2022.09.29.

Adatalapú szolgáltatások új generációja a Hiflylabs szemüvegén keresztül

Szerző:

Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Körinterjú keretében feltérképezzük a hazai bankok, fintech cégek várakozásait. Beszélgető partnereink Gábor-Balogh Bernadett, a Hiflylabs üzletfejlesztési igazgatója és Virág Zsolt, Hiflylabs igazgatóságának elnöke. A legújabb technológiákkal, fintech megoldásokkal, szabályozói intézkedésekkel és az ügyféligények változásával részletesen is foglalkozunk 2022. október 12-én a FinTechShow-n.

BIO: Gábor-Balogh Bernadett

Karrieremet az IT szektorban kezdtem, ahol a HP-ban annak idején több területen is kipróbálhattam magam, főként Quality Management-tel, Projekt Managementtel és Fogyasztói Termék Managementtel foglalkoztam. A pályafutásomat ezt követően a telekommunikáció határozta meg, Vodafone-Telenor és később UPC és ismét Vodafone színekben. Szegmens és CRM divíziókat vezettem B2B és B2C területen egyaránt. Ezt egy 4 éves banki időszak szakította meg, amikor az Erste Bankban először a szegmens igazgatóságot vezettem később pedig a digitális csatornákat.

Nagyon fontos számomra, hogy folyamatosan lépést tudjak tartani a technológiai és fogyasztói trendekkel. Rendületlenül kutakodom és olvasok, hogy megértsem mire vágyik az új generáció.

BIO: Virág Zsolt

2001 óta dolgozom az informatikában, már korán az adatokkal kapcsolatos kihívások érdekeltek. Eleinte értékesítési feladatokat később menedzsment feladatokat láttam el a KFKI csoporton belül az IQSYS-ben.
Cégvezetőként az Evoline-ban, majd tulajdonosként a Hiflylabs-ben is azon dolgozom, hogy egy nemzetközileg is elismert vállalatot építsünk.

Hiszek abban, hogy hosszú távon minden iparágban a digitalizáció egyik alapja lesz az adatvezérelt működés. Ebben segítjük ügyfeleinket, és tesszük őket üzletileg sikeressé, munkájukban büszkévé.

1. Az elmúlt 12 hónapban milyen eredményeket értetek el? Melyikre vagytok a legbüszkébbek?

Virág Zsolt: Egy dinamikusan bővülő piacon működünk, ahol Magyarország vezető adattanácsadó cégeként minden kompetenciánk megvan ahhoz, hogy a legkülönbözőbb iparágakban, a legváltozatosabb üzleti problémák adatalapú megoldásában segítsük az ügyfeleinket.

Amellett, hogy a gazdasági megszorítások minket is érintenek, érzékeljük ennek a pozitív oldalát is;

a mostani piaci környezetben még fontosabb, hogy a vezetők tisztán lássák, és ki tudják használni az üzleti és optimalizációs lehetőségeket – ehhez pedig elengedhetetlen a részletes analitika.

A Hiflylabs elmúlt 1-2 évét abszolút sikerként éljük meg több szempontból is. Létszámunk folyamatosan bővült, ma már több mint 150 kollégánk dolgozik kihívást jelentő hazai és nemzetközi projekteken.

A tavalyi évhez képest 50%-kal növeltük árbevételünket, mindezt úgy, hogy a külföldi bevételek aránya 7%-ról közel 40%-ra emelkedett.

Különösen büszke vagyok rá, hogy a bővülés mellett is megőriztük emberközpontú cégkultúránkat. A Hiflylabs egy olyan egyedi és szerethető munkahely, ahol közvetlen, jófej, empatikus közeg vesz körül, ahol jó dolgozni, és ahol folyamatosan lehet fejlődni.

2. Melyik az a 3 technológia, amelyeknek a következő 5 évben meghatározó szerepe lesz a termék-/szolgáltatásfejlesztésben?

Gábor-Balogh Bernadett: Nagyon sok izgalmas technológiai trend látszik a piacon, ráadásul a különböző iparágak már nagyszerűen keverednek, így egyre érdekesebb megoldások születnek. Ha szűkebben véve az adatmegoldásokat tekintjük és azok hasznát a bankpiacon, akkor a személyes várakozásom, hogy az adat marketplace-ek és csere platformok (Data marketplace and exchange) egy olyan irány, ami képes egyrészt a szervezeten belüli silók ledöntésére, a belső adat megosztásra és az adatok hatékonyabb kiaknázására.

Másrészt nagyon érdekesnek találom a harmadik feles adat értékesítést és vásárlást is, ezzel is gazdagítva az adatvagyont és az insight generálást. Egészen érdekes use case-k vannak, ahol teljesen új irányból származó adatok bevonásával közvetlen ügyfélértéket lehetett teremteni. További számomra izgalmas irány az adatok minél hamarabbi, akár transzformáció nélküli felhasználására irányuló megoldások, mint az event stream processing, ami nagyon gyors, majdnem valós idejű válaszadást tesz lehetővé a kihívásokra. Ez hatalmas üzleti előnyt is jelenthet.

Virág Zsolt: Számos trend megfigyelhető a pénzügyi szektorban, de amit a legmeghatározóbbnak látok a következő időszakban az a perszonalizált ügyfélkiszolgálás.

A bankok hatalmas ügyfél adatvagyon birtokában vannak, amelyet jelenleg kevesen használnak fel arra, hogy az ügyfélkiszolgálást sokkal személyesebbé tegyék.

Ennek megvalósításhoz tudniuk kell ügyfeleikről, hogy milyen szolgáltatással, mikor és milyen csatornán érdemes keresni őket.

A legtöbb bank általában tisztában van vele, hogy melyik ügyfélszegmense számára milyen szolgáltatást érdemes ajánlani, illetve milyen csatorna mutatott kiemelt hatékonyságot a múltban, azonban valós idejű reakciós képességgel nem rendelkeznek. A fogyasztói elvárások viszont ebbe az irányba mutatnak és a gyorsabb szereplők kerülnek lépéselőnybe a digitális pénzügyi világban.

A valós idejű perszonalizált kiszolgálásnak két alappillére van véleményem szerint: a Betty által már említett event stream processing és a real-time adatokon működő AI megoldások.

A valós idejű adatfeldolgozás számos iparágban működő megoldásként van jelen, azonban a banki rendszerekben csak a nagyon élenjáró szereplőknek van erre valóban működő rendszerük. Azt feltételezem, hogy a következő időszakban a legtöbb szereplő elkezdi ezeknek a rendszereknek a tervezését, fejlesztését. Itt nagyon kell figyelni arra, hogy az adott szereplő piacának és technológiai adottságainak megfelelő megoldást vezessen be, mert sajnos nem egy esetben láttunk már olyat, hogy egy jól hangzó, sőt jó referenciákkal rendelkező nemzetközi megoldás nem tudta hozni az ígért eredményeket a hazai környezet sajátosságai miatt.

Amennyiben az adatok rendelkezésre állnak, a gyors ügyfélkiszolgáláshoz elengedhetetlen, hogy ezek alapján mely ügyfél számára milyen terméket ajánljon a bank az egyes csatornákon. Ezen a ponton válik kulcsfontosságúvá olyan tanuló algoritmusok kialakítása, amelyek képesek nagy mennyiségű adat esetében is koordinálni ezen tevékenységeket.

3. Mik a várakozásaitok a digitális transzformáció előrehaladása terén? Van személyes kedvencetek a Fintech világban?

Gábor-Balogh Bernadett: Az én várakozásom az, hogy az egész bankolás és a pénzügyekhez való kapcsolódás kevésbé lesz távolságtartó, mint a múltban.

Bankolni, a pénzzel bánni, befektetni, erről gondolkodni sokkal inkább átszövi majd a mindennapokat.

A múltban az ügyfelek egy gyomorgörcsös beszélgetésre készültek a bankárjukkal jó esetben félévente egyszer, vajon érteni fogom? Vajon jól döntök majd?
A digitális csatornák nagyobb fokú használatával az egész sokkal egyszerűbbé és magától értetődővé válik, illetve az ügyfél edukáció is fejlődik ezzel párhuzamosan.

Virág Zsolt: Ezt kiegészíti, hogy az adat alapú ajánló motorok hatékonyabbá és gyorsabbá teszik az opciós ajánlatok megtalálását. Sokkal több tranzakció történik meg az ügyfél pénze és a bank között, így az egész ökoszisztéma folyamatosan tanul és fejlődik.

virag zsolt

Előadás: Adatalapú szolgáltatások új generációja

Virág Zsolt, Hiflylabs Zrt., az igazgatóság elnöke

FinTechShow 6.0: “Kódban a jövőnk? Bankokból tech cégek?” | 2022. október 12.

A körinterjú keretében eddig megjelent cikkek:

Címlapfotón: Gábor-Balogh Bernadett, a Hiflylabs üzletfejlesztési igazgatója

Címkék: