2022.09.28.

A magyar kisvállalkozások négyötöde tesz a környezete védelméért

Szerző:

A magyar kisvállalkozások 93%-a, a mikrovállalkozások 87,4%-a gondolja, hogy a digitális fizetési lehetőség biztosításával hozzájárul a környezete védelméhez. A Mastercard megbízásából végzett kutatás rámutatott arra is, hogy a mikro- és kisvállalkozások számára a fő motiváció a digitális szolgáltatások használatánál a fenntartható növekedés, a biolábnyomuk csökkentése. A digitalizációra pedig alapvetően a gyorsabb és egyszerűbb működés, illetve a versenyképesség eszközeként tekintenek.

A Mastercard megbízásából 2022 nyarán készített kutatás keretében a kutatók arra keresték a választ, hogy a digitalizáció, a fenntarthatóság és a környezetvédelem milyen szerepet játszik a mikro- és kisvállalatok napi működésében.

A kutatásból kirajzolódó kép szerint a magyar mikro- és kisvállalkozások környezeti tudatossága alapvetően értékalapú, ennek ellenére főként azokat a fenntarthatósági megoldásokat alkalmazzák – és azokat sem teljeskörűen – amelyek könnyen elérhetőek, egyszerűen megvalósíthatók és a gazdasági racionalitásuk nyilvánvaló számukra.

A digitális érettségre a döntő hányad – amellett, hogy fenntarthatósági szempontból is előnyösnek tartja – a gyorsabb és egyszerűbb működés, illetve a versenyképesség, a konkurenciaharc eszközeként tekint.

Digitális érettség - Mastercard kutatás

A digitális fizetés összefonódott a fenntartható működéssel

A vállalkozások digitális fejlődésében – főként az ügyviteli folyamatok és az értékesítés-támogatás digitalizációjának részeként – egyre nagyobb igény mutatkozik a készpénzes tranzakciók kiváltására, az elektronikus fizetés bevezetésére, a fizetési tranzakcióhoz kapcsolódó adminisztratív folyamatok automatizálására.

A telefonos interjúk során a kisvállalkozások 93%-a, a mikrovállalkozások 87,4 %-a említette a digitális fizetés biztosítását, mint az egyik legfontosabb tevékenységet a fenntartható működésben. Ezt az energiatakarékos izzók használata és az elektromos energiával való takarékoskodás előzi meg.

A digitális fizetések ilyen magas szintű említése többek között annak is köszönhető, hogy beérni látszanak a piaci szolgáltatók innovációi és a szabályozó erőfeszítései a digitális fizetések népszerűsítése, terjesztése terén. Dinamikusan nő a kártyaelfogadó helyek száma a hagyományos boltokban és a webáruházakban, amelynek eredményeként folyamatosan bővül a készpénzmentes fizetési forgalom is. 

Fenntartható tevékenységek - Mastercard kutatás

A többség számára fontos a fenntartható működés

A kutatás során a megkérdezettek több mint négyötöde, 81% nevezte fontosnak a fenntartható vállalati működést. Az okokra kitérve a leggyakrabban (80%) a belső indíttatást említették, a második helyre a valós környezeti kockázatok csökkentésének szándéka került (32%). Ezt követte a szabályozás (16%), a vevők, ügyfelek elvárása (16%), valamint a vállalkozás arculatának, imázsának javítása (14%).

„A mostani kutatás is megerősítette, hogy legyen szó mikro- vagy kisvállalkozásról, a fenntarthatóság témája a többség számára nem csak fontos, de napi szinten sokat tesz is érte. Hiszünk abban, hogy a KKV-szektor jelenti a magyar gazdaság gerincét és éppen ezért alapvető fontosságú, hogy minden területen olyan megoldásokkal segítsük őket, ami a fenntartható fejlődésüket biztosítja”

Szász Ferenc

a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója

Fenntartható működés motivációi - Mastercard kutatás

A kutatás rámutatott arra is, hogy a kisvállalkozások főként azokból a fenntarthatóságot segítő megoldásokból válogatnak, amelyek könnyen elérhetők, gyorsan megérthetők és egyszerűen megvalósíthatók. Így például, a digitális fizetések terén a bankkártyás fizetés lehetősége 40 százalékuknál biztosított.

Ismerik a megoldások jelentőségét, mégsem használják azokat

Egyre több vállalkozó (kis- és középvállalkozások esetében 74%, a mikrovállalkozások esetében pedig 55,8%) csökkentené biológiai lábnyomát pl. webshop kialakításával.

A kutatás arra is rávilágított, hogy léteznek olyan praktikák, amelyeknek jelentős fenntarthatósági hatást tulajdonítanak az érintett cégek, ám sokan közülük mégsem használják őket. Ilyennek számítanak a környezetvédelmi célú beruházások, az aktív környezetvédő tevékenységek (mint amilyen például a faültetés) és a zöld civilek számára biztosított támogatások – de ilyenek például a digitális megoldások közül az online megbeszélések különböző formái is.

ZöldZóna projekt

A Mastercard – a digitális megoldásokon túlmenően – kommunikációs és edukációs erőforrásokkal is segíti a kis- és középvállalkozások fenntartható növekedését. Így például a szeptemberben indult ZöldZóna projekt célja, hogy segítse azon magyar mikro-, kis- és középvállalkozások ismertségét, amelyek már bevezettek bizonyos fenntarthatósági törekvéseket, másrészt

bátorítsa és inspirálja azon még nem “zöld” vállalkozókat, akik nyitottak és kíváncsiak a különböző környezetvédelmi megoldásokra.

A kampányban 5 olyan magyar mikrovállalkozó tapasztalatait ismerhetjük meg, akik az üzleti működésük során kiemelkedő hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra. A Készpénzmentes Zóna Facebook oldalán az inspiráció mellett különféle akciókkal, felhívásokkal is találkozhatnak az olvasók, sőt izgalmas nyereményjáték keretében ajándékokért is versenybe szállhatnak.

A Készpénzmentes Zóna weboldalon pedig számtalan hasznos, edukatív és egyszerűen megvalósítható zöld tippel, illetve a Mastercard kutatásának bemutatásával, különféle praktikákkal, tippekkel is segíti a társaság a kis- és mikrovállalkozások fenntarthatóbb működését.

[Mastercard] | Címlapfotó: stock.adobe.com – licenc: FinTech Group

Címkék:
blank