2019.08.13.

Azonnali fizetés helyzetkép a GIRO szemszögéből – Exkluzív interjú a vezérigazgatóval

Szerző:

„Néhány bank kivételével mindenki tudott csatlakozni az azonnali fizetési rendszer önkéntes éles próbaüzeméhez” mondta el dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója a FinTechZone.hu-nak adott interjúban. A nem banki szereplők részéről is nagy az érdeklődés a fizetési kérelem szolgáltatás iránt, ami várhatóan jobb számlafizetési lehetőséget kínál majd a jelenlegi megoldásoknál. A gyors és egyszerű csatlakozás érdekében készül a GIROFix. További részletek az azonnali fizetéshez kapcsolódó kiemelt projektekről és szegmensekről a PayTechShow-n dr. Selmeczi-Kovács Zsolt előadásában. 

Az interjú legfontosabb üzenetei röviden:

  1. A fizetési kérelem a jelenlegi rendszeres számlafizetési lehetőségeknél jobb alternatívát kínál majd a fogyasztóknak.
  2. A fizetési kérelem segítségével létrejöhet Magyarországon egy széles körben elérhető, magánszemélyek közötti, olcsó, elektronikus fizetési mód.
  3. A nem banki szereplők, mint például a közmű szolgáltatók, a fintech cégek részéről jelentős az érdeklődés az azonnali fizetési rendszerhez való csatlakozás iránt.
  4. Jelenleg azon is dolgozik a GIRO, hogy a nem banki szereplőkkel is elindulhassanak a tesztek.
  5. Készül a GIROFix, amelynek segítségével a nem banki szereplők egyszerűen csatlakozhatnak majd a fizetési kérelem szolgáltatáshoz.
  6. Néhány bank kivételével mindenki tudott csatlakozni az önkéntes éles próbaüzemhez. A kötelező próbaüzemhez várhatóan mindenki csatlakozni tud, maximum 1-2 kivétel lehet.

Röviden az azonnali fizetésről és a fizetési kérelemről

2020. március 2. napjától minden, elektronikusan benyújtott belföldi, 10 millió Ft alatti egyedi átutalást (lakossági és vállalati) a küldő bankjának 5 másodperc alatt kell eljuttatnia a fogadó bankjához úgy, hogy a címzett az összeget azonnal fel tudja használni. Az 5 másodperces maximális átutalási időtartam betartása az év minden napján, a nap 24 órájában kötelező. Igaz ez akkor is, ha az átutaláshoz a kedvezményezett másodlagos azonosítója került megadásra.

Az ügyfelek maguk dönthetik el, hogy mely másodlagos azonosítóikat – e-mail címet, mobilszámot vagy adószámot – regisztrálják majd.

A fizetési kérelem a kedvezményezettől induló, meghatározott összegre szóló fizetési kérés, melyet a fizető fél pl. a mobilbanki alkalmazásban egyetlen kattintással jóváhagyhat és azonnali utalásként 5 másodperc alatt az összeg a kedvezményezett folyószámláján jóváírásra kerül. A fizetési kérelem valójában egy előre kitöltött banki átutalás, amit a jövőben a közmű szolgáltatóinkól kaphatunk.

További információk és részletek az Azonnali Fizetés Szolgáltató Centrumban itt.

Készülnek-e a szolgáltatók a fizetési kérelemre?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A fizetési kérelem az azonnali átutaláshoz kötelezően csatlakozó bankok számára opcionális, de a szolgáltatást úgy hoztuk létre, hogy közvetlenül a GIRO-val szerződhet a szolgáltatás igénybevételére bármelyik Magyarországon bejegyzett jogi személy.

A csatlakozáshoz a nem banki szereplőknek is ugyanazokat a technikai és IT-biztonsági követelményeket kell teljesíteni, mint a bankoknak, ezért a szolgáltatás ügyfélkörének kibővítésekor nem gondoltuk, hogy ilyen nagy lesz az érdeklődés a nem banki szereplők oldaláról.

Nagyon sok nem banki szereplő érdeklődik a közvetlen, GIRO-hoz történő csatlakozás iránt, köztük van több közmű szolgáltató és több olyan fintech cég is, akik új elektronikus fizetési módot szeretnének építeni a fizetési kérelemre.

A fizetési kérelem szolgáltatásban nagyon sok lehetőség rejlik, segítségével létrejöhet Magyarországon egy széles körben elérhető, magánszemélyek közötti, olcsó, elektronikus fizetési mód és a

jelenlegi rendszeres számlafizetési lehetőségeknél is egy jobb alternatívát tud kínálni a fogyasztónak.

Amennyiben egy nem banki szereplő szeretné igénybe venni a fizetési kérelem szolgáltatást, egy csatlakozási szerződést és egy szolgáltatási szerződést kell megkötnie a GIRO-val. Ezt követően kezdődhet el a biztonságos kommunikációs csatorna kiépítése és a fizetési kérelem szolgáltatáshoz történő implementáció. Amennyiben a nem banki szereplő az implementáció befejezését követően sikeresen teljesíti a kötelező teszteket, elkezdheti élesben használni a szolgáltatást.

Milyen eszközökkel segíti a GIRO a banki és a nem-banki szolgáltatók felkészülését?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A GIRO az azonnali átutalás létrehozását célzó projekt indulása óta minden lehetőséget megragad, hogy támogassa a bankok és a nem banki szereplők felkészülését. A GIROInstant-hoz tartozó sémaszabályok, üzenetszabványok és egyéb implementációs szabályok kialakítása során figyelembe vettük a banki igényeket, továbbá a bankok számára rendszeres konzultációs lehetőséget biztosítunk.

A bankokat a tesztelésben is támogatjuk, például a banki oldali tesztelés megkönnyítése érdekében készítettünk egy tesztadat generátor alkalmazást, aminek segítségével a bankok képesek a GIROInstant által használt szabványnak megfelelő üzenetet létrehozni.

A fizetési kérelem iránt érdeklődő nem banki szereplők esetében is hasonló a helyzet, személyes egyeztetési lehetőséget biztosítunk a számukra, és kérésre elküldjük a közvetlen csatlakozáshoz szükséges összes technikai dokumentációt.

Jelenleg azon dolgozunk, hogy ők [nem banki szereplők] is elkezdhessék a tesztelést.

Milyen egyéb szolgáltatási lehetőségeken dolgozik még a GIRO?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Számos innovációval, szolgáltatásfejlesztéssel kapcsolatos ötletünk van kidolgozási fázisban. Ha külön kiemeljük az azonnali fizetési rendszert, akkor csak ezzel az egy szolgáltatással kapcsolatban is fel lehet sorolni rengeteg potenciális új funkciót és fejlesztési lehetőséget. Például a másodlagos számlaazonosító adatbázis úgy került kialakításra, hogy akár fejlesztés nélkül be tudunk vezetni egy új másodlagos azonosítót.

Megemlíthetjük azt is, hogy a rendszer által használt szabványt könnyen lehet új adattartalommal bővíteni, ami önmagában rengeteg többletszolgáltatási lehetőséget hordoz. Hogy konkrétumot is említsek: a fizetési kérelemhez kapcsolódóan dolgozunk egy olyan szolgáltatás bevezetésén, ami azoknak a cégeknek lehet megfelelő, akiknél a fizetési kérelem elküldése nem időkritikus. Ez a szolgáltatás várhatóan GIROFix néven lesz elérhető, és a nem banki szereplők számára a szolgáltatáshoz történő csatlakozás technikai oldala lényegesen egyszerűbb lesz, mint a közvetlen csatlakozás esetén.

Szeretném kiemelni, hogy a rendszer továbbfejlesztése természetesen a bankok, a fizetési kérelem szolgáltatást használó nem banki szereplők és a Magyar Nemzeti Bank bevonásával történik majd.

PayTechShow 2019

Részletek a Programból

9:10-9:35

KÉSZPÉNZMENTES GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM MAGYARORSZÁGON

Előadó: Bartha Lajos, MNB, ügyvezető igazgató

  • Mi Magyarország készpénzmentes társadalom víziója? Hogyan jutunk el oda?

13:30-13:50

KIEMELT PROJEKTEK ÉS SZEGMENSEK AZ AZONNALI FIZETÉSBEN

Előadó: dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, GIRO Zrt., vezérigazgató

  • Hogyan készülnek a központi közigazgatási szereplők, a kiemelt állami intézmények az azonnali fizetésre?

14:10-14:30

KÖZMŰ SZÁMLAFIZETÉS 2.0

Előadó: Koncz Péter, NKM Zrt., digitális vezérigazgató-helyettes

  • Hogyan érintheti az azonnali fizetés, a fizetési kérelem a közmű számlafizetési szokásokat?

Mit jelent a GIRO számára az azonnali fizetés piaci indulásának 2020. március 2-ra történő halasztása?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Mivel az éles tesztüzemre vonatkozóan előre meghatározott követelményeket kell teljesíteni a bankoknak, ezért szükséges előre definiált forgatókönyvet készíteni. A forgatókönyv alapján végrehajtott tesztek eredményét a GIRO folyamatosan monitorozni fogja.

A próbaüzem közben felmerülő kérdésekre válaszolni fog, illetve a követelmények teljesülését visszaméri, amiről tájékoztatást küld majd a bankoknak és az MNB-nek is. A próbaüzemi időszakban az éles üzemi teszten felül a banki tesztrendszeren is lesznek végrehajtandó követelmények, ezért a GIRO ezen időszak alatt mindkét tesztet koordinálja. Illetve mindkét környezetet üzemelteti.

Milyen funkciókat, szolgáltatásokat tesztelnek a bankok az éles tesztüzem során?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Éles környezetben előre definiált követelményeket szükséges a bankoknak teljesíteni. Valódi tranzakciók kerülnek elszámolásra, de ez nem ügyfélszámlák között lesz végrehajtva. A bankok az elszámolt összegeket visszautalják egymásnak.

Minden üzleti folyamat tesztelésre kerül, illetve minden tranzakció típus forgalmazása kötelező lesz a bankok számára. Lesznek terheléses tesztek is, illetve speciális tesztesetek, például az óraátállítás időszakára vonatkozóan.

Hol tart a bankszektor a GIRO megítélése szerint – a tesztekre való jelentkezések, a tesztek sikeressége alapján? Mik a leggyakoribb tapasztalt hibaesetek?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Néhány bank kivételével mindenki tudott csatlakozni az önkéntes éles próbaüzemhez.

A kötelező próbaüzemhez várhatóan mindenki csatlakozni tud, maximum 1-2 kivétel lehet.

A legtöbb nehézséget a terheléses tesztek okozták a bankoknak az eddigi tesztek során, ezen felül a másodlagos számlaazonosítóval kapcsolatos műveletek, illetve a visszahívások visszautalása okozott kihívást.

A készpénzmentes gazdaság felé vezető út eszközeiről, akcióiról, a svéd modellről, a GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple) lépéseiről, a 2019. szeptember 14. után jövő banki API-gazdaságról és az erős-ügyfélhitelesítés következményeiről is hallhatnak majd az érdeklődők 2019. október 15-én a PayTechShow-n.

A címlap fotón dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója. Forrás: GIRO Zrt.

Címkék: