelenleg 50 Ft-ot) ki kell fizetniük.
Ez a díj arra ösztönzi őket, hogy ne dobják el a palackot, hiszen az összeget visszakapják, ha a termék csomagolását visszaviszik egy gyűjtőpontra.
Ezek a gyűjtőpontok – akár automatizáltak, akár kézi visszaváltásra alkalmasak – általában az élelmiszerboltokban találhatók, és az üzemeltetésükért a kiskereskedők kezelési díjat kapnak a rendszerüzemeltetőtől.
Palackvisszaváltásra fel!
Először is le kell tölteni az applikációt, amit egy néhány perces regisztrációs folyamat követ.
Javasolt ezt a folyamatot már otthon, nyugodtan elvégezni, hisz ebben az esetben a RePont automata előtt eltöltött idő radikálisan csökken. A regisztráció célja, hogy a visszaváltásért járó díj automatikusan a bankszámlánkra kerüljön, ezzel is elkerülve a készpénzhasználatot.
Az applikációban a nevünket, telefonszámunkat és e-mail címünket kell megadni. Utóbbi kettőt a kétfaktoros autentikáció miatt, ugyanis az ÁSZF és Adatvédelmi Szabályzat elfogadása után a e-mailben és telefonon kiküldött aktiváló kódra is szükségünk lesz. Ezután a bankszámlaszámunk megadása a feladat.
A MOHU a személyes adatokat (köztünk a bankszámlaszámot) csak jóváírás indítására használja, a bankszámla nem lesz terhelve.
A rendszer jelenleg csak magyar bankszámlaszámot és forint alapú bankszámlát tud elfogadni.
Ha a regisztrációs folyamat véget ért (amit csak az első alkalommal kell megtenni), már kezdődhet is a visszaváltás.
Az applikáció egyébként már indulás előtt is hasznos lehet, hisz segítségével megtalálhatjuk a legközelebbi RePontot, a térképen található pontokra kattintva megnézhetjük az üzletek nyitvatartási idejét és a PET palack vonalkódjának leolvasásával ellenőrizhetjük, hogy visszaváltható-e az adott üveg.
Fotón: regisztráció kezdeményezése
Európai szinten is egyedülálló megoldás
A RePont applikáció legnagyobb újítása, hogy Európában egyedülálló módon, országos szinten teszi lehetővé a vásárlók számára, hogy a visszaváltási díjat közvetlenül a saját bankszámlájukra utaltassák.
Regisztráció és belépés után az alkalmazás azonosít (illedelmesen, a nevünkön üdvözöl) majd az app-ban generált egyedi azonosítót, QR kódot le kell olvasnunk az automatán.
Innentől kezdődhet a palack visszaváltás; az ép (szigorúan nem összenyomott) üvegeket berakjuk az automatába és a folyamat végén kiválasztjuk, hogy milyen formában szeretnénk visszakapni az 50 forintokat (bolti utalvány, banki átutalás, jótékonysági felajánlás) – ezúttal a banki átutalást teszteltük.
A visszaváltási tranzakciót követően az automata kijelzőjén található kifizetés gombra kattintva a visszaváltási díj az Azonnali Fizetési Rendszer szabályainak megfelelően, néhány másodpercen belül megérkezik a bankszámlára.
Nincs fennakadás, felesleges beleegyező gombnyomások, a visszafizetés szempillantás alatt megtörtént.
Mi történik a háttérben?
A projektbe a MOHU külső partnereket is bevont, így az MA-Coding, Envipco, Tomra, Sensoneo, Alerant, Raiffeisen Bank is részese volt az alkalmazás fejlesztésének.
Czímer Gergely, a Raiffeisen Bank vállalati digitális és fizetési megoldások ügyvezető igazgatója az áprilisi PayTechShow-n már mesélt a vállalati digitális fizetési megoldások sokszínűségéről és az azonnali fizetésben rejlő lehetőségekről – köztük a MOHU digitális megoldásáról.
Elmondta, hogy az új vonalkódos palackok visszaváltási lehetőségével új piaci igényre adott megoldást a Raiffeisen Bank.
Címlapfotó: FinTechZone