A PSD2 törvényjavaslat parlamenti vitája közben a szabályozó már az új, innovatív szolgáltatások tesztkörnyezetén és az ösztönző szabályozás gyakorlatán dolgozik. Készül a szabályozói sandbox!

Az új, jellemzően diszruptív technológián alapuló szolgáltatások fejlesztésekor a legnagyobb kihívás és kockázat a szerteágazó szabályozásnak való megfelelés. A teljes jogszabályi megfelelés olyan mértékű fejlesztést is igényelhet, amelynek biztosítása aránytalanul nagy költség lehet akkor, ha a szolgáltatás az engedélyezési folyamat végén nem kapja meg a felügyelet támogatását. Ez pedig visszafogja a startup cégek szolgáltatás engedélyezési kérelmeit és így kevesebb új szolgáltatás kerülhet a piacra.

Erre a problémára a megoldást az FCA találta meg. Alig több mint egy éve, 2016 tavaszán az Egyesült Királyság pénzügyi felügyelete megnyitotta az első pénzügyi szabályozói sandboxot. Azóta Svájc, Kanada, Ausztrália, Thaiföld, Malajzia, India, Litvánia is követte az FCA példáját.

Szabályozói sandbox

A szabályozói sandbox (regulatory sandbox) a szükséges és elégséges szabályozás kialakításának, valamint az innováció ösztönzésének eszköze. A sandbox lényege, hogy az új technológiákat, az ezekre épülő szolgáltatási koncepciókat, üzleti modelleket a szabályozó felügyelete mellett és segítségével tökéletesítik, majd valós előfizetői körben meghatározott ideig tesztelik.

Enyhébb szabályozói követelmények, hatékonyabb fejlesztés

A szabályozó a tesztelés idejére a technológia, vagy szolgáltatás jellegéhez igazított, egyedileg meghatározott jogszabályi kötelezettségek alól felmentést ad. A tesztelés jól körülhatárolt, de valós fogyasztói környezetben történik, így a még ismeretlen szolgáltatás kockázatai kézben tarthatók, az esetleges negatív hatások minimalizálhatók.

A tesztidőszak alatt iteratív módon a technológia jellemzőin, kockázatain túl a szolgáltatás értékajánlatát, a szolgáltatási folyamatokat, a szükséges, nem túlzó szabályozást is kialakítják a partnerek.

A szabályozói sandboxban a résztvevők a szolgáltatás kereskedelmi bevezetését követően érvényes szabályokat és a pénzügyi szektor általános szabályozását is megismerhetik és elsajátíthatják. A sandbox így nem csupán fejlesztési költséget takarít meg, de a bírságok is elkerülhetővé válnak.

Egyharmadára csökkenhet a piacra jutási idő

A szabályozó sandbox másik nagy előnye, hogy az együttműködésnek köszönhetően a szolgáltatások engedélyezési ideje jelentősen lerövidülhet, így a termékek piacra jutási ideje akár egyharmadára is csökkenhet. Felgyorsul az innováció hasznosulása, a fogyasztók hamarabb élvezhetik az új szolgáltatások előnyeit és a fejlesztő cégek is hamarabb juthatnak bevételhez.

Megszűnik a szabályozói siló szemlélet

Elkerülhetővé válik a túlszabályozás, illetve az Európai Parlament és az Európai Bizottság által is megfogalmazott, a szolgáltatások kockázat arányos szabályozásának követelménye is megvalósulhat. Mindez a szektor egészének költség- és működési hatékonyságát növelheti.

A közép-kelet-európai régióban az elsők között lehetünk

Az Európai Parlament ez év májusában határozatban fogalmazta meg a fintech elterjesztéséhez szükséges teendőket. Ezzel megalkotta a szektor 2019-ig tartó szabályozói, közpolitikai és támogatási programjának alapjait.

A program egyik fókuszpontja, hogy minden tagállam hozzon létre szabályozói sandboxot a digitális technológiák és a fintech szolgáltatások piacra jutásának ösztönzését és a szolgáltatásnyújtás biztonságát egyensúlyban tartó szabályozás kialakítása érdekében. Emellett az Európai Parlament ösztönzi a szabályozói sandbox-ok hálózatba tömörülését, a tapasztalatok megosztását is.

Magyarországon a pénzügyi szabályozó és felügyelet együttesen dolgozik a szabályozói sandbox kialakításában, melynek koncepciójáról, terveiről elsőként “A fintechen túl” konferencián hallhatunk majd.