Egy év alatt 5 évnyit fejlődött Magyarország a digitális transzformációban. Mit jelent ez az online és a fizikai kereskedelemben? Hogyan rendeződött át a fizetési megoldások súlya a pandémia hatására?
“Egy év alatt 5 évnyit fejlődött Magyarország a digitális transzformációban”
Európában 2020-ban az online kereskedelem átlagos növekedési üteme kiugróan magas, mintegy kétszerese volt a 2018-2019-ben tapasztalt 8-10%-os éves bővülésnek. Ugyanakkor a szakértői várakozások* szerint 2021 végére a növekedési ütem visszaállhat a világjárvány előtti szintre.
Magyarországon az e-kereskedelem növekedési üteme már a pandémiát megelőzően is meghaladta az európai bővülést. Olyan szektorokban is megindult a fejlődés, ahol magas volt a belépési küszöb vagy elutasították a digitalizációt. Részben a COVID következményeként, a pandémiát kísérő szabályozói lépéseknek és a kereskedői, felhasználói reakcióknak köszönhetően az elmúlt időszakban a digitális transzformáció kb. 5 évnyit fejlődött az OTP Mobil meglátása szerint.
“Az elmúlt időszak bebizonyította, hogy a kereskedőknek a fizetési stratégia kialakítása többé már nem opció, hanem a túlélés minimuma”
– mondta dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető helyettese a FinTechShow-n tartott előadásában.
Visszaszorulóban a készpénz az elektronikus kereskedelemben
Az online vásárlások tekintetében a készpénzes vásárlások kezdenek visszaszorulni:
az összes online vásárlási tranzakció alig 37%-át fizették a vásárlók készpénzzel, emellett 63%-ra emelkedett az elektronikus fizetések aránya.
Az utánvétes vásárlások vonatkozásában pedig alapvetően a kártyahasználat növekedése látszik: a teljes vásárlási tömeg 28%-a utánvétes kártyás fizetés (forrás: GKI Digital ).
Nagyságrendi ugrás tapasztalható az online vásárlások kosárértékében is. Az online vásárlások össztömege és kosárértéke is magasabb a hazai weboldalakon a külföldi weboldalakon végrehajtott tranzakciókhoz képest.
Az interneten lényegesen többet költünk bankkártyával mint fizikai környezetben: az online vásárlás kosártéke kétszerese a fizikai POS terminálokon lezajlott vásárlások kosárértékéhez képest.
Forrás: GKI Digital és az Árukereső.hu közös Online Kiskereskedelmi Index című kutatássorozata, 2021 első forduló felmérés
Javítani kell még a fizetési élményen
2021-ben visszaesés tapasztalható az online forgalomban. Az okok között érdemes megemlíteni az online kereskedelemben a kétfaktoros ügyfélhitelesítés (SCA) 2021. január 1-jétől kötelező bevezetését, melynek következménye volt, hogy januárban érezhetően megnőtt a megszakított és elutasított tranzakciók aránya.
A kétfaktoros ügyfélhitelesítés bár vitathatatlanul növeli az online kereskedelem biztonságát, a fizetési folyamatot bonyolultabbá tette, így az ügyfélélményt rontotta. A szolgáltatók és a szabályozó kiterjedt kommunikációja, edukációs lépései ellenére a Mastercard 2021. évi Fizetési élmény jelentése alapján a kutatásban megkérdezettek több mint 20%-a úgy érezte, nem kapott elegendő tájékoztatást, nem tudta mi a teendője. A piacnak szüksége volt átállási időre mind szolgáltatói, mind lakossági oldalon.
“Bár az ügyfelek többsége néhány hónap alatt megszokta az új fizetési folyamatot, az értékajánlaton, ügyfélélményen folyamatosan javítani szükséges”
– emelte ki dr. Al-Absi Gáber.
Fotón dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető helyettese. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group
Így alakultak át a vásárlói szokások a pandémia hatására
- Háromszor olyan gyakran használták a felhasználók a SimplePayt 2020-ban. A SimplePay adatai alapján 2020-ban a barkács, kertészet, lakberendezés, a könyv, valamint a sport és szabadidő termékek vezették a népszerűségi listát. Ezzel párhuzamosan a Simple appban a közüzemi és egyéb díjak befizetése nőtt a legjobban.
- Teret nyertek a mobileszközök. A fizetések több mint 60%-a 2021-ben már mobilról történik.
- Folyamatosan nő a mentett kártyás tranzakciók aránya, 2021 szeptemberére elérte a 34,96%-ot. Az OTP Mobil célja, hogy a kereskedők minél nagyobb számban tudják a mentett kártyás fizetési lehetőséget kiajánlani a vásárlóknak, mivel jelenleg ez biztosítja a legmagasabb ügyfélélményt és ez számít a legbiztonságosabbnak. A fizetések sikerességi rátája ennél a fizetési formánál eléri a 95%-ot, ami win-win helyzetet teremt a felhasználónak, a kereskedőnek és a fizetési szolgáltatónak.
Elektronikus fizetési ökoszisztéma épül Magyarországon
A Simple fiókos fizetés mellett az Instant transfer is automatikusan elérhetővé vált a szerződött kereskedőknél. A bevezetést követően az azonnali átutalással történő fizetés penetrációja nagyon gyorsan elérte az 5%-ot, de egyes esetében a penetráció már kétszámjegyű.
Az online környezetben működő SimplePay kártyás és azonnali átutalásra épülő megoldásai mellett az OTP Mobil 2021-től fizikai környezetben is kínál elektronikus fizetési megoldásokat a kereskedőknek, szolgáltatóknak. A SimpleBusiness kezeli a QR kódos fizetéseket, valamint deeplinkes fizetésre is lehetőséget ad
bankkártyával vagy azonnali fizetéssel.
Kapcsolódó cikkek:
*forrás: Statista Europe: retail e-commerce revenue foreacast from 2017-2025
Címlapfotón: dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető helyettese. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group