Hogyan készülnek a bankok, fizetési szolgáltatók, fintech cégek 2023-ra? Melyek lesznek a meghatározó digitális fejlesztések a következő 12 hónapban? Ki hogyan értékeli az idei évi eredményeket, piaci fejleményeket? Körinterjú keretében feltérképezzük a várakozásokat, kihívásokat és a piaci lehetőségeket. Beszélgető partnerünk a Barion alapítója, Kiss Sándor.
1. Hogyan értékeled a hazai elektronikus fizetési piac idei évi eredményeit? Ezek közül melyik/melyek az(ok), amelyeket különösen kiemelnél?
Kiss Sándor (Alex): A környező országok vásárlóihoz hasonlóan nálunk, Magyarországon is egyre nagyobb szerepet játszanak a digitális tárcák, mint fizetési megoldások. Egyes kereskedőknél már az online fizetések 10%-a Apple Pay, Google Pay vagy Barion Wallet – ezt mindenképpen kiemelném, mint pozitívum.
2. Hogy látod a (fizikai és az online) kereskedők felkészültségét a készpénz-helyettesítő fizetési megoldások iránt? Ismerik az új megoldásokat, fizetési módokat, keresik az új lehetőségeket, vagy inkább a minimum nyújtására törekszenek?
Kiss Sándor (Alex): Az online kereskedőkről tudunk nyilatkozni: ők törekednek a minél gördülékenyebb fizetési megoldások integrálására, hiszen az ő érdekük is, hogy a vásárlók minél könnyebben tudjanak fizetni.
Ebből kifolyólag a Barionnak különösen fontos, hogy a kereskedői sikeresek legyenek és minél jobb konverziót érjenek el.
Az idei év céljaként tűztük ki, hogy ebben segítsük a partnereinket oktató jellegű tartalmakkal, mint különböző blog cikkek, esettanulmányok és rövid videók.
3. Véleményed szerint melyik (melyek) az(ok) a kereskedői, szolgáltatói szegmens(ek), ahol a legsúlyosabb a lemaradás a készpénz-helyettesítő fizetési megoldásokkal való ellátottság terén? Minek köszönhető ezeken a területeken a jelentős lemaradás?
Kiss Sándor (Alex): Vannak olyan szegmensek, különösen az egyéni vállalkozók, kis cégek esetén, ahol a digitalizáció még gyerekcipőben jár. Visszajelzések alapján legtöbbször valójában információ-hiány áll a lemaradás hátterében. Sokan nem tudják, milyen egyszerűen integrálható egy-egy fizetési megoldás, ezért tartanak tőle.
4. Az elfogadói oldalon a koronavírus járvány kitörése óta eltelt időben – az internetes elfogadóhelyek számának folyamatos növekedése mellett is – csökkenő tendencia volt megfigyelhető az internetes vásárlás útján okozott kár tekintetében 2021. első félév végéig. Bár a forgalom arányában továbbra is elenyészőnek mondható, azóta újra növekszik az internetes visszaélések értéke – idén az első két negyedévben az okozott kár értéke nagyobb volt, mint 2021 teljes évben. Mi a meglátásotok, mi állhat ennek a hátterében és milyen eszközzel látjátok megállíthatónak ezt a kihívást?
Kiss Sándor (Alex): Az erős ügyfélhitelesítés 2021 bevezetése csökkentette a visszaélések számát, de egyben a konverziót is, amire sok kereskedő azzal reagált, hogy a szabályok adta lehetőségeket kihasználva kérte az erős ügyfélhitelesítés mellőzését. Ez ugyan növelheti a konverziót, de egyben teret ad a visszaéléseknek is.
Ezen a téren a Barion Fraud Buster csalásmegelőző rendszerünk nagyon jól szerepelt, mert minimális számú kártyaadattal való visszaélést kell kezelnünk a 2021 előtti időkhöz képest.
5. Az idei évben mi volt a legjelentősebb újításotok, innovációtok az elektronikus fizetési piacon?
- Bevezettük a saját IBAN számot a Barion Wallet felhasználóknak, amivel egyszerűen tudnak utalásokat fogadni.
- Fizetés-kezdeményezési szolgáltatást indítottunk több piacunkon is. Sajnos a magyar banki felületek nem annyira felhasználóbarátak, hogy itthon is elinduljunk vele.
- Támogatjuk az Apple Pay és Google Pay fizetési módokat.
- Van néhány olyan nagyobb ügyfelünk, mint például a cseh piacvezető telco O2, vagy a Rossmann, ahol kardinális volt, hogy a kereskedői oldalról az elfogadóhelyet különböző jogosultságú felhasználók tudják kezelni, ezért idén ezt is bevezettük.
- Idény nyáron befejeztük a weboldalunk teljes átalakítását, amivel követjük a jelenlegi trendeket, illetve az online chat bevezetésével igyekszünk az ügyfélszolgálatunk hatákonyságán és gyorsaságán is javítani.
6. Melyek a 2023-as évre vonatkozó főbb várakozásaid a hazai elektronikus fizetési piaccal kapcsolatban?
Kiss Sándor (Alex): Az online fizetések területén továbbra is növekedésre számítunk, mert egyelőre még nem értük el a nyugat-európai szintet. Ezen kívül a digitális tárcák további térnyerésére számítunk.
1,5 millió bankkártyát regisztráltak az Apple Pay-be, Google Pay-be, Simple-be, mobiltárca alkalmazásokban Magyarországon | 2022.09.19.
7. Mik a várakozásaid az AFR 2.0 intézkedéscsomag 2023-as bevezetésével kapcsolatban?
Kiss Sándor (Alex): 2023-ban nem várunk még számottevő változást.
8. Hogy látod, 2023-ban mi lesz számotokra a legnagyobb kihívás?
Kiss Sándor (Alex): Szeretnénk egy nyugat-európai országban is licencet szerezni, ahol a helyi törvények lehetővé teszik, hogy jobb ügyfélélményt biztosítsunk és ezáltal nagyobb növekedést érjünk el.
9. Az MNB adatai alapján az elmúlt 2 évben megduplázódott az internetes elfogadóhelyek száma, ahol lehet bankkártyával fizetni. Ebben az ugrásszerű fejlődésben meghatározó szerepe volt a koronavírus-járvány megfékezése ellen hozott intézkedéseknek. Milyen növekedésre számítasz a következő két évben ezen a területen? Van még tere a fejlődésnek? Mekkora azon webshopok aránya, ahol nincs lehetőség bankkártyás fizetésre?
Kiss Sándor (Alex): Még van tér fejlődésre, illetve szofisztikáltabb fizetési megoldásokra kereskedői oldalról, de alapvetően lassuló növekedésre számítunk a magyar piacon. Ugyanakkor nemzetközi terjeszkedésben, elsődlegesen a CEE régióban, abszolút látunk potenciált, így nálunk ez lesz a fókuszban.
10. Itthon is megjelentek – a kártyatársaságok mellett további, – a BNPL szolgáltatást B2B és B2C viszonylatban is nyújtó társaságok. Mik a várakozásaid a BNPL hazai lehetőségeivel kapcsolatban? Milyen kihívásokat és veszélyeket látsz a BNPL kapcsán?
Kiss Sándor (Alex): Ez a kamatkörnyezet és gazdasági helyzet nem kedvez a BNPL szolgáltatásoknak, ugyanakkor egy felfelé ívelő gazdaságban kifejezetten kedvelt megoldás. Szerintünk 2023-ban nem várható robbanás ezen a téren Magyarországon.
Évértékelő interjúk és 2023-as várakozások a fizetési szolgáltatók körében:
- Kiss Ede (Visa): 2023-ban öt fizetési trendre figyelünk a fizetések világában, 2023.01.04.
- Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt (GIRO): “Kártya vagy átutalás?” lehet a jövő kérdése a “Kártya vagy készpénz?” helyett, 2022.12.28.
- Bakonyi András (Ingenico): Megfordult a trend! Ügyfélvesztéssel jár a kártyás fizetés hiánya, 2022.12.20.
- OTP Bank: Még több szolgáltatás kapcsolódik majd a kártyaelfogadáshoz 2023-ban, 2022.12.19.
- Ezeket az új szolgáltatásokat vezeti be a Mastercard 2023-ban Magyarországon, 2022.12.15.
- BNPL, digitális tárcák és 2023-as várakozások. Exkluzív interjú az UniCredit Bank kártyaspecialistájával, 2022.12.09.
- Barion: 2023-ban tovább folytatódik a digitális tárcák térnyerése, 2022.12.05.
A körinterjú keretében megjelent összes cikk itt érhető el.
Címlapfotó forrása: Barion