2024.10.21.

Az összekapcsolt pénzügyi alkalmazásoké a jövő? – interjú a Raiffeisen Bank kisvállalati vezetőjével

Szerző:

Kategóriák:

Az idén nyolcadik alkalommal megrendezett FinTechShow-n hazai és nemzetközi szakértők osztották meg tudásukat a digitális pénzügyi megoldásokról, miközben a KKV-k pénzügyi digitalizációja került a középpontba.

Az esemény kapcsán Ipacs Viktort, a Raiffeisen Bank kisvállalati szegmens menedzsment vezetőjét kérdeztük a KKV-k fejlődési lehetőségeiről és arról, hogy ebben a folyamatban milyen szerepet játszhat a vállalatok pénzügyi digitalizációja.

Régóta téma – nemzetközi porondon is – a KKV szegmens kulcsfontosságú szerepe a gazdaság hosszútávú, fenntartható növekedésében. A szegmens komoly potenciállal bír, ugyanakkor annak kihasználása ma még elmarad a kívánt szinttől. A hazai kis- és középvállalkozások termelékenységi szintje, gazdasági növekedéshez való hozzájárulása régiós összehasonlításban meglehetősen alacsonynak mondható.

Milyen tényezők állnak elsődlegesen ennek hátterében? Milyen kihívásokkal kell leginkább megküzdeniük ma a KKV-knak?

Ipacs Viktor: Több olyan tényező is van, amelyek meghatározzák a hazai KKV-k fejlődési potenciálját.
Alapvető nehézséget okoz a munkaerő egyre emelkedő költsége, illetve a rendelkezésre álló szakképzett munkaerő hiánya.
Erre többfajta választ is adtak a hazai vállalkozások, például külföldi munkaerő kölcsönzésével, vagy a kormányzat az oktatási rendszerben a duális képzés bevezetésével.

A Covid utáni időszak jellemzője, hogy a magyar háztartások óvatosabban nyúlnak a megtakarításaikhoz. Ebben az utóbbi időben mutatkoznak pozitív jelek, így a hazai fogyasztás növekedése is nagyban hozzájárulhat a vállalkozások fejlődéséhez.

A hazai vállalatok termelékenység növekedésének egyik meghatározó tényezője lesz a jövőben a gyártási folyamatok automatizálásának növelése.

Az ügyfélszolgálati feladatok egy jelentős része automatizálható, amelynek a hírnökei már most is működnek chatbotok, illetve hang alapú beszéd felismerésen alapuló rendszerek képében.
Emellett egyre inkább erősödik a hagyományos ügyfélszolgálatok mellett/helyett az önkiszolgáló funkciók erősítése a vállalatok egészen széles spektrumánál, az önkiszolgáló boltokon keresztül a banki önkiszolgáló felületekig.

A termelő ágazatban okoz elsősorban nehézséget a nyersanyag árak, illetve energia költségek volatilitása, amely összefüggésbe hozható a gyorsan változó nemzetközi helyzettel és hangulattal. Ez megnehezíti a beruházások megtérülésének tervezhetőségét, amely visszafogja a beruházási kedvet.

Fotón: Ipacs Viktor, a Raiffeisen Bank kisvállalati szegmens menedzsment vezetője a FinTechShow-n  | Kép forrása: FinTech Group

Idén tavasszal Czímer Gergely, a Raiffeisen Bank vállalati digitális és fizetési megoldások ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a PayTechShow színpadán, ahol Gergely kiemelte, hosszútávon ügyfélakvizíciós szemponttá válhat, ha egy pénzügyi szolgáltató időben felfigyel a vállalati igényekre.

Véleményed szerint milyen szerepet játszhat a pénzügyek digitalizációja a vállalkozások növekedésében?

Ipacs Viktor: A hazai vállalkozásoknál is megfigyelhető, hogy pénzügyeiket nem szigetszerűen intézik, hanem az egymással összefüggő alkalmazásokat összekapcsolva, egyfajta ökoszisztémaként használják.

Példa lehet erre a fizetési megoldások összekapcsolása a számlázó programmal, a számlázó programok összekapcsolása a banki adattárházakkal.

Így megvalósulhat, hogy a cég kiállítja a számlát a számlázó programon keresztül, kassza integrációval POS-on kifizetteti, majd a beérkező összeggel automatikusan teljesítettnek veszi a számlát.

Ugyanígy lehet a vállalat irányítási rendszereket is összekapcsolni a banki API-okkal és így például a kiállított számlákhoz kapcsolódóan automatikusan fizetési kérelmet küldeni, vagy a számlákra qvik AR kódot nyomtatni.

Ez egy villámgyorsan fejlődő terület, ahol a Bank kiemelten fontosnak tartja, hogy partnerei számára új, jelentős hozzáadott értéket biztosító szolgáltatásokat nyújtson.

Milyen digitális pénzügyi szolgáltatásokra van, illetve lesz rövid és középtávon belül igénye a vállalkozásoknak?

Ipacs Viktor: A hazai piac a bankkártyás fizetések elterjedtsége szempontjából a régióban kifejezetten fejlettnek tekinthető.
Mind a vevők igényei, mind a szabályozói elvárások abba az irányba terelik a vállalkozásokat, hogy az egyébként költséges készpénz használat helyett az elektronikus fizetési megoldás felé forduljanak.

A hazai bankkártyás forgalom az MNB adatai szerint a második negyedévben megközelítették a 4000 Mrd Ft-ot.

A nagyobb árbevételű cégeknél már teljesen természetes a bankkártyás fizetési megoldás alkalmazása, mind a fizikai, mind az online térben történő vásárlások esetén.
Ez a trend egyre inkább igaz a legkisebb kereskedőkre/szolgáltatókra is, hiszen a vevők egy része elfordulna tőlük, ha nem biztosítanának valamilyen elektronikus fizetési megoldást.

A piac is reagál erre, hiszen egyre több szolgáltató biztosít akár havi díj nélküli SoftPos megoldásokat is, amelyhez még külön eszköz sem szükséges, hiszen a vállalkozó mobiltelefonjára is telepíthető egy ilyen alkalmazás.
A fizetési megoldások használata trendszerűen egyre kedvezőbb áron vehető igénybe a kereskedők számára, a piaci verseny is egyre nagyobb ezen a területen.

Az idén szeptemberben elindult, egységes szabványon alapuló qvik fizetési megoldások felpezsdítik a fizetési piacot, hiszen egy új, gyors és versenyképes, nem utolsó sorban költséghatékony hazai technológiát biztosítanak a bankkártya elfogadás mellett.

Ezen a piacon a Raiffeisen az elsők között jelent meg a megoldásaival, többek között a kisvállalkozásoknak szánt Scan&Go appal, amelyben az ügyfél a telefonján választása szerint fizettethet a vevő igénye szerint qvik azonnali fizetéssel, vagy SoftPos használatával.
Néhány hónapon belül ez a technológia meg fog jelenni a már elérhető Scan&GFo appon kívül a POS terminálokon és az online fizetések területén is.

Mivel a lakossági ügyfelek számára ez a típusú fizetés minden hazai banknál elérhető és díjmentes, ráadásul a kereskedők számára is kedvező, ezért joggal számítunk rá, hogy a qvik fizetések gyorsan teret fognak hódítani hazánkban.

A fizetési kérelmek esetében azt gondoljuk, hogy azok a közüzemi szolgáltatók, önkormányzatok, társasházak, biztosítók, állami szervek esetében rövid időn át fogják venni a költséges sárga csekk szerepét.

Fizetési kérelem küldése mindenképp hatékonyabb megoldás, a lakosság számára is kényelmesebb a használata és jelentős költségmegtakarítás érhető el vele a cégek oldalán.

Címlapfotón: Ipacs Viktor, a Raiffeisen Bank kisvállalati szegmens menedzsment vezetője a FinTechShow-n  | Kép forrása: FinTech Group Kft. (készítette: Kovács Dávid)

Címkék: