Túl gyors az azonnali fizetés. Mutatjuk, miért és hogyan lassítanák.

írta | 2019.11.11. | Azonnali fizetés, Összes hír

A brit Parlament 24 órával késleltetné az azonnali fizetési rendszeren történő utalásokat abban az esetben, amikor a fogyasztó új kedvezményezettől kap fizetési kérelmet. A javaslat oka az azonnali fizetési rendszeren észlelt csalások számának növekedése.

A Parlamentben úgy látják, hogy az azonnali fizetési rendszeren (Faster Payments) indított utalások esetében a csalások száma és értéke is jelentősen növekedett. A Nationwide Building Society például jelenleg hetente 1000 fizetési megbízást állít meg (szerk: jelenlegi szabályozás alapján a Faster Payment rendszerben indított utalásokat 2 órára állíthatják meg a pénzügyi szolgáltatók), és ebből megközelítőleg minden huszadik csalásnak bizonyul.

Nincs elég idő a csalás felismerésére

A probléma a javaslatot beterjesztő parlamenti csoport véleménye szerint, hogy:

  1. az indított átutalások közel valós időben jutnak el a kedvezményezetthez, aki azonnal fel is használhatja az összeget, azaz a pénz nagyon hamar eltüntethető.
  2. A bankok közötti felelősségmegosztás és kárviselés szabályozása ugyanakkor nem egyértelmű, így a fogyasztó kártérítése nem, vagy csak hosszú procedúra után történik meg.
  3. Problémát jelent továbbá, hogy az azonnali fizetésre nincs a kártyás fizetési sémában már jól bevált általános fogyasztóvédelmi keretrendszerhez hasonló folyamat.

A parlamenti javaslat célja, hogy

az ügyfeleknek több ideje legyen a csalást, a hamis számlát vagy emailt felismerni és a bankot értesíteni.

Se a bankok, se a fintech cégek nem örülnek

A javaslat szerint 24 órával késleltetnék a fizetési kérelem teljesítését, amennyiben a fizetési kérelmet olyan kedvezményezett küldi, amelyikkel korábban még nem állt kapcsolatban az ügyfél. Amennyiben ezalatt a bank ügyfele nem küld riasztást a banknak és a banki csalásmegelőző vizsgálat nem lesz negatív, a következő átutalást már lassítás nélkül megkapja a “bevizsgált” kedvezményezett.

A bankok, piaci szereplők nem ujjonganak a javaslattól. Anne Boden, a Starling CEO-ja szerint egyes esetekben segíthet ugyan a 24 órás késleltetés, de alapvetően nem a fizetések lelassítása fogja a csalást megakadályozni. A felhasználók fizetési forgalmának lassítása ugyanakkor negatív gazdasági következményekkel jár és az ügyfélélményt is rontja.

Susan Allen a Barclays lakossági üzletágának vezetője

a bankok közötti adatmegosztás szélesítését tartaná hatékonynak.

Kibővített adatmegosztásra lenne szükség

A Parlament további intézkedései a csalások számának csökkentésére:

  1. A kormány korábban – a brit felügyelet (FCA) támogatása ellenére – ellenállt a bankok kérésének, mely arra irányult, hogy szokatlan viselkedés észlelése esetében szélesebb adatmegosztási lehetőséget kapjanak. A csalások számának jelenleg tapasztalt emelkedése nyomán azonban a Parlament elrendelte egy munkacsoport létrehozását, amely kifejezetten a pénzügyi, gazdasági bűnözés gyanúja esetében megosztható adatok körének szélesítésére és a megosztás módjának szabályozására tesz javaslatot.
  2. A Parlament kötelezővé tenné a bankok számára, hogy az Egyesült Királyság legnagyobb bankjai (Barclays, HSBC, Lloyds, Metro Bank, Nationwide, RBS, Santander) együttműködésében kidolgozott – az ügyfelek által jóváhagyott fizetési kérések felelősségi szabályait rögzítő – önkéntes önszabályozó kódexhez (Authorised Push Payment Scams Voluntary Code) csatlakozzanak. A tervezett szabályozás szerint, ha egy bank nem felel meg a kódexnek, a fogyasztó felé a kártérítés őt terheli.
  3. 2020 márciusában indul várhatóan a 6 legnagyobb bankcsoport közös fejlesztése, az átutalás és a kedvezményezett bankszámláján szereplő név összehasonlítását és az eltérés esetén a fizetést kezdeményező fogyasztót riasztó rendszer.
  4. A Parlament felkérte az FCA-t (Financial Conduct Authority-t – az Egyesült Királyság pénzügyi szabályozóját és felügyeletét), hogy a pénzintézetekkel közösen dolgozzák ki a bizonyítottan csalás gyanús fizetési kérelmeket küldő bankszámlák letiltására vonatkozó időkereteket, szabályokat.
  5. A bankszektor nyomására a Parlament felkérte az Egyesült Királyság kormányát, hogy gondolja át a nem-banki szolgáltatóknál (pl. légitársaságok) esetlegesen előforduló adatkezelési problémák, adatlopások esetén milyen, a bankszektort kártalanító rendszer lenne hatékony.
  6. Végül a parlamenti munkacsoport felhívta a figyelmet, hogy kizárólag az ügyfelek objektív, megkülönböztetés-mentes elbírálását biztosító mesterséges intelligencia megoldások alkalmazhatók. Szabályozói és felügyeleti feladat ennek biztosítása.

Mi lesz Magyarországon?

A brit tapasztalatok hasznos információkkal szolgálhatnak a hazai bankok és a felügyelet szakemberei számára is, hiszen jövőre, 2020. március 2-án Magyarországon is elindul az azonnali fizetési rendszer.

A hazai szakemberek is felismerték a fizetési kérelemben rejlő kockázatokat, amelyek kezelésére véleményük szerint már most el kellene kezdeni felkészülni. 

“Most még csak az alapinfrastruktúra fejlesztésénél járunk és számos kockázat még nem ismert. A csalásmegelőzés, a csalások kivizsgálásának folyamata, a netbankok magas rendelkezésre állásának képessége pár kérdés azok közül, amelyekre a következő hónapokban széleskörű piaci konszenzusra kellene jutni. Ehhez viszont

iparágakat átfogó közös műhelymunkára és intézményesített felkészítő programokra lenne szükség”

-hangzott el az első hazai Azonnali fizetés meetupon idén februárban.

Itt követhetsz minket:

NÉMETH MONIKA

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.