Gondoltad volna, hogy már létezik olyan bank is, amelyik segít ügyfeleinek a rezsicsökkentésben? A bankfiók nélküli, legmodernebb technológiára építő digitális bankok ilyen megoldásokon (is) dolgoznak.
A jövő a piactér típusú bankolásé (lehet). Többféle megközelítésről is beszámoltunk már. Hoztunk példát arra, hogyan épít piacteret egy digitális bank fintech partnerekkel és arra is, hogyan közelítenek Európa legnagyobb bankjai a “mesterkulcson” keresztül a piactér építéshez. Íme egy újabb érdekes példa. A Monzo arra tesz kísérletet, hogy megmutassa milyen, amikor egy bank aggregátorként segít az ügyfeleknek a rezsicsökkentésben.
Új digitális banki megközelítések
Piacteret valójában eddig is építhettek volna a bankok. Nagyobb veszélyt láttak azonban az adatvagyonuk megnyitásában, mint üzleti lehetőséget, ezért maximum a loyalty programjaikon keresztül, a programban résztvevő partnereiknek adták át bizonyos adataikat. Az aggodalom a tradicionális bankok részéről ugyan nem csökkent, de a hamarosan életbe lépő Pénzforgalmi Szolgáltatásokról szóló módosított irányelv (röviden PSD2) cselekvésre “inspirálja” őket. Legalábbis azokat, amelyek szeretnék a direkt ügyfélkapcsolatot a jövőben is megtartani.
A PSD2 háttere
Az Európai Unió módosított pénzforgalmi irányelve, a PSD2 célja, hogy kedvező környezetet teremtsen a digitális pénzügyi szolgáltatások fejlődéséhez és támogassa új, nem csupán banki hátterű szolgáltatók belépését a pénzügyi szolgáltatások piacára. A cél és egyben a szabályozói elvárás az, hogy a digitális iparágak ügyfélélmény-fókuszú szolgáltatási kultúrája a pénzügyi szolgáltatásokban is elterjedjen. A részletszabályok az EBA (Európai Bankhatóság) koordinációjában készülnek a piaci szereplők véleményének figyelembe vétele mellett.
A regisztrációról és engedélyezésről szóló Iránymutatás leírja azt a követelményrendszert, amelynek teljesítését követően nyújthatnak digitális pénzügyi szolgáltatásokat az új közvetítők (AISP és PISP).
Ezidáig leginkább arról olvashattunk, hogy a harmadik feles szolgáltatók (röviden TPP) megjelenésével hogyan válhatnak olcsóbbá a banki szolgáltatások, vagy gyorsabbá a hitelezés. A Monzo most megfordítja a történetet és a piactérépítés első lépéseként egy olyan szolgáltatás tesztelésébe kezdett az Egyesült Királyságban, amellyel az ügyfelek áramfogyasztásuk költségét csökkenthetik.
A piactér típusú gondolkodás: “birtoklás” helyett “kiszolgálás”
A Monzo hosszú távú stratégiájában mindig is a piactér típusú megközelítés szerepelt. Nem céljuk egy saját univerzális banki szolgáltatás paletta kialakítása. Helyette így gondolkodnak:
“legyen miénk a legjobb bankszámla a piacon, mások vonzó terméke, szolgáltatása pedig épüljön a piacterünkre”.
Ide a legjobb értékajánlattal rendelkező és ügyfélélményt biztosító szolgáltatásokat gyűjtenék össze, legyen szó deviza átutalásról, megtakarításról, befektetésről, vagy jelzáloghitelről. A piactér típusú megközelítés alapjaiban másfajta gondolkodásmódot igényel. Az ügyfél “birtoklása” helyett az ügyfél “kiszolgálása” a cél.
5 perc és néhány kattintás: így válthatsz energia szolgáltatót a Monzo-nál
Az angol Gáz és -Villamosenergia Piaci Hatóság (röviden GEMA) által irányított iroda, az Ofgem 2016-os riportja szerint a háztartások 66%-a a legdrágább típusú tarifával veszi igénybe az áramszolgáltatást. Tipikusan 12 hónaposak a szerződések. Bár ezt követően szolgáltatót válthatnának az ügyfelek, sokan mégsem lépnek a szolgáltatóváltással járó macera miatt.
A Monzo erre próbál most megoldást nyújtani egy új funkció tesztelésével. Elmondásuk szerint a tesztelésben résztvevő ügyfelek néhány kattintással, 5 perc alatt tudnak szolgáltatót váltani.
Az elkövetkezendő hetekben a tesztelésbe meghívott ügyfelek mobil applikációjában – az ún. “feed”-ben – egy költségmegtakarításra ösztönző üzenet jelenik meg. Néhány információ – mint az irányítószám, vagy az ingatlan típusa (ház, lakás) – megadását követően ajánlatot kapnak, mely tartalmazza az új szolgáltatót és az elérhető éves megtakarítást.
Amennyiben az ügyfél elfogadja az ajánlatot egy csoportos beszedésre vonatkozó felhatalmazást kell megadnia, szintén az applikáción keresztül és elindul a szerződés transzferálása. A felhatalmazást megadhatja a Monzo bankszámlára, vagy ha ott még csak prepaid kártyával rendelkezik, akkor egy másik banknál vezetett számlájára is. Amennyiben az ügyfel az ajánlattal nem kíván élni, egyszerűen törölheti a “feed”-jéből.
Win-win szituáció bank és ügyfél között
Mivel motiválhatóak az ügyfelek szolgáltatóváltásra, vagy egy új szolgáltatási csomagra történő átállásra?
- Pofonegyszerű folyamattal;
- díjkedvezménnyel, költségmegtakarítással;
- vagy értéknövelt szolgáltatással.
A Monzo 3-ból 2 feltételt teljesít, így a szolgáltatás jó eséllyel sikeres lehet.
“Win” az ügyfél számára, hiszen pofonegyszerű folyamat mellett jelentős költségmegtakarítást érhet el. A tesztelés első szakaszára kiválasztott partner – a Bulb – esetében például az elérhető árkedvezmény 20%, ami több, mint 200 angol fontos (kb. 71.000 HUF) megtakarítást jelent éves szinten.
“Win” a bank számára, hiszen minden egyes szolgáltatóváltásért 40-50 font jutalékot kap. Ennek 50%-át a Monzo most visszaadja a tesztben résztvevő ügyfeleknek. Hosszú távon különböző modelleket dolgoz ki és azok közül kerül kiválasztásra a legkorrektebb verzió – ahogy már megszokhattuk, a közösség bevonásával.
A Monzo piacterének építésével kapcsolatban – felépítéséről, a partnerségek szerepéről – az elkövetkezendő hetekben további érdekes információra számíthatunk. Figyeljük őket és beszámolunk róla!