Bankkártya, vagy azonnali fizetés? QR-kódos vagy érintésmentes fizetés? Melyik elektronikus fizetést kínáljuk? Új trend körvonalazódik.

A legnagyobbak járnak a legjobban a PSD2-vel(?)

Az utóbbi időben már szinte alig lehet követni a hazai és nemzetközi fintech portálokon napi szinten megjelenő híreket. Látszik, hogy a fintech-ek azon igyekeznek, hogy megtalálják a jövő legjobb megoldását és meghatározó szereplővé – vagy még meghatározóbbá – váljanak.

Egyes híreken több szakértőnek is fennakad a szeme, mint pl. a Mastercard Nets akvizíciója. Hiszen ezzel a lépéssel a kártyatársaság még nagyobb hangsúllyal, mint eddig, kinyilvánította azon törekvését, hogy nemcsak kártya alapú, hanem univerzális fizetési szolgáltató akar lenni.

A PSD2 a fizetési piac liberalizációjára jött létre, de egyelőre úgy tűnik, hogy a legnagyobbak járnak vele a legjobban.

Készpénz visszaszorítása együttesen

Az azonnali fizetési rendszerek már nem jelentenek újdonságot, hiszen ilyen-olyan formában néhol már régóta – pl. az Egyesült Királyságban a Faster Payments 2008 óta – elérhetők. Az ezekre épülő szolgáltatások viszont még csak most kezdenek kialakulni.

Az EU-s bürokraták nem titkolt célja a kártyatársaságok hegemóniájának visszaszorítása az azonnali fizetések javára.

Viszont egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a készpénz visszaszorítását nem kártyával vagy azonnali fizetéssel, hanem csak együtt a kettővel lehetséges megvalósítani.

Új trend körvonalazódik: bankkártya és azonnali fizetés egyetlen alkalmazásban

A GIRO bejelentette a nemzeti mobilfizetési alkalmazás indulását. A vezérigazgatóval nemrég megjelent interjúból látszik, hogy a GIRO figyelemmel kíséri a többi európai országban működő megoldásokat és igyekszik átvenni a best practice-eket a magyar piacra szabva.

Megvizsgálva a spanyol, olasz, benelux és más azonnali fizetésre épülő elektronikus pénztárca szolgáltatásokat több érdekes dolog rajzolódik ki.

Az egyik, hogy igyekeznek minél több funkciót integrálni ezekbe a pénztárcákba, egy ún. szuper appot építve.

A másik pedig, hogy kezd megjelenni a kártyatokenizáció lehetősége és az azonnali fizetés egy app-ban. Tehát kezd összeolvadni a két terület.

Az olasz helyi debitkártya-séma mobiltárcájába a PagoBancomat kártyán túl a Jiffy azonnali fizetési funkciói is bekerültek. A Benelux Payconiq is hasonlóképpen működik már, vagyis a helyi debit kártya az azonnali fizetéssel egy appban lakik.

Ezt a trendet pedig maguk a kártyatársaságok is erősítik. Itt van a MasterCard újdonsága (Pay by Account), amely lehetővé teszi, hogy

az ügyfelek nemcsak bankkártyával, de azonnali fizetéssel is fizethetnek érintésmentesen.

A Visa pedig a norvég Vipps-szel bútorozott össze, hogy az ügyfelei „a lehető legjobb mobilfizetési élményben részesüljenek a kártyahasználaton túl is”.

Már nem a technológia a lényeg

Korai bármilyen konklúziót is levonni ezekből az eseményekből, hiszen mindenki keresi az utat a legtöbb ügyfél eléréséhez. Szerencsére kezdenek rájönni az ökoszisztéma szereplői, hogy nem a technológia a lényeg.

Az ügyfél nem technológiát akar használni és nem is fizetni akar, hanem vásárolni.

Nem számít, hogy az ügyfél által indított tranzakció mögött kártya vagy azonnali fizetési rendszer van. Nem számít, hogy QR-kódot olvas be, vagy NFC-s telefont érint oda.

Az számít, hogy az ügyfél valamilyen elektronikus megoldást használjon, ami gyors, biztonságos és kényelmes.