A Citibank bejelentette, hogy „Spot” néven kísérleti jelleggel elindítja a Buy Now, Pay Later fizetési megoldását az ausztrál piacon. Ha a tapasztalatok pozitívak lesznek, akkor globálisan is elérhetővé teszik a megoldást. Kérdés, hogy a Citibank milyen piaci eredményekre számíthat Ausztráliában, amely a világ egyik legfejlettebb Buy Now, Pay Later piacának számít és kezd túltelítetté válni. A legutóbb épp a piacvezető ausztrál szolgáltatót, az Aferpayt vásárolta fel a Twitter alapítója.
Heti szinten jönnek a bejelentések a Buy Now, Pay Later (BNPL) fizetési megoldással kapcsolatban, ami várhatóan bekerül majd 2021 meghatározó fintech trendjei közé.
Alig két hete számoltunk be arról, hogy Jack Dorsey, a Twitter alapítója megveszi a világ egyik legnagyobb BNPL szolgáltatóját, az ausztrál piacvezetőt, az Aferpayt. A múlt hónapban pedig az Apple és a Microsoft is bejelentették, hogy belépnek erre a piacra. Az Apple bevezeti az Apple Pay Later fizetési megoldást, a Microsoft pedig Ausztrália második legnagyobb BNPL szolgáltatójával, a Zippel vezeti be a kamatmentes részletfizetési lehetőséget.
Kapcsolódó cikkek:
Mi a Buy Now Pay Later?
További részletek itt.
„Spot” – A Citibank megoldása
A Citibank októbertől teszi elérhetővé Spot néven Ausztráliában a Buy Now, Pay Later megoldását, amelynek keretében a felhasználók maximum 1000 dolláros vásárlásaikat négy egyenlő kamatmentes részletben fizethetik vissza. A vásárlóknak arra is lesz lehetősége, hogy a 200 dollár feletti vásárlásokat nyolc egyenlő részletben fizethessék vissza kamatmentesen – külön díj, 10 dollár ellenében. A vásárlókat akkor terheli díj, ha nem fizetik vissza időben a törlesztőrészleteket.
A Spot minden Mastercard kártyával történő vásárlás esetén használható lesz és bármely banknál vezetett folyószámlát hozzá lehet majd kapcsolni. Ezzel az értékajánlattal a Spot jelentős versenyelőnyre tehet szert a rendkívül dinamikusan terjeszkedő Zippel szemben. A Spothoz képest a Zip csak meghatározott kereskedőknél érhető el.
A Citibank a korai regisztrálók számára 25 dolláros ajándékkártyát ad, illetve egy 1000 dolláros vásárlási kupont is kisorsolnak, hogy ezzel is ösztönözzék a Spot terjedését.
Hiányzik a szabályozás(?)
A Buy Now, Pay Later fizetési megoldás jellemzően azokban az országokban tudott berobbanni, ahol a szabályozás nem olyan szigorú, vagy alacsony a piaci belépési küszöb. Ezekben az országokban a BigTech cégek, fintech startupok meg tudtak jelenni a hitelezési piacon anélkül, hogy felügyelt szereplőkké váltak volna.
Az Egyesült Királyságban a pénzügyi piacok felügyeléséért felelős szerv (FCA) már bejelentette, hogy
a BNPL fizetési megoldás növelheti a vásárlók túlzott eladósodottságát, ezért felülvizsgálják a BNPL szolgáltatók működését, tájékoztatási gyakorlatát.
Várhatóan nemcsak az Egyesült Királyságban, de Ausztráliában és más országokban is hasonló lépésekre fog sor kerülni.
Jack Dorsey, Apple és a Microsoft a BNPL piacon
Jack Dorsey cége, a Square azért döntött az Afterpay felvásárlása mellett, mivel
a fiatalabb vásárlók kezdenek elfordulni a hagyományos hiteltermékektől és egyre többen választják a „Vásárolj most, fizess később” (Buy Now, Pay Later) fizetési lehetőséget.
Az Apple belépése a BNPL piacra várható volt az Apple hitelkártya (Apple Card) bevezetése után. Az új szolgáltatás neve „Apple Pay Later” lesz, amit a társaság – az Apple Cardhoz hasonlóan – a Goldman Sachs befektetési bankkal közösen vezet majd be. A kiszivárgott információk szerint az Apple felhasználók bármelyik bankkártyájukkal, fizetési kártyájukkal kezdeményezhetik majd a részletfizetést.
A Microsoft esetén a vásárlók a Zip mobil applikációba történő regisztrációt követően tudják igényelni az egyszer használatos virtuális fizetési kártyát, amivel a Microsoft Store-ban Office termékeket, Surface laptopot, tabletet, vagy Xbox konzolt és játékokat vásárolhatnak. A megvásárolt terméket maximum 12 hónap alatt tudják kamatmentesen visszafizetni heti, kétheti, vagy havi részletekben.
A Microsoft célja, hogy a BNPL ajánlatát az idei évben kiterjessze további piacokra, valamint biztosítsa a részletfizetési lehetőséget a lakossági ügyfelek mellett kiskereskedőknek és vállalkozásoknak is.
A BigTech stratégiákkal, a Buy Now Pay Later trenddel, a digitális pénzügyi ökoszisztémák építésével, a digitális transzformáció új irányaival részletesen foglalkozunk 2021. október 7-8. között az idén 5 éves FinTechShow-n. 40 hazai és nemzetközi előadóval vizsgájuk meg, hogyan alakulhat át a pénzügyi közvetítői rendszer a következő években.
Címlapfotó: Wikimedia, szerző: Uris, CC BY-SA 3.0, GNU Free Documentation License