2021.07.27.

Veszélyben a PayPal mobilfizetési pozíciója

Szerző:

A PayPal ma még piacvezető az amerikai mobilfizetési piacon, de a versenytársak egyre gyorsabban növekszenek. Hogyan tarthatja meg vezető szerepét a PayPal? Milyen válaszokat ad a versenytársak lépéseire? – Ron Shevlin fintech guru elemzéséből szemezgettünk.

A mobilfizetési piac a pandémia hatására ugrásszerűen nőtt az Egyesült Államokban is. Tavaly év végén 10 okostelefonból 8 készüléken volt elérhető legalább egy mobilfizetési alkalmazás. Az érintett készülékek 65%-án a PayPal volt elérhető, míg a második helyen az Apple Pay állt 26%-kal. Ezt követően szorosan felzárkózott a Google Pay és a Venmo 20%-20% feletti letöltési aránnyal.

Bár a PayPal rendkívül domináns az amerikai mobilfizetési piacon, ám a feltörekvő – a pénzügyi területről és kereskedői szegmensből érkező – versenytársak és az új fogyasztói igények térhódítása mellett nem mehet el csukott szemmel a társaság. A Cornerstone Advisors kutató cég 2020 decemberében megjelent lakossági kutatása rámutatott arra, hogy ügyfélélmény, használhatóság szempontjából a fogyasztók szemében egyre vonzóbbak a versenytársak mobilfizetési megoldásai.

Miért választja a felhasználók többsége a PayPalt?

A NielsenIQ a mobilfizetési alkalmazásokkal kapcsolatban végzett kutatásában azt vizsgálta, hogy a fogyasztók milyen szempontok alapján választanak az egyes mobilfizetési alkalmazások között. A kutatás eredménye alapján a PayPal ma az USA legerősebb mobilfizetési brandje.

A PayPal erősségei a fogyasztók véleménye alapján a bizalom, a biztonság, kényelem, a széleskörű elérhetőség, a közösségi élmény és a jutalmazási (reward) keretrendszer. A kutatás megállapítása szerint kifejezett versenyelőnyt jelent a PayPal számára a nemzetközi vásárlások bonyolítása és a pénzügyi menedzsment lehetősége. A PayPal piacvezető szerepének alapja a kiterjedt elérés és a használat gyakorisága. Ez utóbbi tekintetében azonban már szorosan felzárkóztak a versenytársak.

Figyelmeztető jelek a PayPal számára

1. Gyorsan jönnek a trónfosztók: szorosak a használat gyakoriságát mutató számok

  • Az első figyelmeztető jel, hogy a PayPal mindössze 2 %-kal vezet a Square Cash App és 4 %-kal az Apple Pay előtt a használat gyakorisága tekintetében.

2. Az új Google Pay elviheti a pálmát a PayPal elől?

  • Következő figyelmeztető jel a mobilfizetési szegmensben egyre meghatározó milleniumi és Z generáció igényeinek változása és a versenytársak arra adott válaszainak fogadtatása.
  • A fogyasztók új szolgáltatásokat várnak mobilfizetési szolgáltatójuktól. Ezt mutatja a megújult Google Pay iránt a milleniumi és a Z generációban kiemelkedően magas, 70% feletti érdeklődés. A fogyasztók kedvenc szolgáltatásai a vásárlási tranzakciók szkennelt bevitele és a költségkategorizálás automatizálása (79%), valamint a “Get food” és a “Get gas” (76%), a rendelést/vásárlást követő automatikus fizetés. Népszerű továbbá a nyugták, számlák közvetlen kereshetősége a Gmail levelezőből és a Google fotótárból.
  • A Google Pay fenti új szolgáltatásai, a közvetlen számlanyitási lehetőség jelentős lökést ad a megoldás terjedésében és használatában, veszélyeztetve ezzel a PayPal piaci részesedését.

3. A BNPL piac gyors bővülése mellett a feltörekvő versenytársak száma és piacrészesedése is növekszik

  • Az Egyesült Államokban a PayPal BillMeLater szolgáltatása volt talán a legelső BNPL szolgáltatás. 2020 végén a PayPal a BNPL piac 36%-át tudhatta magáénak. 2021 közepére azonban az új belépők, mint pl. az Affirm, Klarna, AfterPay és FuturePay együttesen megszerezték a piac 46 %-t.
  • A piac mérete egy év alatt akár négyszeresére is bővülhet a kutatócég véleménye szerint, így van tér a szolgáltatók növekedésére is.

4. A kereskedői mobil alkalmazások terjedése csökkenti a PayPal fizetési forgalmát

  • Az amerikai fogyasztók 75%-a valamilyen kereskedői mobilalkalmazást már letöltött az okostelefonjára. A kereskedői mobilalkalmazásokon keresztüli fizetések mértéke ma még nem kritikus, de szemmel látható ütemben növekszik – várhatóan – PayPal mobilfizetési forgalmának rovására.

A PayPal válasza: “szuperplaformmá válunk”

Egyetlen platformon egyesítenék a mobilfizetést, az online vásárlást, a befektetések, megtakarítások, kiadások kezelését és kripto nyújtotta lehetőségeket. Olyan platformmá kívánnak válni, mint az AliPay Kínában.

A PayPal vezérigazgatója, Dan Schulman kifejtette, hogy ma a felhasználóknak túl sok alkalmazást kell használniuk a mindennapi ügyek intézéséhez. A PayPal ebben szeretne segítséget nyújtani az ügyfeleknek és egyetlen platformon tenné elérhetővé számukra az alapvető digitális szolgáltatásokat.

A felhasználók a szuperplatformon keresztül „élhetnék” a digitális életüket, menedzselhetnék a tranzakcióikat és itt „gyűjthetnék” a személyre szóló ajánlatokat is.

A szuperplatform célja, hogy a szeparált alkalmazásokat egyetlen ökoszisztémába kapcsolja, amelyen keresztül a felhasználók kontrollálhatják az adataikat. Minél több adat gyűlik össze, a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia annál pontosabb ajánlásokkal tudja megcélozni a felhasználókat” – mondta el a PayPal vezérigazgatója a MarketWatch pénzügyi weboldalnak.

A digitális transzformáció új irányaival, a digitális banki stratégiákkal, a nyílt bankolás hazai eredményeivel, a legújabb magyar fintech megoldásokkal és a digitális pénzügyi ökoszisztémákkal részletesen foglalkozunk 2021. október 7-8. között 40 előadás keretében az idén 5 éves FinTechShow-n.

Kapcsolódó cikk:

Címlapfotó forrása: PayPal Newsroom

Címkék: