A MagNet Bank az első a hazai bankok közül, amelyik az egyéni vállalkozóknak is kínálja az online bankszámlanyitást bankfióki találkozó és személyes helyszíni beazonosítás, papíralapú szerződésaláírás nélkül.

A lakossági ügyfelek számára a 100%-ig online bankszámlanyitás lehetősége 2017 júliusától nyílt meg, amire már hat hazai bank biztosít lehetőséget. Egyéni vállalkozók eddig maximum a számlanyitási igényt nyújthatták be online három hazai nagybanknál.

A MagNet Bank ezzel a lépésével az üzleti bankolás területén beelőzte az összes hazai nagybankot. Mutatjuk, hogy melyik hazai bank hol tart a lakossági és az üzleti online számlanyitás terén.

Online számlanyitás távolról

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2017. július 20. napjától biztosítja a pénzintézetek, a pénzügyi szolgáltatók (illetve további nevesített szolgáltatók) számára az ügyfelek távoli, elektronikus csatornán történő átvilágítását, beazonosítását, valamint a szerződések távoli megkötését az MNB rendeletben meghatározott pénzügyi termékekre, szolgáltatásokra.

A 2017-es rendeletet az MNB tavaly év végén frissítette, ami idén év elején lépett hatályba (45/2018. (XII.17.) MNB rendelet) és ennek köszönhetően a valós idejű ügyfélazonosítás mellett megnyílt a lehetősége a nem valós idejű ügyfélazonosításnak is. Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleknek már nem kell alkalmazkodniuk a videóbanki „nyitvatartási” időponthoz sem. Akkor indíthatják el az online szerződéskötési folyamatot, amikor erre épp idejük van (és onnan, ahonnan szeretnék).

Ezzel a rendelettel az MNB megteremtette annak a lehetőségét, hogy a hazai bankok ugyanolyan digitális ügyfélélményt nyújthassanak a lakossági és az üzleti ügyfeleknek a számlanyitás során, mint pl. a Revolut, vagy a TransferWise.

MagNet az első a 100%-ig online vállalkozói számlanyitásban

Igaz, 20 hónapja a bankok, a biztosítók, a hitelközvetítők, egyéb pénzügyi szolgáltatók már nyújthatnák az online szerződéskötés lehetőségét, mégis alig pár bank indította el ezt. Ez idő alatt a több mint 40 fizetési számla vezetésre jogosult pénzügyi szolgáltatóból csupán hat bank indult el a lakossági piacon a 100%-ig online számlanyitással.

Az üzleti szegmensben most elsőként az egyéni vállalkozók élhetnek a távoli számlanyitás és szerződéskötés lehetőségével, videóazonosításon keresztül a MagNet Banknál – igaz, csupán egyetlen számlatermék esetén. (A többi számlatermék esetén a számlaigénylés elindítható online, ám a szerződés aláírására már a bankfiókban kerül sor.)

PAYTECHSHOW

Azonnali fizetés, mobilfizetés, Apple Pay lehetőségei, kihívásai a kereskedők, a pénzügyi szolgáltatók és a lakosság szemszögéből. Workshopok, megoldások, Payment Design Sprint 2019.10.15-én a PAYTECHSHOW-n.

Hol tartanak a többiek?

Az alábbiakban összegyűjtöttük, hogy a TOP10 hazai bank hol tart az online számlanyitás terén, illetve mely kisebb bankok léptek még nagyot ezen a téren.

1.A.) 100%-ig online lakossági számlanyitás:

  1. MKB Bank
  2. GRÁNIT Bank
  3. OTP Bank
  4. Takarék Kereskedelmi Bank
  5. CIB Bank
  6. MagNet Bank

1.B.) 100%-ig online üzleti (egyéni vállalkozói) számlanyitás:

  1. MagNet Bank

2.A.) Számlaigénylés benyújtása online, majd az azonosítás, szerződéskötés bankfiókban, egyéb fizikai helyszínen lakossági ügyfeleknek:

  1. K&H Bank
  2. Budapest Bank

2.B.) Számlaigénylés benyújtása online, majd az azonosítás, szerződéskötés bankfiókban, egyéb fizikai helyszínen üzleti ügyfeleknek:

  1. OTP Bank
  2. K&H Bank
  3. Budapest Bank

3.A.) Nincs lehetőség online számlanyitásra, -igénylésre a lakossági ügyfeleknek:

  1. UniCredit
  2. Erste Bank
  3. Raiffeisen Bank
  4. Sberbank

3.B.) Nincs lehetőség online számlanyitásra, -igénylésre az üzleti ügyfeleknek:

  1. UniCredit
  2. Erste Bank
  3. Raiffeisen Bank
  4. MKB Bank
  5. CIB Bank
  6. Takarék Kereskedelmi Bank
  7. Sberbank
  8. GRÁNIT Bank

Növekszik a digitális szakadék a nagybankok között

A TOP10 hazai bank között egyre markánsabban körvonalazódik a digitális szakadék. A TOP10-ből 6 bank igyekszik kihasználni a digitális tér és a szabályozó nyújtotta lehetőségeket, hogy növeljék a digitális ügyfélélményt. Ugyanakkor

4 hazai nagybank még mindig a bankfiókba tereli az összes ügyfelét, még a digitálisan affluenseket is.

A digitális térben előljáró nagybankok (számlanyitás tekintetében):

  1. OTP Bank
  2. MKB Bank
  3. K&H Bank
  4. CIB Bank
  5. Budapest Bank
  6. Takarék Kereskedelmi Bank

A digitális térben leszakadó nagybankok (számlanyitás tekintetében):

  1. UniCredit
  2. Erste Bank
  3. Raiffeisen Bank
  4. Sberbank

A digitális kistigrisek, azaz a kisebb bankok, amelyek a digitális térben az elsők között innoválnak:

  1. GRÁNIT Bank
  2. MagNet Bank

Milyen pénzügyi termékek, szolgáltatások esetén valósítható meg a távoli ügyfélazonosítás, szerződéskötés? Hogyan készítsük fel a csalásfigyelő rendszereinket az újfajta fizetési módokra, vagy az ügyfélátvilágításra? Hogyan valósulhat meg a kétfaktoros ügyfélazonosítás a nem valós idejű ügyfélhitelesítés során, vagy a fizikai kereskedőnél történő fizetésnél stb.? – A fenti kérdésekre választ kaphatunk 2019.04.25-én a FinTechShow-n:

  • Előadás címe: „Szabályozói iránymutatások a felkészüléshez: távoli ügyfélazonosítás
  • Előadó: Biró Gabriella, MNB, főosztályvezető
  • Időpont: 13:50-14:10
  • Szekció: Szabályozói iránymutatások