2024.11.11.

Raiffeisen Bank a FinTechShown-n: A QR-kódos fizetés meghódíthatja a magyar piacot!

Szerző:

Kategóriák:

A technológiai fejlődés gyors üteme és az új digitális megoldások megjelenése alapvetően alakítja át a banki szolgáltatásokat és a fizetési szokásokat. Míg a nagyvállalatok gyakran könnyebben alkalmazkodnak ezekhez a változásokhoz, a KKV-k számára a digitalizáció számos kihívást, de egyben lehetőséget is rejt.

Ipacs Viktor, a Raiffeisen Bank kisvállalati szegmens menedzsment vezetője a FinTechShow-n tartott előadásában a QR-kódos fizetési megoldások KKV-kra gyakorolt hatásairól, valamint a qvik-azonnali fizetés szerepéről és jelentőségéről beszélt.

A bankok digitális jövőjét meghatározó technológiai trendekkel, az újgenerációs megoldásokkal 2024. november 26-án a BankTechShow-n foglalkozunk Magyarország vezetői banki és IT cégeinek technológiai és üzleti vezetőivel közösen. További részletek: BankTechShow 2.0

A digitalizáció a KKV-nak a bőség zavara?

Ipacs Viktor, a Raiffeisen Bank kisvállalati szegmens menedzsment vezetője a fizetési megoldások digitalizációjával, illetve a változások követhetőségévél kapcsolatban elmondta, hogy még a szakemberek számára is kihívást jelent a „bőség zavara”: rengeteg az újdonság, folyamatosak a fejlesztések, sokféleképpen fizethetünk és fizettethetünk.

Miért lenne ez másként a KKV-k esetében, ahol minden fizetési szituáció más és más?

Szerencsére ezek a fizetési módok többsége ma már mobiltelefonos alkalmazások formájában is elérhetőek, ezért valójában könnyű a választás.

Viszont fontos, hogy képben legyünk a különböző fizetési lehetőségekkel, azok előnyeit esetleg hátrányait megismerve ki tudjuk választani a legideálisabbat. A vállalkozások számára a legfontosabb, hogy a működésük alapvető elemei, mint például a fizetés és a fizettetés, gördülékenyen és hatékonyan működjenek.

Fotón: Ipacs Viktor, a Raiffeisen Bank kisvállalati szegmens menedzsment vezetője a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group

Azonnali fizetések: az nemzetközi trendek inspirálják a magyar piacot

Ipacs Viktor előadásában kiemelte, hogy a fizetésforgalom közelmúltjában jelentős piaci szabályozói és technológiai változások történtek.

,,A korábban bankkártya-elfogadásként emlegetett megoldások dominanciája mellé rengeteg új. ún. „paytech” megoldás és szereplő jelent meg mind az elfogadói, mind a kibocsátói oldalon. Ezeket ma már helyesen fizetési és fizettetési oldalnak nevezik”

– mondta Ipacs Viktor.

A fizetési kérelmek, QR-kódos, NFC – érintéses vagy deeplink alapú „azonnali” fizetési megoldások nemcsak Magyarországon elérhetőek, Kínában és más országokban is egyre népszerűbbek. Ezek a technológiák alapjaiban különböznek a hagyományos bankkártyás fizetésektől.

A nemzetközi trendek inspirálják a hazai fejlesztéseket is, a Magyar Nemzeti Bank, az azonnali fizetési műveleteket lebonyolító GIRO, illetve a magyar bankok és cégek felismerték a technológiában rejlő potenciált, és elkezdtek dolgozni a hazai adaptációján.

A Raiffeisen Bank meglátta a jövőt a technológiában. A nemzetközi trendeket figyelve a bank szakemberei úgy döntöttek, hogy belevágnak a fejlesztésekbe, és az elsők között vezették be a QR-kódos fizetést 2020-ban.

Ennek köszönhetően az AFR 2.0 vagyis új nevén a qvik indulásakor is ott tudott lenni a QR-kód generáló oldalon az első két bank között, ami már az induláskor 4000 kereskedő számára tette lehetővé a bankkártya-elfogadás mellett az qvik-ben rejlő lehetőségeket.

Ipacs Viktor hangsúlyozta, hogy a fizetési megoldások sikeres elterjedése közös érdek. Minél több helyen és minél több ügyfél számára elérhetőek ezek a megoldások, annál gyorsabban terjednek el és válnak a mindennapok részévé.

Hello, Scan&Go alkalmazás!

A Raiffeisen Bank által fejlesztett Scan&Go alkalmazás egyedülálló módon ötvözi az érintéses jel (NFC) és a QR-kódos qvik, valamint a hagyományos POS terminálos kártyás fizetési lehetőségeket.

A bank célja, hogy egyszerű és transzparens árazás mellett olyan alkalmazást kínáljon az ügyfeleknek, amely a fizetési élményt a lehető legközelebb hozza a hagyományos megoldásokhoz.

Az ügyfelek számára előnyt jelent, hogy nincs szükség fizikai POS terminálra, a rendszer könnyen telepíthető és használható a saját mobiltelefonon, a vállalkozás alkalmazottainak is, akár távoli regisztrációval is.

A kereskedőknek kizárólag a teljesült tranzakciók után kell fizetnie, míg az a fizetőoldalnak teljesen díjmentes, a kártyához hasonlóan. Ez különösen előnyös a mikrovállalkozások és KKV-k számára, hisz gyakran nincs idejük vagy lehetőségük személyesen intézni az ilyen ügyeket.

blank

Fotón: Ipacs Viktor, a Raiffeisen Bank kisvállalati szegmens menedzsment vezetője a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group

Az ügyfélélmény és a fizetési szokások átalakulása

A fizetési szokások megváltoztatása nem megy egyik napról a másikra. Ipacs Viktor egy személyes történetet osztott meg egy sörözőről, ahol megfigyelte a fizetési folyamatokat.

A fogyasztók többsége továbbra is elsőre a hagyományos bankkártyás fizetést választotta, és kezdetben szkeptikusan fogadták a qvik QR-kódos fizetési lehetőséget, azonban az üzlet tulajdonosa aktívan ajánlotta, szinte bemutatva az új megoldás előnyeit. Ennek eredményeként a vásárlók egy része nyitottá vált az új technológia kipróbálására.

A különböző fizetési szituációk megfigyelése során olyan gyakorlati kérdések is felmerülnek, mint a borravaló kezelése, ami nem mindegy hogy milyen mértékű, hisz a pultos és a tulajdonos érdekei is jelentősen eltérnek.

,,Körülbelül négyből egy vendég volt, aki hajlandó volt meghallgatni a lehetőséget és utána kipróbálni a qvik QR-kódos fizetést. Én azt láttam, hogy a tulajdonos élvezi ezt a tevékenységet, egyfajta edukációs tevékenységet folytatott a saját ügyfélkörében.”

– mondta Ipacs Viktor.

Nézzünk a varázsgömbbe!

Ipacs Viktor optimista a qvik fizetési megoldások jövőjét illetően, véleménye szerint a következő 2-3 évben ezek a megoldások széles körben elterjednek majd és jelentős hatást gyakorolnak a fizetési szokásokra, köszönhetően a kedvező díjazásnak és a pénz azonnali jóváírásának a vállalkozó számláján.

Az ügyfelek számára a választási lehetőségek bővülése és az egyszerű, gyors fizetési megoldások elérhetősége növeli a vásárlói elégedettséget. A KKV-k számára pedig lehetőséget teremt a hatékonyság növelésére, a költségek csökkentésére és az ügyfélélmény javítására.

A qvik fizetés sikerének a kulcsa az edukáció, a biztonságos és felhasználóbarát technológia, kedvező díjak, valamint a piaci szereplők közötti együttműködés lesz.

Címlapfotón: Ipacs Viktor, a Raiffeisen Bank kisvállalati szegmens menedzsment vezetője a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group Kft. (készítette: Kovács Dávid)

Címkék: