A korábbi évek növekedése után, 2021-ben közel 40 százalékkal nőtt az iCsekk mobilappon keresztüli csekkbefizetési forgalom, így bőven átlépte az évi 10 millió darabos határt. A Posta és a Díjnet további készpénzmentes fizetési megoldások bevezetését tervezi a jövőben – olvasható a Magyar Posta közleményében. A FinTechZone elemzése alapján az iCsekken keresztül befizetett csekkforgalom alig 5%-át teszi ki a teljes csekkbefizetési forgalomnak. Ez az arány nagyobb is lehetne, ha új szereplők is beléphetnének a piacra.
40 százalékkal több csekket fizettünk be az iCsekken keresztül 2021-ben
A postán történő csekkbefizetéseknél a bankkártyás fizetés aránya folyamatosan növekszik, 2021 decemberére elérte az összes befizetés 34 százalékát. A papír alapú csekkek azonban helytől függetlenül mobiltelefon keresztül is kifizethetők, az iCsekk alkalmazással.
Az ügyfelek – az applikációt telefonjukra letöltve – a papíralapú csekkeken lévő QR-kód beolvasása után egyenlíthetik ki a közműszolgáltatói díjaikat vagy rendezhetik önkormányzati, parkolási befizetéseiket elektronikusan. Ez a QR-kódos szolgáltatás a Posta és a Díjnet közös iCsekk applikációja mellett az OTP Csoport egyes alkalmazásaiba beépülve is elérhető, és további partnerek is érdeklődnek az utóbbi, „iCsekk API”-n keresztüli csekkbefizetési megoldás iránt.
Rohamosan terjed ez a fizetési mód: az elmúlt három évben a mobilapplikációkon keresztül befizetett csekkek volumene közel hatszorosára növekedett.
Az elmúlt egy évben az iCsekk alkalmazás és a partneri appokba beépülő, postai csekkbefizetések összesített forgalma elérte a 110 milliárd forintot és körülbelül 11 millió darab befizetést.
A mobilappos használat növekedésével párhuzamosan csökken azonban az igény a 2015-től telepített gyors csekkbefizetést biztosító csekkautomaták iránt. Különösen az élelmiszerüzleteken belül működő készülékek kihasználtsága alacsony. Ezért januárban csökkenti ezen helyeken a csekkautomatáinak számát a Magyar Posta.
Kapcsolódó cikkek:
- iCsekk lett a legnépszerűbb a koronavírus alatt. Mutatjuk a többit is!, 2020.03.24.
- Magyar Posta: háromszorosára nőtt a mobilos csekkbefizetések száma, 2021.02.03.
- Díjnet: tömegek váltanak elektronikus számlafizetésre a járvány miatt, 2020.11.26.
- A magyarok 20%-a váltott számlafizetési módot a koronavírus miatt, 2020.08.25.
A csekkbefizetés alig 5%-a történik az iCsekken keresztül
A Posta sajtóközleménye alapján 2021-ben a forgalom elérte a 11 millió darabot. A Magyar Posta adatai szerint 2019-ben mintegy 193 millió csekket fizettek be a postákon 2 235 milliárd forint értékben. A Magyar Posta által közzétett adatok és a FinTechZone becslése alapján az iCsekkes forgalom a teljes csekkbefizetési forgalom alig 5%-át teszi.
Bőven van még tere a fejlődésnek, amit valószínűleg az is segítene, ha a csekkeken található QR-kódok olvasási lehetőségét nyílttá tenné a Magyar Posta. Jelenleg a csekkeken elhelyezett QR-kódot az iCsekk mobilalkalmazáson kívül csak a Budapest Bank, az OTP Bank mobilbanki alkalmazásai és a Simple képesek olvasni.
Kapcsolódó cikk:
- Csekkbefizetés QR-kóddal a Simple-ön keresztül, 2019.08.14.
Jönnének a trónkövetelők
A 2020. március 2. napján elindult azonnali fizetési rendszer biztosítja a lehetőséget a fizetési kérelem kiküldésére, amit többek között a sárga csekk “gyilkosának” is neveznek. Egyelőre a fizetési kérelem szolgáltatás nem robbant be a bankok egy meghatározó részének “távolmaradása” miatt, ezért a Magyar Nemzeti Bank (MNB) azt fontolgatja, hogy az AFR 2.0 keretében kötelezővé teszi a fizetési kérelem fogadását minden bank számára. Ez a fordulat új lehetőséget biztosítana a közműszolgáltatók, a rendszeres díjbeszedők számára a díjak beszedésére.
Kapcsolódó cikkek:
A Mastercard 2020 végén mutatta be Magyarországon a Bill Pay Exchange számla-aggregációs motorját, amelyhez a számlakibocsátók akár közvetlenül, akár az integrációt megkönnyítő technológiai szolgáltatón keresztül kapcsolódhatnak.
Hónap végén ezt az integrációt felhasználva küldhetik el a számlák adatait a Bill Pay Exchange-ben regisztrált fogyasztó részére. A platformot a fogyasztó felé bankok, közüzemi szolgáltatók, de akár egyéb harmadik feles applikációk révén is elérhetővé tudja tenni a Mastercard.
Így például egy mobilbanki alkalmazáson belül is nyomon követhetjük a bejövő számlákat, ezekről emlékeztetőt is kapunk, és kifizetésüket is innen indíthatjuk, akár előre ütemezve ezeket.
– mondta el Racskó Tamás, a Mastercard üzletfejlesztési vezetője.
Az elérhető fizetési megoldásokat a platform nem korlátozza, ezért a fogyasztó akár azonnali átutalással, akár kártyás tranzakción keresztül kiegyenlítheti a számláját.
Kapcsolódó cikk:
Címlapfotó: pexels.com